Gå til innhold

Defender HCPU 90?


Trollak

Anbefalte innlegg

Hei, er veldig ny på forumet, men har hvert intresert i Land Rover Defender en stund og lekt litt med tanken på å sette et HCPU plan fra en 130’ på en 90’, men lurer på om dette i det helle tatt ville hvert fysisk mulig og om det er hvert å tenke på å få det registrert?

 

hvet at 130’ og 90’ har forskjellig lengde på bakparten/overhenget av ramma og at dette gjør det ekstra vrient, men synnes det er en intresang tanke ...

 

Beklagger at dette sikkert er et «teit nybeggynderspørsmål», men har som sakt ikke mye erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er fysisk mulig og tanken din er god.

Spørsmålet er også om nytte / glede er stor nok til en slik jobb.

Men godkjenning må det kanskje jobbes litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kunne tenke meg det, men ka tor du om å få det registrert? Eg har ikkje mye erfaring med veivesenet jafall, men det er vel mulig å registrere (sånn ca.) 100% egenproduserte plan så da burde vel dette også gå?(dum tanke?)

Endret av Trollak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går igjennom planene med rett mann hos Statens vegvesen, og han er positiv, da kan du sende søknad.

Pga at bilen får langt bakheng er jeg redd for at de kan kreve dokumenter fra fabrikk. Det er godkjent langt bakheng på 90 før så det kan gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte tilpasning av plan i lengde så den gikk rett på ramma.

Langt overheng gir noen overraskelser i skarp sving.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan nok være lurt å kutte ned på lengden litt, blir sikkert beddre bådde onroad og offroad :)

 

Men blir vel uansett lengre en orginalt pga. Tank låket er lengre bak hjulet, men kan vel flytes på det også ...

ikke det at det er alt for negativt at den blir lengre enn orginalt

Endret av Trollak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ut den ja, men må si at jeg er sykt fan av hcpu og 90’ :wub:

synes ‘’vanlig’’ defender pick up blir litt feil, ligner litt på ‘’den dere australske «ute’n» elle ka det va’’

synes pick up’r ska ha ordenlig kasse

men forstår veldig godt at mange er uenige i ka som ser «bra» ut :rolleyes: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir trangt til selve planet. En 130 har ca. 34" lengre akselavstand enn 90 (127"-93"=34"), mens en enkelkabin bare er knappe 32" kortere enn en dobbeltkabin. Du mangler altså nesten 2" på lengden mellom hytten og bakaksel.

 

 

 

Endret av Stig
Rettet opp matematisk feil!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er bare å bygge. Få tak i en pick-up-hytte hvis du ikke allerede har det. Få tak i nedre bakveggen til hytten til en 110" HCPU samt plan til en HCPU. Start med å montere nevnte bakvegg og tak og dører. Da kan du måle hvor du eventuelt må kappe planet i forkant for at hjulhus skal stemme med hjul/bakaksel.

 

Når plan er prøvemontert ser du om du eventuelt skal korte det inn i bakkant.

 

Plutselig er du ferdig med prosjektet. Tut og kjør. Det er jo strengt tatt bare en 90" pickup du har satt sammen.

 

Dersom de sier noe på en PKK så er det mulig at du må vise bil på biltilsynet. Tviler på at Biltilsynet kan ikke si noe, du har bare brukt originale deler til LR. Om planet er kortet inn vil ikke gå utover bilens konstruksjon. Og nevnte nedre bakvegg på hytta er samme del som brukes på 110.

 

Lykke til, blir artig å se bilder av dette. Har sett bilde av en slik 90" HCPU tidligere.

 

Noe arbeid må du regne med. Fra eksisterende ramme lager du bare en hjelperamme om nødvendig, dersom planet skal være langt bak dagens originale ramme. Men du kan ikke lage planet for langt heller, det blir seende veldig rart ut. For langt plan og din bil ser ut som de dobbelkabin pickup som ble solgt som kombi i Norge for en del ar siden, planet på disse hang skikkelig ut bak bakaksel. I mine øyne estetisk helt feil.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er foresten overhenget på en 110 ?

Kan jo vere greit med en pekepinn på kor lang en 90 hcpu’n bør ver for  å ikkje se «feil» ut, men samtidig  ha litt kapasitet :)

 

Men de komme vel te å si någe på en PKK om 50% av bilen ser uorginal ut, og en elle annen klønete hobbymekaniker har skrudd det sammen? :unsure:

 

... Håpe ikkje det, men høres sansynelig ut:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet kje, tror det er lenge til et sånt prosjekt blir satt i gang, trenger både utgangspunkt, tid og økonomi:(

 

... erfaring hadde ikke hvert så ille det heller ...

 

startet tråden mest for å finne ut om andre kunne tro at det var mulig:D

litte vits i å tenke på «den drømebilen» i to/tre år bare får å finne ut at det ikke lar seg gjennomføre :mellow: ... 

Endret av Trollak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trollak skrev:

klønete hobbymekaniker

 

Dersom du er klønete må du gjøre noe med det. Altså slutte å være klønete.

 

De fleste her er hobbymekanikkere.

 

Drømmer må man ha, det er drivkraften bak prosjektene vi får satt sammen. 

 

Tid trenger man, de siste 2 måneder har jeg vært i verksted 5-6 kvelder/lørdager pr uke med snitt-tid på 3,5 t pr dag. Mesteparten skruing på LR, all skruing foretatt på hobbykjøretøy og ikke noe på nyttekjøretøy. Er litt på etterskudd med egne ting for jeg har skrudd for sønner.

 

Mye av det du lurer på av lengder kan måles. Trodde du allerede hadde en 90 som du skulle bygge om. Har du ikke utgangspunktet, tiden eller økonomien så er det bare å kjøpe en driftsikker rimelig bil fra østen som du kjører med inntil du har skrapt sammen nok penger samt kjøpt en 90 du kan bygge på.

 

Og planet kan ikke bli langt, det vil se rart ut. Skal du kapasitet så kjøp en 110 HCPU. DA slipper du å tenke på om den blir godkjent på PKK.

 

Egentlig skal man leve litt på grensen, og være litt usikker på hva de sier og skriver på PKK. Det skjerper sansene.

 

H A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt mere på dette.

 

Du må bruke HCPU-planet fra en 130 dobbelkabin, da slipper du kutte i forkant av planet. Kun kutte i bakkant.

 

Så oppskriften er som følger:

-pick up hytte 90/110

-bakvegg 110 HCPU (fra f.eks Austbø)

-plan fra 130 HCPU, ser ganske riktig ut med lengde mellom bakvegg 110-hytte plassert på 90 og hjul/akselplassering på 90.

Kapp planet i bakkant, se bilde nedenfor av hvit modifisert 110 HCPU.

 

Når du ser bildene nedenfor skjønner du hva jeg mener med "riktig lengde". Og det blir ikke mye plass (les: kapasitet) på det planet.

 

Pussig at ingen her på forumet med interesse for fotoshop eller lignende program allerede har "satt sammen" "drømmebilen" din.

 

Tror jeg ønsker meg en slik som den lysegrønne. Altså 110 med påbygg.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

 

 

110-hcpu-xs-off-road_DSC9401-9401-Modifier.jpg

2018-juli-land-rover-defender-130-1995-pics-173448.jpg

2018-juli-th4MKW9RTU.jpg

2018-juli-5b9aa4c6489042bc4e3195a423eccc33--landrover-defender-adventure-campers.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Elvehundre skrev:

Du må bruke HCPU-planet fra en 130 dobbelkabin, da slipper du kutte i forkant av planet. Kun kutte i bakkå.

 

130 hcpu plan viste jeg om fra før ...

På 2.7.2018 den 21.18, Trollak skrev:

 ... og lekt litt med tanken på å sette et HCPU plan fra en 130’ på en 90 ...

... men takk for at du har tenkt ut det hele for meg:)

veldig greit å ha planen klar når tid og økonomien er der:D

På 11.7.2018 den 13.14, Stig skrev:

defender90hcpu.jpg

Vakertblush...

jafal vis litt kortere i bakkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...