Gå til innhold

D2 dumpet automatolje på E6


Guffen

Anbefalte innlegg

Har hatt en litt kjip dag da jeg skulle på tur men endte opp med mange timers venting på bergingsbil i solsteika.... Har vel egentlig vært fornøyd med Discovery’en min og blitt litt for glad i den selvom den blir dyr å eie. Nettopp ferdig men ruteskift og utbedring av vannlekkasjer rundt frontruta, så håpet det var en stund til neste utgiftsrunde. Men dengang ei...

 

Kjørte på E6 i dag i ca 80 km/t og plutselig gikk girkassa ut av lockup og så mistet den all fremdrift. Rullet inn til siden og fant ut at det var lekkasje av automatolje under bilen. Ingen ulyder fra noe som hels som jeg har klart å høre. Mens jeg solte meg og ventet ble det en dam av olje som det så ut som kom fra framkant av venstre framhjul. Pga passerende bilister i over 100km/t litt for nær bilen min la jeg meg ikke under for å se så mye så fikk ikke konstatert noe feil der og da. Fikk omsider brukt NAF medlemskapet mitt og de fraktet bilen hjem til meg da det var nærmere enn nærmeste land Rover verksted. 

Tenker selv at det er oljekjøler eller rør til denne som har takket for seg. Skal se mer på dette i morgen da jeg kommer hjem og får sett mer på det. Men er det noen her som har vært borti dette?

 

Håper jo ikke kassa har tatt kvelden, men om det har skjedd...noen erfaring med verksteder og priser på «morroa»?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve et søk på forumet, virker som dette er relativt "vanlig". Det er en rørkobling på et rør til oljekjøleren som gir opp, nytt rør og ny olje så er du forhåpentligvis på veien igjen.

 

 

Tron

Men du, Alfa 166 OG Land Rover?!!? Greit, jeg ser noen gode grunner til den kombinasjonen, men du utfordrer jo skjebnen maksimalt!:P. Godt du har en sen D2a i hvert fall, min har egentlig gjort skam på mange av fordommene mine. Har Citroen som menneskebil, de er i hvert fall driftssikre.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig et olje rør til kjøleren som har hoppet av. Mener at det skal gå å bruke slangeklemmer til å få det sammen mens en venter på deler. 

Jeg har to ganger fått tømt kassa for olje da kjølerør har løsnet. Satt sammen igjen og fylt olje. Ingen problemer med kassa etterpå. Girer like fint og slurer ikke. 

Så ingen krise, bare skikkelig irriterende. 

 

Mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Elchund skrev:

Prøve et søk på forumet, virker som dette er relativt "vanlig". Det er en rørkobling på et rør til oljekjøleren som gir opp, nytt rør og ny olje så er du forhåpentligvis på veien igjen.

 

 

Tron

Men du, Alfa 166 OG Land Rover?!!? Greit, jeg ser noen gode grunner til den kombinasjonen, men du utfordrer jo skjebnen maksimalt!:P. Godt du har en sen D2a i hvert fall, min har egentlig gjort skam på mange av fordommene mine. Har Citroen som menneskebil, de er i hvert fall driftssikre.

 

Tron

Hehe ja du sier noe. Er nok litt vel «sær» i bilvalg. Skulle ønske jeg ikke hadde bilinteresse noen ganger så hadde det vært et mye enklere bilhold, men sånn er det.

D2’en har vel igrunn vært snill de 4 årene jeg har hatt den, men noe må jo skje. Hadde Peugeot som pendlebil før, gikk uansett, men kjedelig da 

4 minutter siden, leiohel skrev:

Trolig et olje rør til kjøleren som har hoppet av. Mener at det skal gå å bruke slangeklemmer til å få det sammen mens en venter på deler. 

Jeg har to ganger fått tømt kassa for olje da kjølerør har løsnet. Satt sammen igjen og fylt olje. Ingen problemer med kassa etterpå. Girer like fint og slurer ikke. 

Så ingen krise, bare skikkelig irriterende. 

 

Mvh

leif ove

 

Ja det var noe slikt jeg mente å ha lest for en tid tilbake. Da sover jeg nok litt bedre i natt.

 

Man tenker jo det værste når det skjer. 

 

Takk for svar :-)

 

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten nye rør liggende i Grimstad. Byttet i april-16, kjørte med dem frem til Automatkassen røyk ut i desember-17. Nå gikk det en transport til østlandet i går kveld, ny transport kan kanskje ordnes neste søndag/mandag.

 

Når du skal montere rør, så er det viktig å huske på at det er forskjell på klikk og KLIKK.

Hører du et klikk når du monterer de sammen, så er det at du nesten har fått de på plass. Du er ikke i tvil når det sier KLIKK. Greit å gjøre godt rent.

Delenummer UBP101610 og UBP101601. Jeg ville byttet begge sider når du først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2018 den 9.03, finnarne skrev:

Jeg har nesten nye rør liggende i Grimstad. Byttet i april-16, kjørte med dem frem til Automatkassen røyk ut i desember-17. Nå gikk det en transport til østlandet i går kveld, ny transport kan kanskje ordnes neste søndag/mandag.

 

Når du skal montere rør, så er det viktig å huske på at det er forskjell på klikk og KLIKK.

Hører du et klikk når du monterer de sammen, så er det at du nesten har fått de på plass. Du er ikke i tvil når det sier KLIKK. Greit å gjøre godt rent.

Delenummer UBP101610 og UBP101601. Jeg ville byttet begge sider når du først er i gang.

Hei Finn Arne

Jeg har fått tak i rør allerede. Fant slangen fra venstre side hengende så det var det som hadde skjedd. 

Tatt ferie så skal begynne på jobben med å bytte de neste uke. 

Veldig ålreit å få info av deg om hvordan jeg gjør dette riktig. Er det veldig trangt å få fjernet de gamle og legge inn de nye rørene?

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig vanskelig heldigvis. Bare sørg for at de nye slangene klikker ordentlig på som nevnt tidligere.

 

Jeg kuttet av en fastnøkkel slik at du kan tre den på røret når du skal skru den andre enden i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...