josda Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Etter 3 fyllinger av AC anlegget siste året tenker jeg å spørre her om råd. det begynnte med at jeg kjøpte bilen med lekkasje i anlegget som skulle bli fikset av forrige eier, det ble så gjort på Sandven i Bergen, det funnet lekkasje i bakre skjøt på på langsgående rør under bilen (det er ac bak og på denne bilen), Sandven ville da bytte disse rørene og det ble gjort, og da mente Sandven at det var OK. dette var jo litt utpå høsten og eg fikk da ikke testet AC før nå til våren, men da virket det ikke. Valgte da å bytte AC "radiator" forran kjøleradiator, før eg fylte anlegget igjen, dette pga det kunne se ut som det var lekkasje i den og at den hadde mye korrosjon. Deretter ble anlegget fylt av Mekonomen for ca 3 uker siden, og nå er det tomt igjen. Har noen her inne tips til hvor jeg skal fortsette å lete etter lekkasje? Det begynner jo å koste penger etterhvert når anlegget må fylles så ofte.... Bilen er gått ca 130000 KM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Sett den inn på et kjøleverksted som er proffe på slikt. Med sporingsstoff i kjølemediet, så burde et slikt verksted finne lekasjen. Vil tro det er bedre investerte penger og bruk av tid enn å prøve selv. Å fylle gass hver tredje uke er jo ikke gratis det heller. Det finnes vel sett med både gass og sporingsmiddel for hjemmebruk, men hvor bra det er vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josda Skrevet 29. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2018 1 hour ago, trondshj said: Sett den inn på et kjøleverksted som er proffe på slikt. Med sporingsstoff i kjølemediet, så burde et slikt verksted finne lekasjen. Vil tro det er bedre investerte penger og bruk av tid enn å prøve selv. Å fylle gass hver tredje uke er jo ikke gratis det heller. Det finnes vel sett med både gass og sporingsmiddel for hjemmebruk, men hvor bra det er vet jeg ikke. Takk for svar. Det er akkurat det jeg har gjort, den har vært inne på ac verksted, der det har blitt fylt sporingsstoff og kjølemedie, men ble fortallt at om det gikk laaang tid fra det var lekket ut springsstoff kunne det være vanskeligere å finne, siste gangen hadde det nok kanskje gått nærmere et halvt år siden det lakk ut, og jeg valgte da å bytte ac radiator siden den allikevel såg meget dårlig ut. Det lekker en eller annen plass og det vil muligens ta lang tid å leite seg frem til lekkasjen derfor anbefalte Mekonomen meg at jeg kunne lete litt selv, for at muligens var lett å se lekkasjepunkt nå, siden lekkasje er "fersk". Men det jeg lurer på er om det er noen innpå her som har kjennskap til om det er kjente, gjentagende steder hvor det oppstår lekkasje på disse bilene, dette for at jeg da kan begynne å lete der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Ah... Hadde kanskje tatt en ny titt på rørene bakover. Ellers er det vel oftest inn mot kondensatorer og slike komponenter at det gjerne oppstår lekasjer, med pakninger, skjøter og denslags. Når du så er så heldig å ha hatt sporingsstoff i systemet, så kan du kanskje være heldig å finne det raskt? Får krysse fingrene for at du blir litt klokere uten altfor mye jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogsvei Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Må man ikke bruke UV-lys for å se sporingsmiddel som har lekket ut av systemet? Eller finnes det sporingmiddel man kan se i synlig lys? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Er lekkasjen seriøs, så ser man spormiddelet uten UV. Men en lykt med UV er smart, og det er mye lettere å se i en mørk garasje enn ute i dagslys- naturlig nok. Biltema sin lykt holdt for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josda Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 Fant en betydelig lekkasje bak venstre bakhjul, der hvor rørene er skjøtet før de går igjennom gulvet. Koblet fra rørene, pusset, rengjort og montert nye o-ringer. fyllt på nytt kjølemedie med sporingsstoff. Har nå kjørt i ca 1,5 mnd og det holder tett fortsatt, så det var nok der problemet var. Lekkasjen var godt synlig uten UV lykt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.