Gå til innhold

RRC 1980/1993 Vogue 3.9


vanilla_ninja

Anbefalte innlegg

Denne skjønnheten har ikke fått noe navn enda. Fargen (Aspén silver) tatt i betraktning burde jeg kanskje vurdere Sølvpilen eller Sølvkula eller noe annet fengende, men det må jeg tenke litt på. 

Ramma er ei galvanisert og pulverlakkert 1980-ramme helt fri for rust. Resten er en 1993 RR Vogue med 3.9 bensinmotor og automatkasse. Resten er ikke fritt for rust. 

Ting jeg så langt har oppdaget som trenger utbedring er kanaler, baktravers, gulv ved påfyllingsrør, panser og nedre bakluke. Bremsene er rustet fast, og bremserørene er røket ett eller flere steder. 

Motoren har ikke gått på mange år, men alt som trengs her er forhåpentligvis nye væsker av alle typer samt en hel del TLC. 

Regner med den bør være på veien igjen til St. Hans. :D 

 

Flere bilder kommer når vi er trygt installert i verkstedet og jeg får plukket litt. 

 

8ED0298F-E551-4ABC-9B09-299184B29CC9.jpeg

Klar til hjemturen. 

 

92D24063-0354-46C6-B3DF-B4AB5A9A441F.jpeg

Det fulgte med to ekstra hjulsett som ble lastet inn i trekkvogna for å unngå altfor stor overlast på hengeren. 

 

B0A7C285-78AD-4064-9EAC-41FAF4D3471D.jpeg

Endelig framme i Trondheim fikk jeg hjelp til lossing. Bildet er tatt rundt halv tre på natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle!

i dag fikk jeg bilen inn på verkstedet og kunne få et godt innblikk i hvor ille det stod til. Det var absolutt ikke ille, selv om det kommer til å bli noen timer med sveiseapparatet.

94FBC6AB-DBC9-4AD1-83F2-102C59EA8255.jpeg

På vei inn med låste bremser. Gul classic fikk kjørt seg. 

 

8C9D3FAE-65B0-42D0-853C-442AF477317F.jpeg

Hullete gulv. 

 

18F37EA8-35B5-4078-9972-C2780757626D.jpeg

Ganske så hullete, faktisk. 

 

DDD6723E-C10E-4F11-B0CD-DB2FA224FD4B.jpeg

Ikke akkurat null hull på høyresiden heller. 

 

E05813F9-89CD-4840-9B50-67E9A2489BDB.jpeg

Baktraversen er ikke lenger. 

 

FDDEBA9B-3730-4FD8-A488-B4178085DBCC.jpeg

Venstre bakskjerm trenger noe utbedring. 

 

040F88F4-4342-40C8-9913-689B9EB3DB92.jpeg

Venstre kanal også. 

 

AC813A6B-120F-4B3A-87E8-DCB52EDD502A.jpeg

Ferdig ribba på venstre side. Høyre gjenstår. 

 

ABE101DD-D6D4-4E9E-A908-E584F1117407.jpeg

Dagens fangst av deler og inventar. 

89966EC2-B6EF-4F76-A4DA-D96C56426F3A.jpeg

B4D8BD6B-66FA-413E-A174-71E90ACE7897.jpeg

586D8A25-D226-444A-A470-4074F5E0C94E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den var nå litt motvillig på vei inn i verkstedet. Godt gulbilen har lav utveksling på lavserien :)

Fikk nå litt overblikk også. Bilen er bedre enn hva jeg så for meg. Men det er jo helt klart små og store ting å ta tak i. 

Gratulerer så mye! cool

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Endelig er jeg kommet litt i gang. Fikk plassert bilen trygt i garasjen til NLRK her i Trondheim og startet demontering/kutting. 

Først til å ofres var baktraversen. Helt råtten og sprø som knekkebrød. 

Siden dette er mitt første prosjekt av denne typen kommer alt til å ta en del tid, men oppdateringer blir det etter hvert. 

0E160AE3-792E-41E9-B08F-11A0F1D247E9.jpeg

Baksetene er ute og baktraversen er historie. 

 

31E07C1B-CE8C-422C-8FD2-91DF77860A40.jpeg

Den nye er lengre enn den gamle. Rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, vanilla_ninja skrev:

Takk, takk!

Innen jeg er ferdig med å kappe må jeg på magisk vis lære meg å sveise, slik at jeg får bygd opp ting igjen også. 

Og det blir litt leting rundt omkring etter nye/brukte deler. 

 

Kappingen går etter erfaring svært raskt, faktisk så raskt at man kan risikere å skjære over ting :)

Ødela selv bremserørene ved at jeg ble for ivrig med vinkelsliper.. 

 

Angående sveisingen; 

Skal du sveise med gass, eller flux tråd? Jeg bruker sistnevnte selv, men har sveiset en god del med gass. 

Blir ofte "penere" sveis i den grad at det ikke søler så mye som det gjør med flux. 

 

Så er det "hvordan lære å sveise".. 

Her er det mange meningen, men måten jeg lærte dette på var ved "prøve å feile"-metoden. 

Anbefaler deg at du starter med litt stål og nærmest leker deg med pistolen. Lær å brenn hull, forstå hvorfor du brenner hull, avstanden du skal ha på pistol og godset du sveiser i, mating, og til slutt volt-styrke i forhold til tykkelse på godset du sveiser. Lær deg aller først å sveise på rundt 0.7 - 1.2 mm - dette er antageligvis det du kommer til å sveise mest ut i fra bildene dine :)

 

Ta gjerne kontakt for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å sveise med gass. Har kjøpt et Esab Caddy c200i mig-apparat. En kompis med god erfaring med samme apparatet har tilbudt kurs, så det, sammen med egen prøving og feiling, bør kunne hjelpe litt. 

Det er dog godt mulig jeg tar kontakt og ber om tips. :) 

 

Jeg ser for øvrig også for meg noe prøving og feiling når jeg skal bøye og forme det nye stålet. Der kan det bli mye rar speilvending og knekk i feil retning når malene blir snudd hit og dit. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en liten tur innom garasjen i helga, hovedsakelig for å lære å kjenne sveiseapparatet jeg kjøpte for en stund siden, men ikke har brukt før. Fikk hjelp og tips fra en kompis med god erfaring, slik at jeg slapp å begynne på helt bar bakke.

Jeg fikk også demontert en del mer, men har ikke kappa vekk mer gulv enda, da Erik minte meg på at jeg burde stive av bakparten for å beholde bredden til baktraversen skal tilbake og bakluka skal monteres. Dermed må det sveises inn et rør eller to for å holde alt på plass mens jeg kapper resten.

Ingen flere bilder, men dere har vel sett bilder av brunt eks-stål før. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tråden stagnerte, helt i takt med at jeg mista all energi og interesse jeg hadde for prosjekter og bygging utover rent nødvendig arbeid. Nå har jeg kommet meg ned i verkstedet igjen, hovedsakelig for å gjøre strengt nødvendig arbeid på D2-en jeg kjører til daglig, men har også fått forberedt en del til dette prosjektet her. Før jeg gikk lei skaffet jeg nye dører - minst to av de fire opprinnelige var rusta i stykker og må byttes - samt både panser og bakluke, som hadde lidd samme skjebne som dørene. For å skaffe dører henta jeg like godt hjem en donorbil, så nå har jeg også et ekstra tak som jeg ikke helt vet hva jeg skal med. Kanskje bruke det på campinghenger?

Uansett: nå er det håp om å få gjort noe fornuftig igjen. Inspirasjonen er i hvert fall mer til stede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...