Gå til innhold

Registerreim D3


jorgenht

Anbefalte innlegg

06 D3 2,7 TDV6

Hei, skal gi registerreimbytte et forsøk i snarlig fremtid. Nærmer seg på KM. 

Har noen noen bilder eller en fremgangsmåte? Lå/ ligger en veldig fin en på Disco3.uk forumet, men bildene er forsvunnet. Ingen som har den som en PDF kanskje? 

 

/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse om dette på YouTube 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hjelp! 

 

Har hatt litt bistand fra en bekjent til å takle regreimbytte. Gikk ikke så bra. Bekjent er kjeppjaget, og jeg står igjen selv. 

Bakre er byttet, da den ikke er timet var det veldig greit. Fremre er ikke byttet, og nå er timingen feil. Låsepinner er glemt i,og bøyd når motoren er forsøkt dratt rundt med håndmakt. 

Kan jeg rette dette opp uten låsesettet for veiva der nede? Den har ikke vært rørt og står ned malingsmerket sitt rett opp fortsatt. Noen vennlige sjeler som vil svare? 

/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal vel ha tatt i litt for å klare og bøye låsesettet - som tross alt er en del mm tykke (har ikke holdt det i hendene enda - ventet låsesett på vei i posten)???

 

Jeg hadde ikke tatt sjangs på noe annet enn å time opp kammmer og veiv på nytt.

 

Holder du til i rogalandsdistriktet kan du låne låse sett av meg når det kommer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det slik at dere prøvde å tørne veiva med låsepinnene i reimhjulene før ny  reg reim er på, siden du skriver at den ikke er byttet? Hvis den nye reima var på og ny strammer på, så burde vel alt være i orden. 

Hvis du skal få korrekte forslag til hva di bør gjøre, må du være tydelig på hva situasjonen er, gjerne med bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, jorgenht skrev:

Ny reim på, så forsøkt tørne. Da var låsepinnene/ boltene glemt. Og bøyd. 

 

Følte jeg var tydelig, beklager det. 

 

Er vel ikke sikkert at timing har blitt feil hvis du ikke har beveget på kamene for å få ut pinnene. Du har sikkert merket hjula til ventilene hvis du har hatt de av. 

Da vil jeg foreslå følgende:

Sett på ventilhjula slik de satt og tørn begge ventilhjulene/kamakselene ør lite tilbake, slik at du for inn nye pinner (av en eller annen sort),

sett på reima igjen,

monter strammer,

skru til låseskruene på ventilhjulene,

ta ut pinnene,

tørn to omdreininger for hånd, 

sjekk at låsepinnene går inn igjen og at merket på veiva står der det stod da du startet tørningen. Stemmer dette, mener jeg det skal være i orden. Fint hvis noen andre kan bekrefte/avkrefte. 

Har gjort dette tre ganger 1) bytte av regreim 2) oljepumpe etter bytte av reg reim 3) deretter en gang til pga lekkasje på simring veivaksel :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, jorgenht skrev:

Takk! Var det som blei løsningen. 

Da er det bare resten igjen :P Hva er momentet på løpehjul, reimhjul og strammer på AUX beltet? 

 
 

SpecificationsTorque Specifications

Description

Nm

lb-ft

Accessory drive belt tensioner pulley Torx bolt

25

18

Accessory drive belt tensioner retaining bolt

45

33

Accessory drive belt idler retaining bolt

45

33

Fuel injection high pressure pump drive belt tensioner

25

18

EGR coolant cross over pipe

22

16

Aux.pdf

Aux.001.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. 

Bilen er startet. Gikk jo på et vis å bare justere inn kammer når veiva ikke var rørt. 

Lykken var kortvarig:angry:

 

Ryker veldig sort ved pådrag, og har ikke den kraften den skal ha, tyder vel på feil timing. Tenker jeg parkerer og bestiller et låsesett. Har prøvd lykken nok idag :lol:

 

Med mindre det finnes andre lure ideer? 

 

Ingen i grenlandsområdet som har et til låns vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vet ikke om reg reim en tann eller noe slikt feil vil medføre sort ved pådrag hvis første start virket normal. Da ville jeg sjekke om intercooler slange er på eller innsug er satt korrekt på. Sort eksos ved pådrag skyldes vel at motorstyringen har beregnet feil dieseltilførsel ift luft, sjekk om det blåser ut innsugingsluft andre steder enn til innsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Planlegger bytte av registerreim på verksted. 

 

Har bedt om bytte av strammehjul,  fremre, bakre og multireim + sjekk av vannpumpe og den berømte oljepumpa. Dette er skift 2 på bilen så forventer at oljepumpa allerede er byttet om den var av den dårlige typen. 

 

Er det noe essensielt jeg har glemt i farten. Bytter man ut vannpumpa her siden alt er av eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet 2de gang på min for et år siden. På ca 225k km. Merkeverksted hadde foretatt bytte for forrige eier. Og jeg hadde den dårlige oljepumpa fortsatt. Så jeg vil anbefale deg å sjekke og evt ha oljepumpe i backup...Dog hadde min holdt greit i 225k km..og kunne ikke se noe sprekker i innfestninga på den heller..men var god følelse å få byttet den:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...