Gå til innhold

Vibrasjon under pådrag /belastning D3 TDV6


kulien

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har en vibrasjon/risiting i bilen under akselerasjon/pådrag ved belastning. Det blir merkbart verre når en trekker tilhenger og ser ut til å øke med lasten. Altså verre risting ved tung tilhenger/stor belastning. Etter å ha koblet fra tilhengeren testet jeg litt uten henger, og jeg kjenner tendensen også når jeg gir på i bunnen av en bakke. Når bilen er oppe i fart, og ligger på jevn fart/turtall er det stort sett rolig. 

 

Fikk veldig risting i bilen opp Lierbakken (med ca 2 tonn på henger), og da kom også Transmission Failure feilmelding. 

 

Vet jo at Torque Converter vil være en synder høyt oppe på listen, men har naturlig nok ikke lyst til å gå den veien om jeg kan slippe. Det er tross alt ikke noe stort problem:

1. Er det andre sansynlige feilkilder? Slakk i mellomakselledd? Er det en opplagring på mellomaksel som kan slarke? 

2. Er det sannsynlig at en flushing av girboksen vil hjelpe på problemet (dersom det er TC som er feilen)? Har skiftet olje på girkassa to ganger på fire år. Et år siden sist nå. Har hatt i litt Dr. Tranny, og det har hjulpet på en annen type vibrasjon/ujevn gange jeg hadde i motbakker i 60 km/t. 

 

Noen forslag? Lurer egentlig på å kjøre en flushing og se, men det er jo penger ut, det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, trondshj skrev:

Slitne CV-ledd kan gi vibrasjoner under pådrag.

 

Ellers er jo - som du sier - TC en kandidat.

 

Også kan det være lurt å sjekke om alle hjul er avbalansert.

 

Det er jo et godt poeng ja. Jeg har jo knurring i et CV ledd fremme ved full sving. Kan hende jeg er heldig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende problem med min kasse. Dvs den lagde noe lyd i 4. gir ved belastning og hoppet ved igangsetting i kryss og rundkjøringer. Så jeg kjøpte 12 liter olje og bytta 3 ganger med ett par dagers mellomrom. Og etter det har den oppført seg eksemplarisk. Men om du ikke er klar over det så skal kassa fylles opp mens bilen går på tomgang for å få rett oljenivå. Jeg fyller på ca 2 liter før det renner over, og så går det 1,5-2 liter til når jeg starter bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag!

 

Ja, jeg må få lest av feilmeldinger og sjekke nærmere på mellomasklinger og foringer. 

 

Oljeskift er gjort etter metoden du nevner Fogga, men jeg har byttet to ganger på totalt fire år. Har lurt på å sette den bort til en i området her som flusher med god olje for å teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kulien skrev:

Gode forslag!

 

Ja, jeg må få lest av feilmeldinger og sjekke nærmere på mellomasklinger og foringer. 

 

Oljeskift er gjort etter metoden du nevner Fogga, men jeg har byttet to ganger på totalt fire år. Har lurt på å sette den bort til en i området her som flusher med god olje for å teste. 

Hvem er det du vil sette den bort til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kulien skrev:

Gode forslag!

 

Ja, jeg må få lest av feilmeldinger og sjekke nærmere på mellomasklinger og foringer. 

 

Oljeskift er gjort etter metoden du nevner Fogga, men jeg har byttet to ganger på totalt fire år. Har lurt på å sette den bort til en i området her som flusher med god olje for å teste. 

Jeg kom til å tenke på det att vi skiftet vel olje på denne tiden i fjord på bilen din. Jeg tok jo også på ei tube med dr Tranny siden kassa mi også begynte å variere og vibrere litt. Mi har begynt igjen nå de 2 siste ukene så den er klar for tube nr 2 med dr Tranny. Jeg må i hvertfall ha kjørt dobbelt så langt som deg hvis ikke enda mer. Så merkelig att du alt skal få det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det Kenneth. Sist gikk det to år fra skift til jeg merket noe. Men drtte er også en annen type vibrasjon. Mye kraftigere, men den virker proporsjonal med belastningen. 

 

I morgen stikker kona av med den et par dager, så jeg må vente litt før jeg får sjekket noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kulien skrev:

Du har rett i det Kenneth. Sist gikk det to år fra skift til jeg merket noe. Men drtte er også en annen type vibrasjon. Mye kraftigere, men den virker proporsjonal med belastningen. 

 

I morgen stikker kona av med den et par dager, så jeg må vente litt før jeg får sjekket noe mer. 

Håper bare ikke det er girkassa nå :) får satse på att det er en eller annen aksling som er sliten :) du har jo bare alfa'en igjen og scooteren på veien jo. Må snart få en av de eldre på veien igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr tranny løser ingen ting. Blir som å ta smertestillende når man har knekt en arm uten å gipse den  eller noe.

 

Man må vær sikker på at det er nok olje på girkassen etter man har skiftet olje. Kjør en tur å la girkassen få kjøle seg ned å skjekk nivået igjen, da klarer du med stor sansynlighet å etterfylle ca 0,5L.. 

 

 

Jeg må si jeg får voldt inni meg av alle som bytter converter og tror problemet er løst. Hadde man fått måtlt oljetrykket fra lock upp ventilen så finner man fort ut at det der for lavt trykk å ventilen er slitt, men den nye converteren har litt bedre grep i lock upp lamellene så den slurer ikkje ENDA!  

 

I maaaaange tilfeller så er det en overhaling av ventilsystemet som er løsningen, har man kjørt for lenge med problemet så må converteren også byttest. Ikkje motsatt!!!

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan overhaler man ventilsystemet?

 

Sjekk av oljenivå og ev etterfylling skal utføres.  Tenkte å se om jeg kan få den på en bukk og undersøke mellomaksler osv også. 

 

Og selvsagt lese av feilkoder, men jeg tviler på at jeg finner hovedproblemet der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomaksel!

 

Var under bilen og skulle klargjøre for å sjekke oljenivå på automaten, da jeg tok i mellomakselen for å se liksom. Støttelageret var jo fullstendig borte vekk. Dette sitter jo over et varmedeksel, så det var ikke så lett å se før en tok i mellomakselen. 

 

Kenneth hadde jo på lager, så 23.30 var bilen klar for nye eventyr med ny mellomaksel montert. Dette miljøet er jo bare fantastisk! 20180628_200809.jpg20180628_201404.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kulien skrev:

Mellomaksel!

 

Var under bilen og skulle klargjøre for å sjekke oljenivå på automaten, da jeg tok i mellomakselen for å se liksom. Støttelageret var jo fullstendig borte vekk. Dette sitter jo over et varmedeksel, så det var ikke så lett å se før en tok i mellomakselen. 

 

Kenneth hadde jo på lager, så 23.30 var bilen klar for nye eventyr med ny mellomaksel montert. Dette miljøet er jo bare fantastisk! 20180628_200809.jpg

 

Bra du fant ut av det! 

Nå har du jo også sjekket en masse annet som er funnet OK :)

"Job well done"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 11.41, Idar Lillebo skrev:

Husk at Disco kan senke seg når som helst! Ikke ligg under bil uten at bil støttes opp av bukker!!!

Helt enig. Det der så ikke bra ut..

 

Kappet selv nettopp opp 3 klosser av 4x8" som med litt "attåt" passer under rammen i ext mode. Bruker det sammen med den nest korteste stempel jekken fra biltema for plassering under bærearm. (Skifte hjul, bremser etc når en ikke er hjemme og har tilgang til bedre utstyr.

Skifting av mellomaksel kan vel fint gjøres med å kjøre hjulene opp på noen broer, planker eller klosser?

D3 er noe dritt å jekke opp. Kanskje vi skulle startet en egen tråd for noe så basic som oppjekking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for advarsler folkens! HMS er noe vi tar på alvor. Kompenserende tiltak i dette tilfellet var støttebukk under bilen og sikring 26 fjernet for å legge systemet dødt. 

 

Forøvrig har jeg nå kjørt t/r Stavanger med bilen og konstatert at jeg ikke er helt i mål. Den store vibrasjonen jeg hadde opp Lierbakkene er borte, men jeg har fortsatt litt vibrering på lavere turtall og belastning. Denne vibreringen ser ut til å være uavhengig av henger eller ikke, og mye svakere. Får ta en runde og sjekke oljenivå og drivaksler. Men det blir neppe på denne siden av ferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, trondshj skrev:

Kanskje bare noe så enkelt som litt dårlig avbalanserte hjul/urundt dekk?

Eller grove dekk.

Jeg monterte nye Duratrac og synes det gir mye vibrasjon. 

En dyse i utur kan også gi svak vibrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...