Gå til innhold

Tips og triks for å bytte hjullager bak på D2


jermundpr

Anbefalte innlegg

Må bytte hjullager/hub bak på D2'n, og lurer på om noen har tips og triks for det? Har skjønt at det må strammes helt hinsides, hva brukes for å få det momentet? :) 

 

edit: fant ut det pga det er mye olje på felgen og kjente da en del slakk på hjulet. Er det noen simering som må byttes samtidig innenfor navet? Har bare ny hub med abs-sensor liggende, ikke noen bolter eller den store mutteren som holder navet..

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det er en momentnøkkel på forumet til utlån. Frode Haaland i Moss tror jeg har styringen på den. Se under verktøy forum, verktøy til utlån.

 

leif ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det hende jeg banner i kjerka litt men jeg forhørte meg med mitt lokale verksted ang moment og muligheten for å låne momentnøkkel av de.

De to gamlekara på bruket der sa at når det snakk om å skru til moment på den måten på hjullager så kunne jeg kjøpe meg en stor latmannsarm og bare dra til alt jeg orket. Det skulle være nok.

Vel, det gjorde jeg og det står fortsatt fast og fint på andre året/25 000km.

 

Forutenom det, det kan hende du drar med stikkakselen ut med hjullageret og da bør du kjøpe deg en sånn trearmet avdrager til å løsne de fra hverandre. Jeg valgte å banke den av, noe som resulterte i at stikkakselen måtte ned på Borregård i en svær dreiemaskin og slipe av slik at den kom inn i det nye hjullageret.

 

26AB5BE0-6F28-4032-A77A-46D2BEE35738.jpeg

 

Siden jeg ikke hadde sånn til å dra av lageret måtte jeg være kreativ. 

Resulterte i at når det endelig slapp så kom hele stikkakselen seilende ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kg på en halv meter latmannsarm, blir ganske nøyaktig rett moment (490Nm).

 

Nå har jeg lagd meg en multiplikator, så jeg kan bruke momentnøkkel, så jeg trenger ikke å spise meg opp før jeg skal bytte hjulager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke vanskelig å løsne hub på høyre side bak.. For sentermutteren var allerede løs og kunne skrues ut uten verktøy.. Ingen god følelse å se, da min forrige kjøretur var ca 35 mil med godt lastet bil med takteltet på, og en bilhenger med RRC etter :unsure: Tør i grunn ikke å tenke på hvordan det hadde gått om dette hadde løsnet.. excl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jermundpr skrev:

Blir ikke vanskelig å løsne hub på høyre side bak.. For sentermutteren var allerede løs og kunne skrues ut uten verktøy.. Ingen god følelse å se, da min forrige kjøretur var ca 35 mil med godt lastet bil med takteltet på, og en bilhenger med RRC etter :unsure: Tør i grunn ikke å tenke på hvordan det hadde gått om dette hadde løsnet.. excl 

Sikkert en land Rover engel som stod deg bi, på den turen. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for å løsne og stramme: 
Ta av hjul, klem ut senterkoppen på felgen. Bank opp låsehakket i navmutteren. Sett på igjen hjulet, jekk ned igjen bilen så den står på alle fire hjul. En pipenøkkel med forlenger vil gå gjennom hullet der senterkoppen var. Få en kompis til å sitte i bilen og tråkke inn bremsepedalen. Løsne mutteren med latmannsarm eller muttertrekker. Jekk opp og skru av resten. Samme prosedyre kan brukes når du strammer den nye.



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...