Gå til innhold

Låne/leie diagnoseapparat til D2 i Follo-området


pso

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har helt fersk både som LR-eier og som forum-medlem, så tilgi meg hvis dette er besvart før eller hvis jeg poster dette i feil kategori.

 

Jeg har googlet meg til at jeg trenger diagnoseapparat for å justere høyden på luftfjæringen på min Discovery 2.

Er det noen i nærheten av Ås/Ski som har til utlån/-leie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal senke den :) eller i hvert fall sjekke. Det ser ut som den stuper litt med nesa akkurat nå. Den hever seg ca 4,5 cm i terrengmodus, så det ser ut som ting er i orden. Det er nok bare snakk om en mindre justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål høyden foran og bak før du justerer, det kan jo være at fjærene foran er slitne. Jeg har nanocom i Spydeberg, men er på ferie for øyeblikket.

 

Høyden fra midten av hjulet (senter i navet) til skjermbuen skal være ca. 50cm (+1/-3) foran og 1-2cm lavere bak med bilen på tomgang og førerdøren igjen. Du kan også se denne tråden:

 

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun fått målt med bilen på litt ujevnt underlag foreløpig, og det ser ut til at den er innenfor toleransegrensene. Ligger på 47-48 foran og ca det samme bak. 

Men er det sånn å forstå at den skal måle litt lavere bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke RAVE eller noe for riktige høyder foran og bak, men jeg mener den skal være litt lavere bak når du måler med bilen på tomgang og dørene igjen. Bilen hever seg 20mm bak når du begynner å kjøre, og senker seg 20mm når du stopper og åpner en dør (en av fordørene).

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er RAVE?

Jeg fant dette i verkstedsmanualen. Den forteller i hvert fall høydene. Nå hadde jeg nettopp jevnt underlag og 5 minutter ledig tid, men da hadde jeg selvfølgelig ikke målebåndet med meg :(

Det med at den hever seg når man begynner å kjøre var nytt for meg. Stemmer det?

 

 

636A3124-D961-4799-B569-C740EF4B4833.png

Endret av pso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Når du skrur av bilen og lukker dørene så hører du den slippe ut litt luft. Dette fylles på igjen ved start.

 

Justering av lys bør derfor skje med bilen i gang og dørene lukket, f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man forlater bilen slippes ut litt luft for å kompansere vekten av sjåfør/passasjer. Samme når man setter seg inn, da løftes bilen for å kompansere. Med andre ord er høyden konstant.

 

Mine D2 har vært sånn. Har aldri sett at den har senket seg 20mm når kjøring starter. Den vil holde høyden konstant uansett nyttelast er min oppfatning.

 

De skal ikke være lavere bak. Bruk høden foran og juster slik at høyden bak er litt høyere eller lik.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks. se i RAVE , 64-21 (side 1000 og et eller annet), når dørene åpnes senkes bilen 20mm. Du kan som regel høre at bilen slipper ut luft og kjenne at den senker seg litt. Hvis motoren er i gang vil den heve seg igjen med en gang dørene lukkes og du begynner å kjøre.

52 minutter siden, lafterolf skrev:

Når man forlater bilen slippes ut litt luft for å kompansere vekten av sjåfør/passasjer.

Ja, 20mm.

Sitat

 

Mine D2 har vært sånn. Har aldri sett at den har senket seg 20mm når kjøring starter.

Nei, den senker seg når kjøring slutter, og du åpner en dør.

Sitat

 

De skal ikke være lavere bak. Bruk høden foran og juster slik at høyden bak er litt høyere eller lik.

 

Vel, i følge Land Rover skal det ikke gjøres slik, fabrikken mener høyden skal justeres så den blir slik som beskrevet i utdraget fra verkstedhåndboken som er postet her i tråden, 27mm lavere bak. LR oppgir jo toleranser på +- 15mm, så da kan man jo ende opp med å justere den 3mm høyere bak og like vel være innenfor, men meningen er tydelig, den skal justeres slik at den er noe lavere bak. Justerer man bilen til lik høyde vil man kjøre rundt med en bil som er høyre bak enn foran. Hvis erfaring tilsier at dette er bedre vil jeg gjerne vite det, men LR mener altså at dette ikke er måten å gjøre det på.

 

Grunnen til dette er, slik jeg har oppfattet det, at bilen som nevnt senker seg 20mm når bilen stanses og dør åpnes. På tomgang, med dørene lukket, vil den heve seg igjen dersom du belaster den slik at den synker ytterligere, mer enn 20mm. F. eks. du stopper og går ut av bilen, åpner dørene og invitere inn fire kamerater og lukker dørene. Da vil SLABS reagere med å heve bilen. Hvis du bare stopper, med motor på tomgang, og går ut senker den seg og forblir senket til du enten belaster den som nevnt eller setter deg inn og kjører. Over en viss hastighet (5km/t eller lignende, står i brukerhåndboken) vil den heve seg til normalt nivå.

 

Det betyr at når du sjekker høyde bør du, slik jeg forstår systemet, kjøre en liten tur, sette bilen på flatt underlag på tomgang, gå ut og lukke døren. Da vil som nevnt høyden bak være ca. 20mm lavere enn når du kjører og dette er det tatt hensyn til når LR oppgir riktig høyde for fjæringen bak.

 

Jeg må understreke at jeg på ingen måte er fagmann på dette området, bare hjemmelært hobbymekaniker, og kun har holdt på med LR ca. 3 år. Men jeg har hatt biler med selvregulerende fjæring (dog en del mer avanserte enn D2 sitt system) i 30 år, og justert fjæringshøyder like lenge. All erfaring tilsier at jeg kan ha misforstått noe.

 

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva Rave sier om dette men tror ikke det stemmer at den senker seg 20mm/2cm. Noe luft slipper den dog ut. 

Mener å huske at den også forsøker å vatre opp bilen hvis den parkeres på ujevnt underlag, men ikke med så mye.

 

Når det gjelder kalibrering har jeg bare parkert den på flatt underlag og målt høyden fra side til side ettersom sensorverdiene kan variere litt. Så har jeg justert opp/ned disse verdiene etter hvor høy jeg vil ha bilen. Som regel omtrent like høy bak som foran, kanskje noe lavere bak. Nye front fjærer vil sette seg etter hvert og da justerer man deretter :)

 

Heves fronten mye kan det lønnes seg med heveklosser bak.

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant frem verkstedmanualen og leste litt nøyere denne gangen. 


Normal ride height
When the vehicle is stationary, a door is open and the ignition is off, the SLS system will allow the rear of the vehicle to lower to within 20 mm of the normal ride height as load is removed from the vehicle. The SLS system will only operate the compressor to raise the rear of the vehicle when the engine is running, unless requested using the remote handset.

So I rest my case :)

Men det med å vatre opp bilen tror jeg ikke stemmer. Det er vel bare høyden mellom cassis og «radius arms» som måles. 

 

Uansett, siden jeg har målt ca-høyden til å være litt for stor, selv etter at den har senket seg (målte med tenningen av), så er det vel på sin plass med en liten sjekk. Det ser ut som jeg må ta meg en tur til Spydeberg, Elchund..? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er velkommen hit, det er ingen heksekunst å justere høyden med nanocom. Men jeg er bader meg lei av sjøvann type 21,5 grader C for tiden, og spiser meg lei av makrell, på Vestfold rivieraen,:D tilbake i Spydeberg om en uke. Men det haster kanskje ikke så fryktelig?

 

Jeg kan forøvrig bekrefte at min bil (2003 D2a) senker seg ca 2cm når jeg åpner førerdøren. Den kompenserer ikke, hever seg ikke igjen, om jeg lukker døren. Måtte jo teste ut dette på familiens ekspedisjon til hvalfangstmuseet i Sandefjord i dag, og sto der som en idiot på parkeringsplassen og kommanderte kona og ungene inn i bilen igjen etter at den hadde senket seg litt for å se hvordan den reagerte. Med vekten av en voksen og to barn sank den ytterligere ned, og hevet seg igjen straks jeg lukket førerdøren. Jeg hadde ikke med målebånd, så jeg vet ikke om den kompenserte opp til vanlig høyde, men konklusjonen for min bil er i hvert fall at den senker seg når førerdøren åpnes uten å heve seg igjen om den lukkes, med mindre den blir belastet slik at den synker mer enn 20mm i forhold til riktig kjørehøyde. Det er ganske teit at LR ikke oppgir hvilke forhold de måler høyde under, når det gjelder biler med SLS. Men jeg antar "målebilen" har stått stille. Antar også den har vært tom, og altså ubelastet.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...