Gå til innhold

Kompressor tatt kvelden etter 2 år? D3, 2008.


ChristianT

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skiftet motor på min Disco 3, 2008 modell i november 2017, og fikk samtidig montert et nytt air suspention kit med mulighet for å heve 7-8 cm ekstra. Etter motorskifte har jeg hatt problemer med air suspention. Aldri hatt problemer med dette før etter motorskifte så lenge jeg har hatt bilen (ca 1,5år). Den synker stort sett alltid over natten helt til bånns, og når jeg skrur på bilen hever den seg stort sett opp. Noen ganger må jeg av og på med bilen noen ganger før den kommer seg opp på standard nivå. 

Får opp "suspention failure" i displayet, og det lyser lamper som på vedlagt bilde i gul farge. Viser også at venstre forhjul synker til bunns, eller indikerer noe feil. Det fungerer stort sett å kjøre med, men enkelte ganger plinger det og lampen som stort sett er gul nede til venstre på bildet blir rød, og bilen senker seg helt til bånns. Dette er rimelig ubehagelig når man slakker ned for å skru av og på bilen, spesielt nå med en 5 uker guttunge i baksetet som får testet ut berg og dalbane-følelse før han er egnet for det. Bilen skrus av og på, så hever den seg stort sett igjen, noen ganger litt vanskeligere enn andre ganger..

 

Har diskutert med verkstedet som skiftet motor og suspention kit, og de hadde en titt på bilen etter jeg klaget på feilen etter motorskifte. De sier at motorskifte ikke har noe sammenheng med dette, og at sannsynligvis kompressoren er gåen. Jeg føler dette er en litt enkel konklusjon, spesielt da kompressoren i bilen kun er 2,5 år gammel (skiftet før jeg kjøpte bilen). Er kompressorene virkelig så dårlige at de ikke holder over 2,5 år, eller kan det være andre feil som forårsaker dette? Noen med erfaringer/råd? 

 

Et annet problem etter motorskifte er at bilen oppfører seg veldig treg. Det føles som jeg har en 90hk og ikke 190hk. Dette er litt varierende, og derfor ikke så lett å finne ut av. Verksted har feilsøkt, men finner ikke noe problemer. Noen ganger synes jeg det er en "suselyd" som er til tider høyere enn jeg har hørt tidligere (ikke turbolyd mener jeg på). Kan dette være lekkasje i intercooler for eksempel? Er dette et kjent problem på d3? 

 

På forhånd takk for svar!

 

Mvh Christian  

 

20180413_202135(0).jpg

20180413_202040.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det siste bildet a gitt. Det virker veldig kjent..  Hadde det samme på min 05 som jeg fikk rettet relativt greit, og en tilsvarende feil på en 07mod med samme feil. Jeg trengte ikke diagnose apparat en gang for å finne feilen, Jeg antar at du oppdager feilen ved Visual Inspection,

Jekk opp bilen Vestre forran og kitt under en støttebukk.  Skru av hjulet og se øye på de 3 ledningene som går til høyde sensoren. mest sansynelig finner du noe trøbbel der. Eller så kan det være høyde sensoren som er defekt. Enkleste for deg er å huke av "armen" som er festet på sensoren og bevege denne opp og se hva du ser i 4x4info og samme ned igjen, og ta konklusjonen defra.

 

Hvis man har diagnose utstyr, så kan man lese av live values fora høyde sensoren mens man sakte beveger armen opp og ned.  Sensoren og ledningene kan se bra ut, men det kan være at sensoren dropper ut ved gitte posisjoner for så å komme tilbake når den har gått forbi problem området. Ikke være en "parts Canon" og kast nye deler på bilen før du kan bekrefte 100% hva feilen er.

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler.

 

Defekt sensor tar raskt knekken på en frisk kompressor. Få tatt en diagnose, og sjekk sensor venstre fremme. Når du _vet_ at denne er i orden, så kan du adressere kompressoren. 

 

Ny kompressor nå vil bare utsette smerten en liten stund - frem til sensoren takker helt for seg, og du står på bumpstops langs veien et sted. Og da har du sannsynligvis påført den nye kompressoren ganske mye slitasje også.

 

Om du må bruke bilen, så sørg for at du tar sikring 26 når den er i normal høyde. Om du ikke har lekasjer noe sted, så skal bilen holde høyden frem til du får fikset ting. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. Du har en sensor som tuller, men antagelig også en lekkasje. Eventuelt så er det selvjusteringen som legger den helt ned i løpet av natta. Ta sikring og sjekk om den siger eller ikke.

 

Og om det er Hitachi-kompressor har jeg rep.sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg testet over natten med sikring nr 26 ute. Bilen stod på samme høyde dagen etter, så det tyder på at det ikke er noe lekkasje. Jekket opp bilen i dag og har tittet på sensor og kobling på venstre side som den indikerer feil på. Ser ikke noe estetisk feil på koblinger. Noen tips til feilsøking? Måle spenningen på sensor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja... Du kan jo alltids forsøke å måle, men det er ikke sikkert du får noe fornuftig ut av det.

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt ny sensor og ny kontakt. Kontaktene blir gjerne sprø med årene og når man bytter sensor, så går brått kontakten i oppløsning. Har vært nødt til å skifte kontakt begge gangene jeg har byttet sensor.

 

La sikringen være ute frem til du har fått orden på sensoren, så har du i alle fall en bil du kan bruke. :)

 

Om kompressoren fortsatt sliter etter at sensor er i vater, så hadde jeg kjøpt et overhalingssett. Med en såpass ny kompressor, så er det sansynligvis helt greit å overhale den. Men den tid, den sorg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 22.05, trondshj skrev:

Mnja... Du kan jo alltids forsøke å måle, men det er ikke sikkert du får noe fornuftig ut av det.

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt ny sensor og ny kontakt. Kontaktene blir gjerne sprø med årene og når man bytter sensor, så går brått kontakten i oppløsning. Har vært nødt til å skifte kontakt begge gangene jeg har byttet sensor.

 

La sikringen være ute frem til du har fått orden på sensoren, så har du i alle fall en bil du kan bruke. :)

 

Om kompressoren fortsatt sliter etter at sensor er i vater, så hadde jeg kjøpt et overhalingssett. Med en såpass ny kompressor, så er det sansynligvis helt greit å overhale den. Men den tid, den sorg. :)

 

Den heiser seg stort sett opp når jeg skrur på bilen, så den kan brukes, men for å slite minst mulig på kompressor er det vel fornuftig å kjøre med den ute ja..

Ved kjøring nå med sikring ute så plinger det suspention failure i displayet, og den plinger ca hvert 30 sekund under kjøring. Noen måte å få varslingen av på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke med sikring inne?

 

Min D4 ble kjørt uten sikring en tid. Men jeg mener å huske at den begynte å plinge først når den ikke fikk fornuftige signal i det hele tatt fra sensor. Og da hadde kontakten ramlet av...

 

Med forbehold om dårlig hukommelse og forskjell på D3 og D4. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ny status på denne saken:

 

Fått skiftet høydesensor og kontakt, og feilmeldingene forsvant og firehjulsdiplayet så helt normalt ut. Dessverre varte dette bare 2 dager, så var det på an igjen med "suspention failure" i dispayet.

Etter sensor + kontakt var skiftet forsvant som nevnt feilmeldingene, men bilen sank fortsatt i løpet av natten. Når jeg skrudde på bilen heiste den seg rett opp de første dagene.

Nå som feilmeldingen har kommet igjen må jeg ofte av og på med bilen 8-10 ganger før den har hevet seg til standard høyde (den hever seg litt når man skrur på bilen, før feilmelding plinger og den slutter og heve seg)

 

Firehjulskontrollen indikerer igjen feil på fremre venstre, slik som på bildet øverst. Noen som har ideer til hva som kan være galt?

Nå er sensor + kontakt utelukket, og siden bilen synker over natten er det jo lekkasje en vei, men samtidig hvis jeg tar ut sikringen synker den ikke over natten..

Kan det være ledningsnettet til kontakten? Mekaniker burde vel målt og sjekket det når han byttet kontakt? Kompressor? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at bilen synker ned over natten har ikke med kompressoren å gjøre.

 

Enten så har du en lekasje et sted, eller så kan det være noe grafs med et av ventilgalleriene, eventuelt noe krøll med en ledning. Eller at det er en annen sensor som tuller også.

 

Men - det blir gjetninger. Du bør få tatt en diagnose, og se hva bilen rapporterer av feil nå etter sensorbytte. Eventuelt sette den på et verksted som kan LR. Å kaste deler etter en feil man ikke er sikker på blir raskt veldig mye dyrere enn et verkstedbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2018 den 11.49, trondshj skrev:

Det at bilen synker ned over natten har ikke med kompressoren å gjøre.

 

Enten så har du en lekasje et sted, eller så kan det være noe grafs med et av ventilgalleriene, eventuelt noe krøll med en ledning. Eller at det er en annen sensor som tuller også.

 

Men - det blir gjetninger. Du bør få tatt en diagnose, og se hva bilen rapporterer av feil nå etter sensorbytte. Eventuelt sette den på et verksted som kan LR. Å kaste deler etter en feil man ikke er sikker på blir raskt veldig mye dyrere enn et verkstedbesøk.

 

Ok, skjønner.

Føler ikke jeg kaster deler på bilen, men må jo begynne en vei. Hadde diagnose av den i forkant på verksted, og de fant da flere feilkoder på sensor fremre venstre.

Det er verksted som har utført skifte av sensor + kontakt. (Fikk lov å bestille delene selv fra England, så var ikke så store kostnaden) Hatt den hos Auto1 i Skien, som påstår å være gode på Land Rover. De har blant annet skiftet motor på bilen min for 7-8mnd siden, så har med andre ord lagt ned nok penger i bilen, så unødvendige deler er jeg forsiktig med :- ) 

De tok diagnose etter at sensor og kontakt var skiftet, og fant ingen feilmeldinger.

 

Funket som sagt noen dager, før det plinget en morgen jeg startet bilen, og det var samme problemet igjen.

Antar at om vi diagnoserer på nytt vil det komme feilkode igjen på sensor, uten å si noe sikkert.

Så derfor jeg tenkte på ledningsnettet til kontakten, men den burde kanskje verksted kontrollert ved sensor og kontakt skifte. Er det noen fremgangsmåte for hvordan jeg kan kontrollere ledningsnettet? Hvilke pin skal det måles på, og hva slags spenning skal det være?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChristianT, Høydesensoren er en 5v referanse krets. ergo 3 pinner / ledninger.

                            Høyde Sensor pinout:

 

Grå med svart strek skal være jord (pinne 1)

Grå med orange strek skal være Signal return (Pinne 4)

Grå med Grønn strek skal være 5v ref. (Pinne 5)

 

Fra høydesensoren går de 3 ledningene til en stor konnektor, og derfra dirrekte til EAS ecu i A stolpe fører siden.

 

Mener å huske at denne store konnektoren sitter ved Webastoen på denne årsmodellen, for på min 05 sitter den i hjulbua i gulvhøyde.

 

Mr.P

 

Endret av parrafin23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...