Gå til innhold

Start problem Freelander 1


EnTo

Anbefalte innlegg

Bilen er en 1,8l bensin, 2001mod.

Fruen klaget over "viftereim" skriking fra motorrommet. Når jeg løfter opp panseret finner jeg dynamoen liggende løs. Tror først det "bare" er den øverste bolten som er borte, men da jeg skal vippe av reima tipper dynamoen til siden og det kommer en gnist fra kabel-tilkoblingen. Kobler da av minuspolen på batteriet. Får tak i nye bolter for festing av dynamo, setter på reim og kobler til batteriet. Prøver å starte, men starteren drar ikke rundt.

Har ladet batteriet, prøvd å "rugge" på bilen med gir innkoblet fremdeles ingen start. Koblet av den tynne strømkablen til starteren og prøvd med strøm direkte fra batteriet (kabel med sikring). Da går starteren, men bilen starter ikke selv om tenningen er på.

Noen som har tips på hva som er feil, eller bør prøves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startsperre? Prøvd å låse/låse opp med fjernkontroll? Uvant mange nøkler på samme nøkkelknippe? Tikker det i noe rele?

Starteren går, men drar den rundt motoren, eller høres den mer ut som et jetfly som tar av?

Alt av ledninger til sensorer og annet er på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å låse/låse opp med begge nøklene/fjernkontrollene. Hører ingen tikking, men skal få med Fruen, da hun hører bedre enn meg, i ettermiddag.

Starteren går, og høres normal ut.

Mener at ledninger/sensorer er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bryteren bak sikringsboksen i motorrommet? Den som skal kutte bensintilførselen ved kollisjon. Kan den ha blitt utløst? Prøv å trykke den inn og se om det hjelper.

 

Styrestrøm til starter går via et rele mener jeg. Finn det releet og sjekk om det får strøm som det skal, og om det sender strøm ut. Mener det sitter i sikringsboksen under rattet. Siden det ikke tikker, mangler du vel styrestrømmen til releet. Usikker om den kommer fra tenningslåsen eller om den går via noe annet. Et koblingsskjema hadde sikkert vært kjekt.

 

At den ikke starter når du kobler strøm på starteren, skyldes enten mangel på gnist eller bensin, evt begge. Dette kan godt ha sammenheng med den andre feilen, så jeg ville funnet ut av den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å bli klok på. Fikk ikke brukt så mye tid på feilsøking i går. Mulig man hadde funnet ut av det med å sjekke feilkoder, men har ikke feilkodeleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, EnTo said:

Mulig man hadde funnet ut av det med å sjekke feilkoder, men har ikke feilkodeleser.

 

Det må da være folk i distriktet rundt Jevnaker som har sånt? Hva om du spør i et mer frekventert område av forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok muligheter for det, men i disse ferie-tider er det ikke så lett å finne tid som passer. Skal forhøre meg når ferien er på hell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...