Gå til innhold

P38 4,6 varmer hele tiden


smejan

Anbefalte innlegg

Har en 1998 P38 4,6 GEMS som har det kjente bok-merket i displayet. Kjent feil med blendmotor på passasjersiden som jeg skal fikse når jeg rekker det i tillegg til lekk AC.

Men i det siste har det begynt å komme skikkelig varm luft ut av resten av dysene, og det lar seg ikke regulere med temperaturkontrollerne. Er det enda et spjeld/servo som kan bestemme seg for å stå helt åpent? Hvor begynner jeg å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det feil på den venstre blendservot.

Du kan prøve å kjøre de manuelt med ett 9V batteri direkt i kontakten for å få de inn på retta resistansområdet. 

Muligt att feilen då er borte, men kan komme igjen naturligvis.

Men for å slette boksymbolen må du i tillegg ha ac i orden. Det hadde ikke jeg men jeg la en lask i trinary switch ved tørkefiltret så Hevac trur att det er trykk i systemet. Husk å ta av reimen hvis det er separat reim for kompressoren på GEMS motoren. Er det ikke separat reim så eh... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, kretslopp skrev:

Då er det feil på den venstre blendservot.

Du kan prøve å kjøre de manuelt med ett 9V batteri direkt i kontakten for å få de inn på retta resistansområdet. 

Muligt att feilen då er borte, men kan komme igjen naturligvis.

Men for å slette boksymbolen må du i tillegg ha ac i orden. Det hadde ikke jeg men jeg la en lask i trinary switch ved tørkefiltret så Hevac trur att det er trykk i systemet. Husk å ta av reimen hvis det er separat reim for kompressoren på GEMS motoren. Er det ikke separat reim så eh... 

 

Takk for tips!

Det er den intense varmen jeg vil til livs, normal varme utenfra kan jeg leve med (sammen med boksymbolet) litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke den intense varmen til livs uten å skifte de defekte blend servoene.

 

Servo på venstre side styrer temperatur til fører kald/ varm.

 

Servo1 på høyre side styrer temperatur til front passasjer.

Servo2 på høyre side styrer veksling mellom føtter, frontrute, kropp osv.  

 

Du kan selvfølgelig lukke spjeldene som peker mot deg, men den varme uregulerte luften kommer uansett inn i kupeen så lenge servoene er låst i full varm posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, sjekk internett for gode råd om hvordan de byttes. Egentlig skal halve bilen demonteres, men det går bra med en fjerdedel :D

Bytt gjerne o-ringer på varmeapparatet samtidig, disse har en tendens til å lekke. Søk opp Tommy62 her på forumet, han selger, eller solgte ihvertfall, o-ringer av bedre kvalitet enn de originale.

 

Quickfix mens du venter på deler og arbeidslyst:

Koble av slangene til varmeapparatet. Du finner de i motorrommet. Koble den ene slangen så den går fra motor og rett tilbake til motor. Bruk den andre slangen til å blende varmeapparatet, så det ikke fylles med dritt. Til vinteren kobler du tilbake. Til våren, om du fortsatt ikke har arbeidslyst, kan du lage et opplegg med kuleventiler.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Hva er poenget med å sette inn Audi varmeapparat?

 

Det er to poeng.

 

Jeg er i ferd med å gjøre tilsvarende modifikasjon. Jeg har da fått tak i ett helt nytt Audi register laget kun i kobber, med to tilkoblingsrør på 16 mm.

 

- Du opnår å bli kvitt o-ring problematikken som nevnt over her.

- Du slipper plastikken som sprekker av utmatning etter nok cycler ( ettermarkedsvare problem )

- Audi registeret har rørene nede, så det kan kanskje også bidra positivt.

 

Skal poste noen bilder, men Pauls guide fra downunder er omtrent der, bare at han brukte ett plast / alu audi register. mistet litt av hensikten da.

 

mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Register i ett stykke er absolutt en fordel.  Jeg har nytt register i varmeapparatet som skal tilbake i min P38 men det er plast/alu orignalvare.

 

Kobber register og aluminium motor er vel ikke helt gunstig mht. galvanisk korrosjon.  Men riktig kjølevæske holder kanskje problemet under kontroll?

 

Jeg har allerede laget hull i siden av midtkonsollen for å komme skruen.  Byttet fra Philips til Unbrako men burde kanskje gå hakket videre til Torx. 

 

Er ikke lekkasjeproblemet borte om en bruker grønne Viton O-ringer?  Jeg er ikke glad i de lange rørene som går inn i motorrommet.  Tror de gir stor belastning på koblingen ved registeret og O-ringene når man kobler av slangene i motorrommet.

 

En ekstra modifikasjon jeg skal se på er å sette inn skikkelige lagre for spjeldakslene.  Kanskje servoene ikke gir opp så fort...

 

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en føler sig fornøyd med vanlig i aluminium og plastikk (hvor ofte feiler en sån?), er shoppinglisten som følger:

1. Nissens 70230 for ca 722kr på mekonomen med 20mm anslutninger så 19mm slange fungerer greit.

2. 1m 19mm radiatorslange 

3. 2stk 19-22mm adapter. Fant i nylon på eBay.

4. 6stk slangeklammer 15-24mm eller 22-32mm husker ikke vilken som passer best.

 

Sen må man kappe vekk litt plastikk i to hjørner på mitten av klimaboksen for å få ned varmeapparatet.

Jeg lagde en brakett i aluminium for å skru fast den.

 

 

21716FEA-EBB5-4120-9062-F2214220349E.jpeg

E9A8F69F-AA8E-4F23-B1C2-1A0DE7A8A141.jpeg

749F2B7D-F809-4ADC-8602-D27B25BFC469.jpeg

24F09C2D-7948-46B9-947A-DEFB1F6EE2D7.jpeg

35DA8FD4-246C-4E9B-A698-28EA614318EF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bra det Kretslopp:).

Sikkert ett bedre register det Nissens registeret, enn de ettermarkeds registrene til RRp38 som selges for ett par hundrelapper. Plastikken i det Genuine Lr har jeg  inntrykk av også er av mye mere solid kvalitet. 

 

Skar opp ett slikt gammelt Genuine Lr register for å få ett lokk til min kommende modifikasjon, virket som det var skikkelig godt armert plast i det endestykket i hvert fall.

 

 - Har lest om korrosjonsproblematikken, men denne modifikasjons kildens opphav, fra rangerovers.net forumet, har ikke hatt noe problem relatert til det på de nå 8-9 år siden han satt inn ett slikt Audi kobber register i sin RRp38.

 

Link: RR.net forum, Audi heater core:https://www.rangerovers.net/forum/7-range-rover-mark-ii-p38/44922-audi-heater-core.html

 

Korrosjons teorien er jo basert på at væsken skal dra med seg avleiringer av materialet rundt om i kjølevæskens kretsløp slik at de reagerer galvanisk med hverandre, sånn sett så er jo allerede en god del av vann rørene i stål og radiator og motor i alu, vannpumpe lameller i rustfritt, messing sensorer osv …. Tror ikke veldig på effekten i den teorien.

 

Mvh  Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personligen trur eg att de fleste korrosjonsproblemer har med gammel dårlig kjølevæske og ikke minst dårlige jordpunkter i fronten, spesielt etter kollisjoner med mangelfulle reparasjoner så man får galvaniske strømninger gjennom kjølevæsken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...