Gå til innhold

Squeak/gnisselyd v svingning, Defender 90 td5 2000


Ivers

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste lagt merke til en lyd som best kan beskrives som en pipe/gnisse/squeake lyd, og jeg vet ikke om det er bremserelatert, hjullager, eller, swivel housing (vet ikke det norske ordet).

 

Jeg er usikker på hvor eksakt lyden kommer fra, men den kommer når jeg svinger i lav hastighet i ca 20 kmt. Når jeg kjører rett frem forsvinner den. Kan ikke si jeg hører den i høyere hastigheter.  Det høres ut som noe som roterer som følger omdreiningene til f. Eks hjulene? Har byttet begge kryss på fremste aksling for litt siden og smurt godt. Skal bytte bremseskiver i dag eller i mrg. 

 

Jeg har lagt merke til at det er litt slark i det venstre hjulet når jeg jekker opp og rugger på hjulet. Skal sjekke de andre også. Kan dette være lyden? Kan det evt justeres eller må det byttes? 

 

Kan lyden ha noe med at "swivel housing" den store kula mangler eller lekker olje? Vet ikke det norske ordet på denne delen. Den ser jo ren og pen ut men!  Og hva kan jeg evt fylle på som jeg ikke må bestille fra utlandet? 

 

Skal på tur snart, og skulle gjerne kjørt godbilen i stedet for mazdaen.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hjullager? 

Passer du på olje i knokkelhus?

En tube oneshotgrease i hver, ved etterfylling skal huset være halvfullt. Kan peiles med en strips ned i påfyllingen.

 

Slark du kjenner kan være hjullager, forenlig med pipelyd, eller slark kan være fra opplagring, kingpin på forumspråk. Ofte begge deler.

 

Opplagring bør shimses årlig.

 

Før langtur burde du ha alt dette på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lafterolf skrev:

Har du sjekket hjullager? 

Passer du på olje i knokkelhus?

En tube oneshotgrease i hver, ved etterfylling skal huset være halvfullt. Kan peiles med en strips ned i påfyllingen.

 

Slark du kjenner kan være hjullager, forenlig med pipelyd, eller slark kan være fra opplagring, kingpin på forumspråk. Ofte begge deler.

 

Opplagring bør shimses årlig.

 

Før langtur burde du ha alt dette på stell.

Har ikke sjekket annet enn å rugge på hjulet. Har begrenset erfaring som  mekaniker enda, så jeg vet ikke andre måter å sjekke hjullager på.  Av med hjul og ut med lager?  hva skal jeg se etter? 

 

Har ikke sjekket/peilet, da jeg ikke ante at det skulle fett inn her også før nå nylig.blush prøvde akkurat få av proppen for å peile, men har ikke riktig størrelse på verktøyet for å få ut pluggen, så jeg drar avgårde til en kamerat som har alt av utstyr etterpå. Bestiller også os av ews, og evt hjullager. 

 

Shimsing av kingpin er nytt for meg. Hva vil det si kort fortalt? Beklager min uvitenhet, jeg er under opplæring. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggen er 1/2". Dvs verktøy fra koppnøkkelsett passer. Skiftenøkkel eller 1/2" fastnøkkel. Til nød 13mm fastnøkkel. 

 

Jekk opp. Ta godt tak kl.3 og kl. 9.

Rykk inn ut og du vil kjenne slakken. Ps. Slark i endeledd kan også kjennes likt.

Slakke kl.12 og 6 er slakke i opplagring på kingpin. 

 

Youtube har sikkert haugevis med videoer. Søk litt der.

 

Er du helt blank bør du invitere noen med kunnskap til å veilede deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, lafterolf skrev:

 

Tusen Takk for tips! Pluggen har et søkk av type stor umbrako eller noe sånt, funket med  skralle uten noe ekstra på.sjekket fettnivået  Begge knokkelhusene foran er ca halvfulle med fett. Er vel ikke noe sted å fylle/sjekke på samme område bak? Har forresten byttet olje på begge diffene. (de kulene i midten under). 

 

Litt slark i venstre fremhjul på både kl 3 og 9 rugging samt kl 6 og 12. Mindre på venstre og ingenting bak virker det som. Kanskje ørlite på venstre bak. Kan jeg trekke noen konklusjon utifra dette? 

 

Tips til hva jeg kan søke etter med engelsk terminologi? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...