Gå til innhold

serie III d teste startrele (SASmin furter)


Harmen

Anbefalte innlegg

SASmin har jobbet hardt den siste tiden. Trekking av tipphenger med gravemaskin og tunge jordlass. Etter å ha rygget ned en lang bakke og fullt hengeren med et par tonn jord nektet hun plent å starte.

Jeg har et nytt batteri, alle lamper lyser normalt, dieselvarmer lampa lyser, men jeg hører ingen klikk fra stratmotoren. Jeg har sjekket polene på batteriet og kan ikke kjenne (varme) eller se at det er noe galt der. Lurer derfor på om det er noe med startreleet. Er det en måte jeg kan teste den, noen måte jeg kan prøve å få startmotoren til å svive?

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2 tykke kabeler som går inn på hvert sitt punkt på startrele (et fra batteri og en som går til starter) . Ta og koble de sammen (bruk en skrutrekker imellom så de får kontakt). 

Da vil startmototen få strøm. Og du vil finne ut hvor feil ligger (i grove trekk). 

 

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka bra, takk for tipset. SASmin er flyttet for egen maskin til garagen og er nå klar for mer permanent behandling.

Neste spørsmål er derfor, betyr dette at releet er ferdig og at jeg må bestille nytt?

Kan releet demonteres uten å fjerne startmotoren? (Det ser ut til at skruene på manifoilen er blitt et med sine omgivelser og dermed kan de vise seg å bli vanskelige å få opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har diesel skjønner jeg? 

Startrele på startmototen 

 

Har aldri byttet startrele som sitter på starter. Men regner med at den må ut. 

 

Men, den enkleste løsningen er å kjøpe et startrele til bensinmotor (legger ved link) 

Det du gjør da :

 

Koble kabel fra batteri som går inn på starter på det ene tykke punktet på startrele. 

På det andre tykke punktet på løst startrele så kobler du en kabel ned til det punktet du førte strøm inn på. 

Så har du en tynn ledning som går inn på starteren. Denne er fra tenning og den kobler du til det tynne punktet på løst startrele. 

Det andre tynne punktet på  løst startrele er jording. 

 

Hvis du gjør som jeg forklarte over slipper du å ut med starter :)

 

Hvis du ikke skjønte min forklaring, men vil prøve måten så kan du ringe meg på 94970605.

 

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=595

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...