Gå til innhold

Hvilken Defender bør man gå for?


willywonka

Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

Jeg har eid disco 3 og RR sport for en del år tilbake. Kjører elektrisk nå, men har tenkt en del på å kjøpe en Defender som skla rigges som turbil. Jeg har et langt perspektiv på eierskapet, og har ikke noe imot om jeg står å skrur litt/modifiserer/pusser opp i garasjen. Men egentlig minst

mulig på motoren. 

 

Det finnes mange ulike modeller ser jeg. Hva bør man gå for? Er det noen motorer/årsmodeller som skiller seg ut ift til driftssikkerhet/kvalitet?

 

Har bikkje og tre unger så jeg må nok ha en lang en tipper jeg.

 

Alle råd og erfaringer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kommer muligens for salg etterkvart. 2001 mod. Uten taktelt. Er ellers lett rigget for tur med flere 12v utak, skuffeseksjon i lasterom, bord på bakdør, snorkel og takgrind. Kommer muligens for salg altså, ikke helt klart enda. 

E16A6C08-2CD8-4A8B-AAD1-2BEF723A82EA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du mener med "turbil". Dagstur / helgetur i Norge eller flere ukers tur til Lagtvekkistan?

 

Jeg trodde at en 110 med taktelt, minikjøkken og smarte oppbevaringsløsninger skulle være den ultimate "turbilen". Nå som jeg har akkurat det, føles den bilen også litt for liten, og drømmene går til en 130 pickup med påmontert campermodul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puma med Transitmotoren er også en driftssikker motor. Med 6 gir blir det også en god opplevelse på veien. Men alt kan jo modifiseres med overdrive etc. Uansett; vedlikeholdt og nyest mulig er uansett et godt valg framfor ihjelskrudd av ukyndige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lafterolf. Viktig at ramme er tatt vare på og jevnlig vedlikehold utført. Den siste bilen jeg var og så på hadde i følge selger hel og fin ramme. Realiteten var en ramme med rusthull og sprekker. Sendte noen bilder til verksted som mente ramma burde byttes.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎07‎.‎2018 den 21.28, Lorden skrev:

Denne kommer muligens for salg etterkvart. 2001 mod. Uten taktelt. Er ellers lett rigget for tur med flere 12v utak, skuffeseksjon i lasterom, bord på bakdør, snorkel og takgrind. Kommer muligens for salg altså, ikke helt klart enda. 

E16A6C08-2CD8-4A8B-AAD1-2BEF723A82EA.jpeg

En liten avsporing : Hvor er dette bilde tatt?? synes nesten det ser ut som et ferje leie i Brønnøysund :-)

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 22.37, atau skrev:

Jeg trodde at en 110 med taktelt, minikjøkken og smarte oppbevaringsløsninger skulle være den ultimate "turbilen". Nå som jeg har akkurat det, føles den bilen også litt for liten, og drømmene går til en 130 pickup med påmontert campermodul..

Det man ikke får plass til i en 90 er ikke verdt å ta med på tur:) legger ved et illustrasjonsbilde bare for å vise hvor fin 90 er:)

DSC_0006-1000x667.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, pesto_trader skrev:

Det man ikke får plass til i en 90 er ikke verdt å ta med på tur:) legger ved et illustrasjonsbilde bare for å vise hvor fin 90 er:)

 

Vel, hund(er) m hundebur vil jeg påstå er definitivt verdt å ta med på tur. Mange vil nok si det samme om sine barn ;)

 

Men ha, 90-en er knall fin. Spesielt din ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har en tendens til å bli hengende mye greier utenpå bilen med en 90. 110 hicap er maks for de som trenger å ha med 200 L vann, en pall ved, motorsykkel, sykler, kano og kajakk...

truck.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 17.7.2018 den 21.28, Lorden skrev:

Denne kommer muligens for salg etterkvart. 2001 mod. Uten taktelt. Er ellers lett rigget for tur med flere 12v utak, skuffeseksjon i lasterom, bord på bakdør, snorkel og takgrind. Kommer muligens for salg altså, ikke helt klart enda. 

E16A6C08-2CD8-4A8B-AAD1-2BEF723A82EA.jpeg

Fin bil. Hva gikk den for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Burde nå klart å ta noen flere bilder av selve bilen, istedenfor bilder av disse tullete dingsene.

Ser det ligger en Dinitrol Brosjyre der, men den behandlingen er jo fra 9 år tilbake i tid. ( så ikke så mye verdt ). Håper da ramma ser bedre ut en fram fangeren, dog er det nok bare overflate rust der..

Positivt er det at den skal gjennom PKK før salg.

 

Men ja, flere bilder som viser eks tilstand på dører, interiør osv, hadde nå vært mere nyttig.

 

Mvh Brage    

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler... forrige Defender jeg så på (97-modell 90) hadde "hel og fin ramme" i følge selger. Land Rover-verkstedet mente den var moden for utskifting etter å sett bilder av en brun ramme med huller og sprekker. Første punkt ved kjøp av gammel Defender er å sjekke ramma. Dører og hengsler er også gjerne rustne og kan gi krav om hengsel- og dørbytte ved EU-kontroll. Å bytte alle hengsler på verksted koster rundt 20.000 kr. Prisen på bytte av ramme er astronomisk.

Endret av Peik
Feilstaving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torpedovegg. Råtten torpedovegg er døden. Ramme kan ofte sveises og lappes, men en dårlig torpedovegg er det ..... litt jobb å komme til for å si det sånn. Hele bilen bygges vel etter at torpedoen settes på en ølkasse på gulvet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...