Gå til innhold

Håndbrekk problem med D3


Anbefalte innlegg

Håndbrekket mitt kilte seg forleden, etter 2 dager med skriking. Var på posten for å hente nye brekksko og tromler så satte den seg fast for godt. Kilte venstre bakdekk. Fikk bilen hjem, og har byttet brekksko, skiver, klosser og kaliper bak. 

Men brekket vil ikke feste seg etter nødvaier er utløst. Når jeg prøver å sette på brekket, så hører man 3-4 hyl men ingen bevegelse i kabelen, så de nye brekkskoene ligger inntil trommelen og subber. Har prøvd å justere de i henhold (Brodys Brake bible som hjelpehefte), og løsne de helt opp,brukt diagnose verktøy for å unjamme brekkvaier, men det vil ingen sted. 

Har sjekket vaieren og den løper fint i alle retninger. 

Har bestilt rep sett med  nye tannhjul fram England. 

Skal på bilferie til Sverige i morgen med bookinger som er forhåndsbetalt.  

Noen forslag? 

Vurderer å ta ut brekksko igjen og kjøre uten, og evt ta ut 30A sikring, vil dette fjerne rødt varsellys?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pusset ned selve belegget på bremseskoen? Det var der jeg måtte pusse litt. Når fikk du opp det røde lyset før eller etter att du begynte å med diagnoseutstyret? Hvordan du får det vekk vet jeg ikke men vil tippe att du må fikse det som er feil med det først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper vaieren helt fritt er den vel i orden? Min løp og fritt, men når den ikke møtte forventet motstand/ for mye motstand så skrek den. 

Løsningen var å pusse helt skinnende rent på anleggsflater så skoene gled fint. Da var det heller ingen problemer å få på tromlene. Første settet med sko ødela jeg da jeg ikke pusset godt nok. EPBen knuste dem virket det som. 

Endret av jorgenht
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ooog det hender at de ikke er helt 100% fra fabrikken. For å få på mine måtte jeg file vekk 1-2mm med metall inne i det ene "hakket" på skoen for i det hele tatt å få på bremseskiva. Både skive og sko var nye. Har satt en rød ring rundt det området jeg måtte file ned. Var ikke mulig å justere det mer tilbake...

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gents!

Da var denne løst. Legger ved linker og PDF for andre som trenger hjelp til dette i fremtiden. 

Følgende ble gjort: 

Demonterte hele håndbrekk systemet og tok det av bilen. Link:

 

Når demontert, så så jeg at rotasjonspinnen var skrudd så hardt til at den hadde låst seg. 

Fulgte denne prosedyren: https://www.disco3.co.uk/forum/epb-repair-unjam-relatch-91299.html

 Samtidig gikk jeg over tannhjulene for å se om disse måtte byttes (har reserver som jeg bestilte). Men disse var i god stand, så lot de være. Satte så alt sammen igjen, kjørte ut vaiere med Icarsoften, monterte alt sammen igjen i henhold til The brake bible. Link:https://disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1.4sml.pdf

 

Nå gjenstår det kun å kjøre inn de nye bremseskoene.. 

Takk for innslag, og håper dette kan være til hjelp for andre i fremtiden.. 

 

Endret av DISCODISPONENT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du sjekket at ikke e-klipset som holder forspennet på det som ser ut som et tannhjul - men som i realiteten består av to tannhjul ikke hadde spist seg ut av plastsporet sitt? det er som oftest dette som skjer - ikke at selve tannhjulene knekker tenner. denne moment "sikkringen" skal på en måte forhindre nettopp det fra å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...