Mrvikan Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Hei godtfolk.. *1997 Defender 300tdi* Jeg kjøpte nytt batteri til bilen for ca 1måned siden. Kjøpte da BT sitt AGM batteri på 95amp. Etter å ha søkt rundt på forumet var dette mye brukt forsto jeg. I dag var batteriet nede på 10v å ikke nok til at bilen startet, den hadde da stått i ro i underkant av 20timer. Målte dynamoen til å gi 14.10v, målte ved batteriet 13.83v. Når jeg stoppet bilen dalte batteriet ned til 12.62v.. Under kjøring i dag viste voltmeteret i bilen mellom 13.2v å 13.8v. Det har tidligere vist 14v. Ingen ting var koblet til, lys var av, cd spiller var avslått osv.. Er batteriet ødelagt? Har 4 år garanti på det så kan byttes. Dynamoen som er på tur til takke for seg? Hvor får jeg tak i en asap? Ews har ferie.. Hjelper det å sette inn en killswitch? Bør det være nødvendig? Å holder det da med en 100amp eller bør jeg gå for større? 250amp feks.? Reiser på bilferie om ca 10 dager så dette haster for å si det mildt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 sjekk om du har en strømtyv.. kobler du av batteripolene og lar det stå over natten skal du måle omtrent samme volt på batteriet på morgenen som du gjorde på kvelden. faller det når du kobler på igjen polen på bilen så har du noe som trekker strøm.. sett på et ampermeter og napp en og en sikring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Takk for svar @jope Det skal testes i natt! Men vil det uansett være lurt med en egen bryter som kutter alt? Å hvor stor bør den være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Er noe galt, finn feilen. En ny dynamo koster ikke all verden, og du får noen som lader godt over 100amp. Når de er slitt blir det ofte ujevn lading. Men følg tipset til Jope først for å utelukke at noe trekker strøm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 25 minutter siden, Mrvikan skrev: Takk for svar @jope Det skal testes i natt! Men vil det uansett være lurt med en egen bryter som kutter alt? Å hvor stor bør den være? Skal ikke være nødvendig med Hovedstrømsbryter hvis ikke bilen skal stå lenge uten å bli brukt eller du har en strøm tyv du ikke finner ut av. Med så mye strømtrekk som du mistet på 20t så må det være noe som trekker noen Amp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Når du kjøpte batteriet hadde det stått lenge uten lading. Hvis du ikke trengte å lade det opp før bruk er det en mulig indikasjon på feil på bilen. Så følg gutta over sine råd først . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxHeadroom Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Nyinnkjøp batteri bør alltid fullades før første gangs bruk. Indre motstand tapper batteri over tid uten at spenningen nødvendigvis synker under 12,5V. Det er kortslutningspenningen som er interessant for å bedømme tilstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 Batteriet sto avkoblet i natt å spenningen falt fra 13,08v til 12,76v. Innafor ila en natt? Neste på agendaen er å begynne å nappe sikringer. @MaxHeadroom Bør jeg bare bytte inn batteriet uansett for å så sette det nye til lading over natten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Målte du rett etter kjøretur vil volt uansett falle om ikke bilen har stått en stund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 Målte rett etterpå ja. Var såpass lite så regnet med at det var greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 kan også koble til noe som bruker litt strøm på batteriet når det er avkoblet.. samtidig som du måler volt.. da vil du se at volt dropper, men skal så stabilisere seg og når du skrur av forbruker skal volt stige igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 Prøvde å koble på multimeteret å se om volten falt, men skjedde ikke noe etter 30min! Hadde ikke noe for seg å nappe sikringer.. Kan det være feil som kommer å går? Bilen har tidligere stått i flere dager uten noe tull med batteriet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Ta med batteriet til egnet sted hvor de har en ordentlig batteritester. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Biltema tester batteriet før de evt bytter det men sist tok det ett par dager før de fikk gjort det. Hvor gammel er dynamo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 Et par dager ja, om de gir meg låne batteri kan det funke.. Har ingen kvittering på at det er byttet dynamo, så tipper den er 21år gammel å gått ca 254000km... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 biltema bytter ikke batterier som er i orden, og ditt virker å være ok for å teste forbruket i bilen med tenningen av, tar du av en av batteripolene og kobler multimeteret ditt imellom batteripol og kabelen fra bilen (husk å sette multimeteret på "Amper") og leser av hvor stort forbruket er, har du et forbruk som er mere en 0,5 ampere med tenningen av tømmer du batteriet fort! for å finne ut hvilken kurs som bruker strøm tar du nå ut en og en sikring inntil forbruket faller, da har du en ide om hvilke forbrukere det kan være noe galt på sikker på at du ikke gikk fra bilen med lysa på eller dørene oppe eller noe slikt når batteriet gikk tomt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxHeadroom Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Koble voltmeter over polene og start motor mens du følger med på spenningen. Den bør ikke falle under 10 V når det er nytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 12,72 volt er det et fult oppladet batteri skal holde ubelastet når det er iorden mener jeg. Gjør som grunneieren sier, og koble opp et instrument som kan måle amper i serie med enten pluss eller minus leder. På multimeter må du sannsynlighvis flytte på den ene måleledningen. Det finnes også tangampermetere for likestrømsmåling. Når du har målt strømtrekk med alle forbrukere avslått vet du litt mere. Er det et betydelig strømtrekk, napp ut sikring for sikring. Hvis ikke dette hjelper, koble fra alternator(dynamo), den kan også lekke strøm via regulator/likeretter. Som alltid, så er virkeligheten mere komplisert en teorien, så periodiske feil klusser ofte til det som hørest enkelt ut. Lykke til. Og som det er sagt, strøm er litt hemmelig, ikke kan du se den, og ikke ka du slå på den med en hammer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.