Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Discovery


Terjehimle

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet ville jeg gått for en bil med minst mulig kilometer. Om du kjøper en på grønne skilter i den prisklassen der kan du få ganske mye for pengene.

 

Det kom en liten oppgradering i 2012, hvor gearspaken ble byttet ut med et hjul. Største dieselmotor ble oppgradert fra 245 hk til 255 hk. I tillegg ble den gamle 6-trinns gearkassen byttet ut med en 8-trinns gearkasse. Jeg har kjørt begge bilene, og kan ikke si at jeg husker så veldig stor forskjell. (Bortsett fra at gearhjulet irriterte meg).

 

D4 har (stort sett) blitt levert med to motoralternativer opp gjennom. 190 eller 245 hk, og 211 eller 255 hk. Pass på at du får det alternativet du ønsker deg.

 

D4 er stort sett solide og driftssikre biler, men det er også en svært avansert luksusbil. Om du er avhengig av verksted i Norge dersom noe går galt, så er både timepriser og delepriser relativt høye. Kan man skru litt selv, så kan man komme riktig så billig unna med egeninnsats og deler direkte fra England.

Ting å passe på:

-Bilen skal være fri for vibrasjoner og ulyder under kjøring

-Serviceintervallene bør være fulgt (om ikke er det grunnlag for pruting)

-Den elektriske parkeringsbremsen skal fungere uten andre lyder enn at elmotoren strammer wirene. Skrik og skrål tyder på feil.

-Dekk skal være pent og jevnt slitt

-Bilen skal skifte gear mykt og pent.

-Se ekstra nøye på bremserør bak. Disse har en tendens til å ruste raskt, og det er en OMFATTENDE jobb å bytte disse.

-Både øvre og nedre bakluke skal åpne uten ulyder. (Elmotorlyd på den øvre, og et "klakk" på den nedre.

-Under kjøring skal det være stille inne i bilen. Kun litt vindsus, svak motordur og litt plystring fra turbo. Andre lyder som "kommer og  går" bør ikke forekomme. Det kan tyde på slitte hjullager og/eller feil i drivverk.

-Luftfjæring skal heve og senke bilen relativt raskt. Kompressoren skal normalt gå lite under kjøring. Men den vil selvsagt gå om du senker og hever bilen.

-Sjekk 4x4-info i displayet og se at hjulstillingen der harmonerer med virkeligheten.

 

Det er vel sånn i grove trekk det jeg ville sett på om jeg skulle kjøpe D4 igjen. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, trondshj skrev:

I utgangspunktet ville jeg gått for en bil med minst mulig kilometer. Om du kjøper en på grønne skilter i den prisklassen der kan du få ganske mye for pengene.

 

Det kom en liten oppgradering i 2012, hvor gearspaken ble byttet ut med et hjul. Største dieselmotor ble oppgradert fra 245 hk til 255 hk. I tillegg ble den gamle 6-trinns gearkassen byttet ut med en 8-trinns gearkasse. Jeg har kjørt begge bilene, og kan ikke si at jeg husker så veldig stor forskjell. (Bortsett fra at gearhjulet irriterte meg).

 

D4 har (stort sett) blitt levert med to motoralternativer opp gjennom. 190 eller 245 hk, og 211 eller 255 hk. Pass på at du får det alternativet du ønsker deg.

 

D4 er stort sett solide og driftssikre biler, men det er også en svært avansert luksusbil. Om du er avhengig av verksted i Norge dersom noe går galt, så er både timepriser og delepriser relativt høye. Kan man skru litt selv, så kan man komme riktig så billig unna med egeninnsats og deler direkte fra England.

Ting å passe på:

-Bilen skal være fri for vibrasjoner og ulyder under kjøring

-Serviceintervallene bør være fulgt (om ikke er det grunnlag for pruting)

-Den elektriske parkeringsbremsen skal fungere uten andre lyder enn at elmotoren strammer wirene. Skrik og skrål tyder på feil.

-Dekk skal være pent og jevnt slitt

-Bilen skal skifte gear mykt og pent.

-Se ekstra nøye på bremserør bak. Disse har en tendens til å ruste raskt, og det er en OMFATTENDE jobb å bytte disse.

-Både øvre og nedre bakluke skal åpne uten ulyder. (Elmotorlyd på den øvre, og et "klakk" på den nedre.

-Under kjøring skal det være stille inne i bilen. Kun litt vindsus, svak motordur og litt plystring fra turbo. Andre lyder som "kommer og  går" bør ikke forekomme. Det kan tyde på slitte hjullager og/eller feil i drivverk.

-Luftfjæring skal heve og senke bilen relativt raskt. Kompressoren skal normalt gå lite under kjøring. Men den vil selvsagt gå om du senker og hever bilen.

-Sjekk 4x4-info i displayet og se at hjulstillingen der harmonerer med virkeligheten.

 

Det er vel sånn i grove trekk det jeg ville sett på om jeg skulle kjøpe D4 igjen. :)

 

 

 

Det samme vil jeg si hvis du går for en d3 :) lav km er jeg ikke så redd for, bare husk att bærebruer og hjullager pleier også å ryke rundt 200 - 230 tusen km :) havner du oppi disse km så sørg for att dette er byttet, koster mye å sette den bort fort å få jobben gjort, hvis du gjør det selv så er det en del arbeid men du kan klare det selv hvis du vil spare en stor sum :) trenger ikke å være noen ekspert for å gjøre denne jobben :) du vil ikke finne en mer komfortabel og bedre fremkommelighet hos en suv som du gjør hos D3 og D4, det er en kanon bil :) lykke til med letingen og gjerne spør her inne på forumet om det er noen som har en :) de pleier å ta godt vare på de og kjenner bilen bedre en vanlig mann i gata :)

Endret av knikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Slik eg tenker må det bli en D3 med 5-7 seter eller D4 2 seter. 

Har egentlig ikkje bruk for mer en 2 seter, så beste kjøp er vel kanskje D4?

Men det eg lurer på er jo om eg skal kjøpe før eller etter 2012? facelift. 6trins automat vs 8trins? 245 hk vs 256 hk

Las og noe om at etter 2013 kan du ikke sette inn seter etter 10 år?

Er det noen av disse som bruker Adblue?

Er det standard med DAB+ etter en viss årsmodel?

Er det slik at webasto er et must på disse? er det problem med varme om vinteren?

 

Kan skru en del bil selv og har tilgang til verksted gjennom jobben :) 

 

Er kjent med premiumbiler med problem, har brukt mye tid i garagen på min nåværende bil 08 BMW 525d x-drive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto er standar i disse bilene :) hvis du vet att du ikke har noe form for behov i ettertid med fler en 2 seter så hadde jeg gått for nyest bil, men blir jo fort veldig dyrt å sette inn seter hvis du ombestemmer deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Terjehimle skrev:

 

Las og noe om at etter 2013 kan du ikke sette inn seter etter 10 år?

 

Biler registrert etter 1.1.14 har må bli 30år før det er gratis med bakseter, biler registrert før denne datoen kan du sette inn baksetene gratis i etter 10år.
Så det er fullt mulig å omregistrere en bil fra 2-seter til 5-seter om den er registrert i 2014, men da må du betale mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, trondshj skrev:

I utgangspunktet ville jeg gått for en bil med minst mulig kilometer. Om du kjøper en på grønne skilter i den prisklassen der kan du få ganske mye for pengene.

 

Det kom en liten oppgradering i 2012, hvor gearspaken ble byttet ut med et hjul. Største dieselmotor ble oppgradert fra 245 hk til 255 hk. I tillegg ble den gamle 6-trinns gearkassen byttet ut med en 8-trinns gearkasse. Jeg har kjørt begge bilene, og kan ikke si at jeg husker så veldig stor forskjell. (Bortsett fra at gearhjulet irriterte meg).

 

D4 har (stort sett) blitt levert med to motoralternativer opp gjennom. 190 eller 245 hk, og 211 eller 255 hk. Pass på at du får det alternativet du ønsker deg.

 

D4 er stort sett solide og driftssikre biler, men det er også en svært avansert luksusbil. Om du er avhengig av verksted i Norge dersom noe går galt, så er både timepriser og delepriser relativt høye. Kan man skru litt selv, så kan man komme riktig så billig unna med egeninnsats og deler direkte fra England.

Ting å passe på:

-Bilen skal være fri for vibrasjoner og ulyder under kjøring

-Serviceintervallene bør være fulgt (om ikke er det grunnlag for pruting)

-Den elektriske parkeringsbremsen skal fungere uten andre lyder enn at elmotoren strammer wirene. Skrik og skrål tyder på feil.

-Dekk skal være pent og jevnt slitt

-Bilen skal skifte gear mykt og pent.

-Se ekstra nøye på bremserør bak. Disse har en tendens til å ruste raskt, og det er en OMFATTENDE jobb å bytte disse.

-Både øvre og nedre bakluke skal åpne uten ulyder. (Elmotorlyd på den øvre, og et "klakk" på den nedre.

-Under kjøring skal det være stille inne i bilen. Kun litt vindsus, svak motordur og litt plystring fra turbo. Andre lyder som "kommer og  går" bør ikke forekomme. Det kan tyde på slitte hjullager og/eller feil i drivverk.

-Luftfjæring skal heve og senke bilen relativt raskt. Kompressoren skal normalt gå lite under kjøring. Men den vil selvsagt gå om du senker og hever bilen.

-Sjekk 4x4-info i displayet og se at hjulstillingen der harmonerer med virkeligheten.

 

Det er vel sånn i grove trekk det jeg ville sett på om jeg skulle kjøpe D4 igjen. :)

 

 

 

Prøvde følge denne lista da jeg kjøpte min D4 i mai, men glemte dette med bremserør. Bilen var kun kjørt 52 000 km. Er det ved høyere km.stand dette har fare for å opptre? Hva snakker vi om i pris om slik må fikses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min D3 inntraff dette ca da jeg handlet den på ca 200’km. 

Det er en helt Ok kveldsjobb på D3 i hvertfall. Kjøper ferdig bøyde rør fra ca halve bilen og bak. Skjøter på vanlig vis under et varmeskjold der. Skrur sammen, lufter og ferdig. 

Tar vel lenger tid til det inntreffer om man er flink med underspyling og behandling med olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sveinhr83 skrev:

Prøvde følge denne lista da jeg kjøpte min D4 i mai, men glemte dette med bremserør. Bilen var kun kjørt 52 000 km. Er det ved høyere km.stand dette har fare for å opptre? Hva snakker vi om i pris om slik må fikses?

 

På 52.000 burde det være en godt stund igjen. Men det er sikkert lurt å få renset opp skikkelig under der, og få sprøytet på fluid film, eller annen antirust. Da holder de nok en godt stund.

 

Om merkeverskted skal gjøre dette, så er det en "body off"-jobb. Da blir det raskt noen timer. Som jorgenht her sier, så er det mulig å gjøre det fra undersiden også. På min ble det gjort i samme slengen som mellomaksel ble byttet, så da forble karosseriet på. :)

 

Og jeg tror jorgenht er ganske spot on mht antall kilometer også. Min D4 var omtrent på 200.000 km også da bremserørene var ferdige. Fikk se de gamle etter at de var blitt byttet, og det var ikke mye materiale igjen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Terjehimle skrev:

Tusen takk for svar.

 

Slik eg tenker må det bli en D3 med 5-7 seter eller D4 2 seter. 

Har egentlig ikkje bruk for mer en 2 seter, så beste kjøp er vel kanskje D4?

Men det eg lurer på er jo om eg skal kjøpe før eller etter 2012? facelift. 6trins automat vs 8trins? 245 hk vs 256 hk

Las og noe om at etter 2013 kan du ikke sette inn seter etter 10 år?

Er det noen av disse som bruker Adblue?

Er det standard med DAB+ etter en viss årsmodel?

Er det slik at webasto er et must på disse? er det problem med varme om vinteren?

 

Kan skru en del bil selv og har tilgang til verksted gjennom jobben :)

 

Er kjent med premiumbiler med problem, har brukt mye tid i garagen på min nåværende bil 08 BMW 525d x-drive...

 

D3 og D4 er temmelig like konstruksjoner, og er begge formidable milslukere. Interiøret i D4 er noe mer moderne. D3 ble primært levert med 2,7-liter på 190 hk. Det finnes enkelte bensindrevne V8'ere også, men de er omtrent like vanlige som hønsetenner her i landet. Noen tidlige D4 ble også levert med denne 2,7-literen.

 

Mht D4 og gear/motoralternativ: Prøvekjør begge variantene, så gjør du deg opp en mening om du synes forskjellen mellom de to motorene/gearkassene er såpass at den ene er uaktuell. :)

 

Det finnes enkelte modeller som benytter Adblue. Om disse er solgt i Norge vet jeg ikke. Det ser du enklest ved å vippe opp påfyllingsluken. Dersom det er en modell som bruker Adblue, så bil det være egen tut for Adblue der.

 

Vil tro at det meste som er solgt etter 2013 har DAB+, men sjekk de enkelte prospektene for dette.

 

Webasto skal være standard på biler som er solgt nye i Norge. Når det er sagt, så har min Webasto gått i lås. Jeg har ikke brydd meg veldig med å feilsøke på dette, da min blir relativt raskt varm uansett.

 

Kan du skru selv, så kan du få et relativt rimelig bilhold. :) Er økonimi en viktig faktor, så er ikke D3/D4 noe man bør kjøpe uansett. De er "gjerrige" på drivstoffet om man tar vekt og aerodynamikk i betraktning, men i forhold til vanlige familiebiler, så har de et relativt høyt forbruk. 

 

Et diagnoseverktøy anbefales på det varmeste. Jeg har IIDTool, og synes det fungerer greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, trondshj skrev:

 

På 52.000 burde det være en godt stund igjen. Men det er sikkert lurt å få renset opp skikkelig under der, og få sprøytet på fluid film, eller annen antirust. Da holder de nok en godt stund.

 

Om merkeverskted skal gjøre dette, så er det en "body off"-jobb. Da blir det raskt noen timer. Som jorgenht her sier, så er det mulig å gjøre det fra undersiden også. På min ble det gjort i samme slengen som mellomaksel ble byttet, så da forble karosseriet på. :)

 

Og jeg tror jorgenht er ganske spot on mht antall kilometer også. Min D4 var omtrent på 200.000 km også da bremserørene var ferdige. Fikk se de gamle etter at de var blitt byttet, og det var ikke mye materiale igjen der. 

Hvis merkeverkstedet tar body off for å skifte bremserør så svindler de deg jo for masse penger. Det er jo ikke turboen som skal ut. Fikk byttet på min og da tror jeg han byttet helt frem til rett bak førersete e og det ble gjort under bilen. Håper ikke det er normalt å ta body off for denne jobben på verksted :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knikeren skrev:

Hvis merkeverkstedet tar body off for å skifte bremserør så svindler de deg jo for masse penger. Det er jo ikke turboen som skal ut. Fikk byttet på min og da tror jeg han byttet helt frem til rett bak førersete e og det ble gjort under bilen. Håper ikke det er normalt å ta body off for denne jobben på verksted :(

Skal visstnok være det. Forsøkte å finne den offisielle prosedyren i verkstedsmanualen, men orket ikke å lete lenger. (Det er en ganske omfattende PDF, og PDF-leseren min gidder ikke å laste hele).

 

Men på Disco3.co.uk, så har det blitt diskutert livlig noen ganger. Men jeg ser jo at mange kapper de, og bare bytter ut det stykket som ruster bort. Og så lenge man får friske rør hele veien, så har man jo løst problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, trondshj skrev:

Skal visstnok være det. Forsøkte å finne den offisielle prosedyren i verkstedsmanualen, men orket ikke å lete lenger. (Det er en ganske omfattende PDF, og PDF-leseren min gidder ikke å laste hele).

 

Men på Disco3.co.uk, så har det blitt diskutert livlig noen ganger. Men jeg ser jo at mange kapper de, og bare bytter ut det stykket som ruster bort. Og så lenge man får friske rør hele veien, så har man jo løst problemet. :)

Det er sant det, ikke vits å bytte met en nødvendig :) det er jo heller ikke rart att verksted regningene blir sjyhøye når folk slutter å bruke hue på verkstedene og alt må gjøres som verksted boka sier og alt er bare å bytte ut med helt nye deler. Var bedre før da mekanikeren var kreative og løsningsorientert :) heldigvis er det jo noen av de igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2018 den 12.14, Terjehimle skrev:

Tusen takk for svar.

 

Slik eg tenker må det bli en D3 med 5-7 seter eller D4 2 seter. 

Har egentlig ikkje bruk for mer en 2 seter, så beste kjøp er vel kanskje D4?

Men det eg lurer på er jo om eg skal kjøpe før eller etter 2012? facelift. 6trins automat vs 8trins? 245 hk vs 256 hk

Las og noe om at etter 2013 kan du ikke sette inn seter etter 10 år?

Er det noen av disse som bruker Adblue?

Er det standard med DAB+ etter en viss årsmodel?

Er det slik at webasto er et must på disse? er det problem med varme om vinteren?

 

Kan skru en del bil selv og har tilgang til verksted gjennom jobben :)

 

Er kjent med premiumbiler med problem, har brukt mye tid i garagen på min nåværende bil 08 BMW 525d x-drive...

Har hatt BMW 325 med det jeg regner med er samme motoren. Følte ikke den bilen var problematisk, ikke at jeg eide den så lenge da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder ikke dette deg så spesifikt, da du kanskje handler bil med både garanti og en del nyere enn hva jeg gjorde, men.. 

 

Jeg handlet en D3 i februar- ish, med 199’ på klokka. Første stunden stod den bare der da utbedringene kom på løpende bånd. Noen var jeg velvitende om, andre så definitivt ikke. Men jeg var positivt innstilt hele veien, og liker en god skrujobb. Bare ikke mer enn jobben med å kjøre bilen. Det er bare gode og kostnadsbesparende råd over her. For en ting er sikkert, den er dyr på verksted, enda den er ganske lettskrudd for de tingene som kan/pleier gå galt. 

 

Bruk GOD tid på å velge bil, og det alltid lurt med en kompis i bakhånd som kan litt om akkurat disse bilene, om en ikke kan det selv. Vet i hvert fall at hadde ikke mine kompiser vært en gjeng med det som virker som aksjer i Tesla hadde jeg tatt med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, trondshj skrev:

 

På 52.000 burde det være en godt stund igjen. Men det er sikkert lurt å få renset opp skikkelig under der, og få sprøytet på fluid film, eller annen antirust. Da holder de nok en godt stund.

 

Om merkeverskted skal gjøre dette, så er det en "body off"-jobb. Da blir det raskt noen timer. Som jorgenht her sier, så er det mulig å gjøre det fra undersiden også. På min ble det gjort i samme slengen som mellomaksel ble byttet, så da forble karosseriet på. :)

 

Og jeg tror jorgenht er ganske spot on mht antall kilometer også. Min D4 var omtrent på 200.000 km også da bremserørene var ferdige. Fikk se de gamle etter at de var blitt byttet, og det var ikke mye materiale igjen der. 

Takker! 

Jeg burde vel tatt noe form for understellsbehandling uansett.

Vet ikke om det er noen spesielle intervaller for oljeskift på girkasse, diff etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sveinhr83 skrev:

Takker! 

Jeg burde vel tatt noe form for understellsbehandling uansett.

Vet ikke om det er noen spesielle intervaller for oljeskift på girkasse, diff etc.

 

Til det er det vel bare å si: Langt oftere enn serviceintervallene tilsier. Bytt alt om du har mulighet. Deretter kan du gjøre deg opp en mening om når du bør gjøre det neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

 

Til det er det vel bare å si: Langt oftere enn serviceintervallene tilsier. Bytt alt om du har mulighet. Deretter kan du gjøre deg opp en mening om når du bør gjøre det neste gang. :)

Ser den :rolleyes:

Har du eid din og kjørt den langt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sveinhr83 skrev:

Ser den :rolleyes:

Har du eid din og kjørt den langt?

 

 

Min D4 er en 2011, som jeg kjøpte i 2012. Da hadde den drøye 30.000 km på telleren. Jeg har snart kjørt den 200.000 km.

 

Er jeg glad i bilen? Ja!
Ønsker jeg å bytte den ut? Nei!

Har den gitt meg grå hår? JA!

Driftsstans? Ja. En gang. Og det var et hjullager som stoppet meg. På tidligere biler jeg har eid, så har ulyd fra hjullager vært "åh... Hjullager. Må vurdere å bytte snart". På D4 gikk det fra ulyd til totalhavari veldig raskt. Men de er heldigvis enkle å bytte.

 

Utover det, så har det selvsagt vært dette og hint på en bil som har gått såpass langt. Litt småkrøll med EPB og luftfjæring. Men med hjelp av forumet her og noen andre gode hjelpere, så har det løst seg greit.

 

Ellers må jeg skryte av Discoen. Den kan være (en svært komfortabel) pendlerbil (15 mil hver vei), arbeidsbil (når store ting må fraktes), og en framifrå turbil. Vi tenker å gjenta fjorårets suksess mht ferie: 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, trondshj skrev:

 

Min D4 er en 2011, som jeg kjøpte i 2012. Da hadde den drøye 30.000 km på telleren. Jeg har snart kjørt den 200.000 km.

 

Er jeg glad i bilen? Ja!
Ønsker jeg å bytte den ut? Nei!

Har den gitt meg grå hår? JA!

Driftsstans? Ja. En gang. Og det var et hjullager som stoppet meg. På tidligere biler jeg har eid, så har ulyd fra hjullager vært "åh... Hjullager. Må vurdere å bytte snart". På D4 gikk det fra ulyd til totalhavari veldig raskt. Men de er heldigvis enkle å bytte.

 

Utover det, så har det selvsagt vært dette og hint på en bil som har gått såpass langt. Litt småkrøll med EPB og luftfjæring. Men med hjelp av forumet her og noen andre gode hjelpere, så har det løst seg greit.

 

Ellers må jeg skryte av Discoen. Den kan være (en svært komfortabel) pendlerbil (15 mil hver vei), arbeidsbil (når store ting må fraktes), og en framifrå turbil. Vi tenker å gjenta fjorårets suksess mht ferie: 

 

 

 

Jeg regner med det var fremre hjullager som havarert på sa de bak er litt verre å få ut :)

 

Jeg tar også å hiver meg på oppsummeringen din  :) flott oppsummert av deg :)

D3 07 som jeg kjøpte i juni 2015 og da var den gått 148 000 og nå er den gått 254 000 og jeg har brukt kun denne bilen de 3 siste årene og kjørt den 106 000km. Pendlet 12mil om dagen med den og brukt på langtur i fjor :)

 

Om jeg er glad i bilen? Bilen er min bedre halvdel :)

Ønsker jeg å bytte den ut? Aldri! 

Har den gitt meg grå hår? Nei kan ikke si det :)

Driftsstans? Ja, 2 ganger. Første gang var bare noen måneder etter att jeg hadde kjøpt den. Grunn: ei tett dyse som kom mest sannsynlig av ikke byttet diesel filter og ett hjullager fremme. 

 

Utenom det så har det bare vært slitedeler og begge egr ventilene (standar problem på alle type biler) sprukken slange til Intercooler (kjent feil) ett ledningsbrudd på epb, ett brudd på ledning til kompressoren og ett til bakre ventilblokk :) nå er det kompressor tanken som har rustet hull i.. 

Alt løser seg ved hjelp av forumet, nærmiljøet og litt leting :)

Så når jeg oppsummerer dette så synest jeg det ikke er så galt i forhold til alder, km og i konstant bruk på dårlige innlandsveier :)

Endret av knikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte oppsummeringer på begge B)

Virker som en helt kurant bil i lengden, både D3 og D4.

Er ikke noe avskrekkendes lesning i det hele tatt, en svær firehjulstrekker er selvsagt ikke noe en velger for å spare penger hverken det er en Land Rover, Jeep eller Toyota etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Sveinhr83 skrev:

Flotte oppsummeringer på begge B)

Virker som en helt kurant bil i lengden, både D3 og D4.

Er ikke noe avskrekkendes lesning i det hele tatt, en svær firehjulstrekker er selvsagt ikke noe en velger for å spare penger hverken det er en Land Rover, Jeep eller Toyota etc.

Helt sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, knikeren skrev:

Jeg regner med det var fremre hjullager som havarert på sa de bak er litt verre å få ut :)


Jepp, det var venstre fremre. Ble byttet med slegge og mange fargerike ord. :D

 

Har byttet begge lagrene fremme enda en gang etter det, og har et ekstra hjullager i delehylla som blir med på sommerferie. Skulle det oppstå problemer dypt i de svenske skoger, så er det greit å ha delene, så man kan komme seg videre om man bare finner et velvillig traktorverksted eller lignende.

 

Nå er forøvrig bilen hos dr Bilegod for å få byttet det meste av smøremidler, og generell sjekk før vi legger i vei. Om tiden strekker til, så blir det nye støtdempere og belger også. "Fordi den fortjener det" :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, trondshj skrev:


Jepp, det var venstre fremre. Ble byttet med slegge og mange fargerike ord. :D

 

Har byttet begge lagrene fremme enda en gang etter det, og har et ekstra hjullager i delehylla som blir med på sommerferie. Skulle det oppstå problemer dypt i de svenske skoger, så er det greit å ha delene, så man kan komme seg videre om man bare finner et velvillig traktorverksted eller lignende.

 

Nå er forøvrig bilen hos dr Bilegod for å få byttet det meste av smøremidler, og generell sjekk før vi legger i vei. Om tiden strekker til, så blir det nye støtdempere og belger også. "Fordi den fortjener det" :p

 

Var det Timken hjullager smsom gikk igjen? Høyre hjullager på min kunne jeg nesten bsre dra av for hånd, bare noen lette slag med hammeren. Men nå var det kjørt lenge på mens det var dårlig og det tok kvelden 5km hjem en ifra så klarte å humle meg forsiktig hjem på det :) høyre satt som støpt, jeg satt i bilen og vred frem og tilbake på hjulet mens min stefar slo der han klarte med slegga. Etter en 30min juling så slapp det :) ja det må enten være ett traktorverksted eller lastebilverksted du må svinge innom på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...