Gå til innhold

Reise kjøleskap


Nils

Anbefalte innlegg

Har en Volvo v60 med 12v uttak bak. Denne har strøm uansett om tenning er på eller ikke. 

 

Jeg har kjøpt en av jula sine 12v kjøleskap. Hvor lenge kan jeg ha på den før batteriet er død? Bilen er 1 år gammel, med mye langkjøring, så batteriet bør være på topp. 

 

Snakker vi et par timer??? Eller er det umulig å si noe? Trekker vel ikke så mye et sånt kjøleskap ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på forbruk avhengig av type skap. Har en brukt en formue på  billige strømslukere.Sjekk forbruk på produktdata blad.

Jeg ble drittlei tomme batterier ,varm øl og såkalte batterireddere som aldri funket.

Gikk for en Engel til slutt.

Verdt alle de mange pengene.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn billig termoelektrisk trekker mye, kanskje 4-5 A. Et bilbatteri er kanskje på 80 Ah. Teoretisk kan det da stå på opptil 20 timer (4A*20timer=80Ah). Batteriet kan ikke brukes til å starte bilen lenge før det!

Et proft Engel til 5-6000 kroner med kompressor trekker kanskje 0,5 A ved kontinuerlig drift.

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min billigste? kjølebag skal ha en 20 amp sikring på kursen tenker jeg mitt .

Måtte bare ut og sjekke . ;- )

Men har jo brukt og forbannet den i noen år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Her går det litt på kost/nytte, og engel produktene var litt dyre for bruk kun et par ganger i året;) men, om jeg kommer over litt mye penger en gang, ser jeg fordelen med de ja:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også omformer, men de hadde ikke teltplass med strøm. Men løst nå, Muttern og Kjetil kom med bobil, og de har strøm:D og ac i bobilen, noe ungene likte i denne varmen. Lavo blir en smule varm i solen, og tror ikke det er populært å la bilen stå å gå heller^_^:rolleyes: det med ekstra batteri var ikje dumt Gaute! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jula selger en Outwell 28 liter (+ 5 liter) kompressor kjøl/fryseboks til 4.999,-. som er omtrent halv pris av en Engel MT-35-F.
Har kjøpt en og blir spennende å teste den nå i sommer. Sparsomt med opplysninger, men fant en kort Engelsk tilbakemelding, og de hadde vært fornøyde. Fint med at den har en batterivakt med tre nivåer, så bilen starter... har også et dobbelt batterisystem, så med litt kjøring hver dag burde det fungere bra. Ellers ville jeg nok tenkt at det var lurt å ha lading med solcelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble til at jeg kjøpte meg en med kompressor, og etter litt fundering, har den også en batterivakt. Prøvde hjemme en helg, og lot den stå i bilen fra fredag formiddag til lørdag ettermiddag, og bilen startet:)

 

Tenkte det var greit å sjekke hjemme først..... Neste blir fredag til søndag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kompressorboks bruker ca 4,15A under konstant drift. Ved normal norsk sommer (litt lavere temp enn siste ukene her på østlandet) så har jeg et forbruk på mellom 1A og 1,5A i timen i snitt. 80A AGM batteri i bagasjen gir meg ca 2 døgn kontinuerlig drift.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, gautes skrev:

Vi krysser fingrene , Nils.

Antar du ikke fylte skapet med lunka varer på testen,eller?

Var nok tom ja... Blir å fylle den hjemme, kjøre noen timer, og regner da med at varene er kalde når jeg skrur av bilen:) Viktig at væsken er kald når jeg kommer frem og slår opp lavvoencool

12 timer siden, KennethA skrev:

Min kompressorboks bruker ca 4,15A under konstant drift. Ved normal norsk sommer (litt lavere temp enn siste ukene her på østlandet) så har jeg et forbruk på mellom 1A og 1,5A i timen i snitt. 80A AGM batteri i bagasjen gir meg ca 2 døgn kontinuerlig drift.

 

Regner med at min ligger rundt dette også, kjekt å ha en viss peiling på forbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Nils skrev:

Ble til at jeg kjøpte meg en med kompressor, og etter litt fundering


Lurt! Vi har en Waeco 45 l på 5. sommeren, med batterivakt etc. Bruker den mye mer enn bare på ferie. Fin å ha som ekstra kjøleskap hjemme ved festlige anledninger, eller hvis man skal bort og ha med mat og drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...