Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Recommended Posts

Hei godtfolk.. 

*1997 Defender 300tdi*

 

Jeg kjøpte nytt batteri til bilen for ca 1måned siden. Kjøpte da BT sitt AGM batteri på 95amp. Etter å ha søkt rundt på forumet var dette mye brukt forsto jeg. 

I dag var batteriet nede på 10v å ikke nok til at bilen startet, den hadde da stått i ro i underkant av 20timer. Målte dynamoen til å gi 14.10v, målte ved batteriet 13.83v. Når jeg stoppet bilen dalte batteriet ned til 12.62v.. Under kjøring i dag viste voltmeteret i bilen mellom 13.2v å 13.8v. Det har tidligere vist 14v. Ingen ting var koblet til, lys var av, cd spiller var avslått osv.. 

 

Er batteriet ødelagt? Har 4 år garanti på det så kan byttes. 

 

Dynamoen som er på tur til takke for seg? Hvor får jeg tak i en asap? Ews har ferie.. 

 

Hjelper det å sette inn en killswitch? Bør det være nødvendig? 

Å holder det da med en 100amp eller bør jeg gå for større? 250amp feks.? 

 

Reiser på bilferie om ca 10 dager så dette haster for å si det mildt:wacko:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk om du har en strømtyv.. kobler du av batteripolene og lar det stå over natten skal du måle omtrent samme volt på batteriet på morgenen som du gjorde på kvelden.   faller det når du kobler på igjen polen på bilen så har du noe som trekker strøm.. 

 

sett på et ampermeter og napp en og en sikring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar @jope

 

Det skal testes i natt! Men vil det uansett være lurt med en egen bryter som kutter alt? Å hvor stor bør den være? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe galt, finn feilen.

 

En ny dynamo koster ikke all verden, og du får noen som lader godt over 100amp.

Når de er slitt blir det ofte ujevn lading.

 

Men følg tipset til Jope først for å utelukke at noe trekker strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, Mrvikan skrev:

Takk for svar @jope

 

Det skal testes i natt! Men vil det uansett være lurt med en egen bryter som kutter alt? Å hvor stor bør den være? 

Skal ikke være nødvendig med Hovedstrømsbryter hvis ikke bilen skal stå lenge uten å bli brukt eller du har en strøm tyv du ikke finner ut av. Med så mye strømtrekk som du mistet på 20t så må det være noe som trekker noen Amp. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du kjøpte batteriet hadde det stått lenge uten lading.

Hvis du ikke trengte å lade det opp før bruk er det en mulig indikasjon på feil på bilen.

Så følg gutta over sine råd først .

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyinnkjøp batteri bør alltid fullades før første gangs bruk. Indre motstand tapper batteri over tid uten at spenningen nødvendigvis synker under 12,5V. Det er kortslutningspenningen som er interessant for å bedømme tilstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriet sto avkoblet i natt å spenningen falt fra 13,08v til 12,76v. Innafor ila en natt? 

Neste på agendaen er å begynne å nappe sikringer. 

 

@MaxHeadroom Bør jeg bare bytte inn batteriet uansett for å så sette det nye til lading over natten? 

IMG_20180710_200429.jpg

IMG_20180711_115327.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte rett etterpå ja. Var såpass lite så regnet med at det var greit. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan også koble til noe som bruker litt strøm på batteriet når det er avkoblet.. samtidig som du måler volt.. da vil du se at volt dropper, men skal så stabilisere seg og når du skrur av forbruker skal volt stige igjen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å koble på multimeteret å se om volten falt, men skjedde ikke noe etter 30min! Hadde ikke noe for seg å nappe sikringer..  

Kan det være feil som kommer å går? Bilen har tidligere stått i flere dager uten noe tull med batteriet.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta med batteriet til egnet sted hvor de har en ordentlig batteritester.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema tester batteriet før de evt bytter det men sist tok det ett par dager før de fikk gjort det.

 

Hvor gammel er dynamo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par dager ja, om de gir meg låne batteri kan det funke.. 

 

Har ingen kvittering på at det er byttet dynamo, så tipper den er 21år gammel å gått ca 254000km... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  1. biltema bytter ikke batterier som er i orden, og ditt virker å være ok
  2. for å teste forbruket i bilen med tenningen av, tar du av en av batteripolene og kobler multimeteret ditt imellom batteripol og kabelen fra bilen (husk å sette multimeteret på "Amper") og leser av hvor stort forbruket er, har du et forbruk som er mere en 0,5 ampere med tenningen av tømmer du batteriet fort!
  3. for å finne ut hvilken kurs som bruker strøm tar du nå ut en og en sikring inntil forbruket faller, da har du en ide om hvilke forbrukere det kan være noe galt på 
  4. sikker på at du ikke gikk fra bilen med lysa på eller dørene oppe eller noe slikt når batteriet gikk tomt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12,72 volt er det et fult oppladet batteri skal holde ubelastet når det er iorden mener jeg. Gjør som grunneieren sier, og koble opp et instrument som kan måle amper i serie med enten pluss eller minus leder. På multimeter må du sannsynlighvis flytte på den ene måleledningen. Det finnes også tangampermetere for likestrømsmåling. Når du har målt strømtrekk med alle forbrukere avslått vet du litt mere. Er det et betydelig strømtrekk, napp ut sikring for sikring. Hvis ikke dette hjelper, koble fra alternator(dynamo), den kan også lekke strøm via regulator/likeretter. Som alltid, så er virkeligheten mere komplisert en teorien, så periodiske feil klusser ofte til det som hørest enkelt ut. Lykke til.

Og som det er sagt, strøm er litt hemmelig, ikke kan du se den, og ikke ka du slå på den med en hammer:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×