Gå til innhold

P38 DSE - ny radiator lekker.


Velocette

Anbefalte innlegg

Ny radiator fra Island 4x4 lekker i bunnen.

Jeg sendte de mail kl.9 i dag.

I mellomtiden har de fjernet denne radiatoren ( original Landroverprodukt ) fra utvalget.

 

1 x  Radiator P38 2.5TD Auto (Genuine) PCC108470LR  £238.33  

 

Noen som har erfaring med lekk ny radiator ?

Eller erfaringer med reklamasjon hos Island 4x4 ?

 

Per

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme, men da fra Famous Four, jeg sendte de ett bilde av lekkasjen og de sendte ny umiddelbart. Jeg ga beskjed om at det ikke var aktuelt å returnere den defekte.

 

Har hørt at Island 4x4 ikke er så service innstilt når det gjelder reklamasjon, men de er jo billig da også på genuine varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke tatt bilde av lekkasjen,  - for sent nå da jeg fylte på et tettestoff fra Würth. 

Lekkasjen stoppet iallefall så langt.  Kanskje fordi jeg løsnet på lokket til ekspansjonstanken etter at motoren ble varm ?  Og trykket avtok. 

Får se om det hjelper.

Venter i spenning på svar fra Island 4x4.

 

Litt merkelig at de fjernet akkurat denne radiatoren fra utvalget. Og så rett etter at jeg hadde sendt de mail om lekkasjen.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke merkelig.Sunn fornuft.

Hvis dette er en serie med feil vil man ikke ha umpten reklamasjoner og masse bråk med dette.

Litt dumt å ikke ta bilde med en gang og reklamere før utbedring gjøres.

Men vi lærer av våre og andres publiserte feil.

Har akkurat fått orden på kinafeilvare uten bilde selv.

Tvi tvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Velocette skrev:

Fikk ikke tatt bilde av lekkasjen,  - for sent nå da jeg fylte på et tettestoff fra Würth. 

Lekkasjen stoppet iallefall så langt.  Kanskje fordi jeg løsnet på lokket til ekspansjonstanken etter at motoren ble varm ?  Og trykket avtok. 

Får se om det hjelper.

Venter i spenning på svar fra Island 4x4.

 

Litt merkelig at de fjernet akkurat denne radiatoren fra utvalget. Og så rett etter at jeg hadde sendt de mail om lekkasjen.

Hvor er lekkasjen i detalj? I bunnen skrev du. Er det en sprekk eller ved bunnpluggen? Eller der bunnen er festet i selve radiatorn?

 

Hvis det er i pakning mellom bunntanken og radiator kan det kanskje hjelpe att klemme de aluminiums tabbarna som klemmer i sammen hele driten litt ekstra.

 

Høres ut som att lekkasjen nok begynner igjen når det er trykk i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 13.30, kretslopp skrev:

 

Hvis det er i pakning mellom bunntanken og radiator kan det kanskje hjelpe att klemme de aluminiums tabbarna som klemmer i sammen hele driten litt ekstra.

Det er mulig det kan hjelpe å klemme sammen aluminiumstappene.

 

Ingen god konstruksjon med plastlokk og plastbunn.

Men den originale har jo holdt i 18 år.

Noen som vet om Nissensradiatoren er helaluminium ?

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Velocette skrev:

Det er mulig det kan hjelpe å klemme sammen aluminiumstappene.

 

Ingen god konstruksjon med plastlokk og plastbunn.

Men den originale har jo holdt i 18 år.

Noen som vet om Nissensradiatoren er helaluminium ?

 

Det hjelpte meg sjølv når jeg hadde demontert den øvre tanken for å fikse baffeln. Vid montasje banket jeg ned alu tabbarna med hammer og ved testkjøring i bilen kom det ut kjølevæske på ett flertal plasser runtom. Tog da en vannpumpetang og klemde godt til rundt heile radiatoren. Da vart det greit etterpå.

Hvis jeg må åpne den på nytt er sikkert aluminiumet utmattet, da må jeg vel stramme i sammen med jekkestropper...

 

Når en søker på eBay etter «performance radiator  range Rover P38» kommer det en del hel aluminium for både Gems, Thor og diesel. Alltid lagd i Kina men det burde vel være bedre enn aftermarket i plast.

 

En annen ting som dykker opp er noen originale radiatorer i plast for Gems og Thor med forsterkninger fra ett firma i Australia. Forsterkningerne er en konstruksjon i rustfritt stål som klemmer tankarna i sammen bedre enn bare alu tabbarna, antageligvis for å forhindre det problem med radiatorer som eksploderer.

 

 

Litt intressert i denne:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F152595559363

Endret av kretslopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og engasjement.

Ja - her e det bare å bite i det sure eplet.

 

Har sendt ny mail til Island 4x4. De svarer vel ikke denne gangen heller. ;-(

 

Den linken du sendte: den ser bra ut.

 

Hva med denne ? sirka samme pris.

 

 https://www.ebay.co.uk/itm/For-Land-Rover-RANGE-ROVER-P38-2-5TD-TURBO-DIESEL-BMW-ENGINE-94-02-AT-Radiator/152119692140?fits=Model%3ARange+Rover|Plat_Gen%3AMK+II&hash=item236b0a4b6c:g:7hUAAOSw9eVXVvRj

 

Ser ut som ditt forslag er en forbedret utgave med bedre kjølekapasitet.

 

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å finne riktig radiator for P38 med automat.

 

Denne er for både automat og manuell.  

 

https://www.ebay.co.uk/itm/For-Land-Rover-RANGE-ROVER-P38-2-5TD-TURBO-DIESEL-BMW-ENGINE-94-02-AT-Radiator/152119692140?fits=Model%3ARange+Rover|Plat_Gen%3AMK+II&hash=item236b0a4b6c:g:7hUAAOSw9eVXVvRj

 

 

Men den har to små uttak i den nedre delen. Den trenger vel ikke jeg på min ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mys skrev:

Hva har Island 4x4 svart 

 

Hi

 

Sorry for the late reply I have been out of the office for the last few days. This is the third one we have that has leaked so this is a problem quality of Genuine Land Rovers parts.

 

I will work out the best resolution for this problem I email you back later today.

 

Regards

 

Sam Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Velocette skrev:

 

Hi

 

Sorry for the late reply I have been out of the office for the last few days. This is the third one we have that has leaked so this is a problem quality of Genuine Land Rovers parts.

 

I will work out the best resolution for this problem I email you back later today.

 

Regards

 

Sam Martin

 

Da ordner det seg jo, kanskje du kan be om money back, og heller teste ut en slik kina full alu radiator - synes de virket lovende i reklamen i allefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Brage skrev:

 

Da ordner det seg jo, kanskje du kan be om money back, og heller teste ut en slik kina full alu radiator - synes de virket lovende i reklamen i allefall..

Det er fristende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 9.45, Velocette skrev:

 

Hi

 

Sorry for the late reply I have been out of the office for the last few days. This is the third one we have that has leaked so this is a problem quality of Genuine Land Rovers parts.

 

I will work out the best resolution for this problem I email you back later today.

 

Regards

 

Sam Martin

Dette ble skrevet den 28 juni.

Har skrevet en mail for et par dager siden for å minne de på saken.

Jeg har ikkje hørt noe siden.

Har de ennå gitt beskjed om hvordan saken utvikler seg.

Virkelig skuffende !!

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎06‎.‎2018 den 17.56, Velocette skrev:

Det er fristende.

 

Eg tok å bestilte ein sånn kina radiator. Tok kanskje 10 dagar fra eg bestilte til den vart levert på døra. Har ikkje montert enda, men den ser bra ut. Einaste eg har funne ut er at i toppen, der som den skilleplata er, so er det eit 8-10mm hål sånn at vatnet kan renne igjennom der. Veit ikkje kor mykje det vil ha å sei i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Agrostar skrev:

Eg tok å bestilte ein sånn kina radiator. Tok kanskje 10 dagar fra eg bestilte til den vart levert på døra. Har ikkje montert enda, men den ser bra ut. Einaste eg har funne ut er at i toppen, der som den skilleplata er, so er det eit 8-10mm hål sånn at vatnet kan renne igjennom der. Veit ikkje kor mykje det vil ha å sei i praksis?

Har du linken til den du bestilte. 

På Ebay ?

mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på hvordan luftingen er på de alu radiatoran.

Det du sier om den du kjøpte betyr att den ikke fungerer helt lik originale radiatorn.

 

Originalt går luftingen fra inløp av radiator genom øvre tanken i ett rør og ender ut ved den lille slanganslutningen.

 

Er det åpent heile veien med ett litet hull betyr det att det alltid vil sirkulere vann gjennom øvre tanken istedenfor gjennom radiatorn.

 

Om dette har noe å si vet jeg ikke. Men hvis man er på jakt etter en radiator som i hvert fall er like bra som originalen hadde jeg helst kjøpt en radiator med korrekt lufting.

7632F398-CDA5-4457-AE00-A5F0FECFB90A.jpeg

5E4AF1DC-FAC3-410C-9CA2-3BF02454D373.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, har ikkje tenkt på det faktisk at ved luft ifra motoren so vil den komme inn i toppen av radiatoren, og ikkje ha muligheit til å komme seg derifra sidan den da må ned i bunne av radiator for å kunne komme ut på andre sida av radiatoren. Dei har no tenkt når dei laga til det røyret inni ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Når jeg reparerte radiatorn på bilden og kunde se hvordan det ska fungere blev det mer logisk. Røret hadde faktisk beveget seg ut mot slanganslutningen. Så på tre måter var det indre lekasje.

 

Røret.

Sprekk i baffelen

Baffel ikke tet mot pakning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er den nye radiatoren testet.  https://www.ebay.de/itm/For-Land-Rover-RANGE-ROVER-P38-2-5TD-TURBO-DIESEL-BMW-ENGINE-94-02-AT-Radiator/152119692140

 

På strekningen Arendal - Oslo - Strømstad - Sandefjord (med så og si stillestående kø i 2.5 timer mellom Sandefjord og Bommestad) - Arendal.

Temperaturen på kjølevannet var aldri over normalen.

Ingen flere røde vannpytter under bilen. En stor lettelse.

 

Jeg måtte skjære bort ca 2 cm av øvre delen av kjølekappa for at den skulle passe - og de øvre klipsene gå lett på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...