Gå til innhold

Taktelt D2


Anbefalte innlegg

De man folder ut er fine og gir ganske bra plass inni, men jeg opplever at det er litt mer jobb å legge sammen enn typen som ser ut som en stor skiboks. 

Selv har vi siste typen, et Maggiolina fra italienske Autohome. Det er vi veldig fornøyd med, det tåler både mye regn og mye vind, og det er kjapt og slippe opp (gassdempere) og kjapt å lukke. 

Det er mange leverandører, men Autohome er en av «originalene» som har holdt på med dette lenge. 

God tur, når valget er tatt og teltet er på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telt fra profftelt, fornøyd med det :) er mer jobb og slå opp og pakke sammen men synes det er verdt det når teltet koster 9500kr :) Er ikke så dreven enda så det tar ca 5 min for meg å slå opp, og litt lengre tid å legge sammen kanskje 

IMG_20180615_211822416_HDR.jpg

 

IMG_20180518_202110977_HDR.jpg

IMG_20180613_214441707.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 har jo stor takplass, så du kan velge skiboks type også om du vil.

Autohome sitt "overzone"https://www.youtube.com/watch?v=aCVPHl0vMWs og "overland"  er jo brett ut soft telt som trygt kan anbefales.

Alle teltene fra Autohome Italia er jo dyre, men det er ypperste kvalitet, som skrevet over her, så har de holdt på med dette lenge.

 

Har selv lyst på Overzone smallsize brett ut teltet fra Autohome siden det vil passe perfekt på min RRp38;) uten å bruke opp plassen på hele takstativet. men prisen holder meg litt tilbake ennå...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et James Baroud telt - et av de som ligner på en skiboks (se her) - og kunne ikke vært mer fornøyd. De fleste taktelt er helt greie for de fleste brukere, men vi har alle ulike behov. For meg måtte teltet for eksempel kunne ligge på taket hele året, med bil parkert ute uansett vær. Da falt valget på "skiboks"-telt, da de er tettere (presenningen som dekker de andre teltene, er sjeldent tett mot bunnen). Skibokstelt er dessuten mye raskere å åpne og ta ned, og takket være lavere profil støyer mindre i " høy fart" - om man kan bruke det begrepet ifb. LR. Men skiboksteltene er tyngre og dyrere, og tar litt mer plass på taket.

 

Vekten har imidlertid bare betydning om du skal montere og demontere teltet relativt ofte. Om det skal ligge på taket hele tiden eller du får hjelp med jobben, spiller det liten rolle om teltet veier 45 eller 65 kg. Jeg kjenner i hvert fall liten forskjell (eks. i svingene) mellom med og uten telt på taket (og mitt veier 70 kg).

 

HER (og fra mange andre nettsidert og youtube videoer) kan du få noen nyttige tanker om ulike typer telt, med fordeler og ulemper.

 

Glen fra Praesto 4x4 selger begge typer telt, og kan sikkert gi deg råd.

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er inne i vårt 3 år med vårt Maggiolina Grand Tour Large :)

Og natt nummer 200 i dette teltet nærmer seg fort. 

Skibokstelt med god plass og fine funksjoner :)

Stødig og fint i dårlig vær, og tørt :)

Enkelt og raskt å pakke opp, og samme med nedpakking. 

Fordelen med skibokstelt er at dyner, puter og lignende ligger klart til bruk inni teltet til enhver tid. 

Vi angrer ikke på vårt valg av leverandør (Campingsport/Maggiolina), og teltet er verdt hver eneste krone. 

 

Siden det er 165cm bredt, passer det bedre på D2 enn vår D3. 

Men teltet blir brukt på alle våre Land Rovere alt ettersom. 

Anbefaler Thule føtter i takrennene, da dette gir god vektfordeling. Vi har også HD firkantstenger som er brukt ilag med føttene. 

Går over til Thule Probar nå, grunnet litt tilpasningsproblemer på Disco3, men disse passer ikke føttene til Disco2.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Primetech. De er av brett-opp typen. Tror prisen er ganske konkurransedyktig også. Jeg fikk tak i et brukt for noen år siden, og det manglet noen deler til det. Tok kontakt med selger i Tyskland og fikk tak i det jeg trengte. Fikk til og med tak i forteltet, selv om det ikke er markedsført som tilbehør.

 

https://sportsshop.de/

 

314.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg dere gjør det vanskelig å velge :lol: takk for svar og erfaringer så langt. 

Så på en video at det er plass til dyner og slikt i brett-opp teltene og, men begrenser seg vel hvor mye. 

Jeg ser poenget i at takboksteltene er enklere i bruk, men tror brett-opp er enklere å oppbevare når de ikke står på bilen, ihvertfall I min noe overfylte garasje... 

Må høre med en forhandler om leveringstid også. Hadde vært artig å ha d klart til ferien i slutten av juli. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ødelegge for deg enda mer, skal du få en til... Gordigear

 

Disse har brett-opp typen, jeg er på mitt andre telt fra denne leverandøren. Flere forskjellige varianter, ekstra topp-duk, muligheter for fortelt, og en kundeservice som ikke kan måles i penger..

Og det er fordi de sendte meg reservedeler free-of-charge, utenfor garanti.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppbevarer vårt Maggiolina skibokstelt i taket på garasjen, Thule har en skiboksheis som tåler 100kg. Utfordringen var å finne et hus med høy nok dobbeltgarasje til å kjøre inn med teltet på, men det ordnet seg til slutt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jjrckd skrev:

Litt OT. Er det noen som vet hva høyden på en Defender med grind og "skibokstelt" er?

 

Grind + telt, eller crossbars + telt uansett er det bare å plusse på ca 40 cm på bilens høyde. De fleste telt bygger ca 30 cm + 10 cm for grind / bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 16.38, Brage skrev:

 

Grind + telt, eller crossbars + telt uansett er det bare å plusse på ca 40 cm på bilens høyde. De fleste telt bygger ca 30 cm + 10 cm for grind / bar.

 

Ja, sånn ca. Vår D2 er ca. 245 med 40mm løft, Thule 953 og Maggiolina-telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Der var teltet på plass. Landet på et telt fra Tembo 4x4, kjøpt via Praesto 4x4. 

Ser at jeg sannsynligvis blir å snu teltet slik at det vender bakover, både for å gjøre det enklere å slå sammen, og for å få bedre utnyttelse av annekset. 

Teltet virker så langt å være av bra kvalitet. Kundeservicen fra Praesto var også upåklagelig :)

Nå gleder far, datter og bikje seg til å dra på tur. 

IMG_20180722_195132.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Teltet funket kjempefint. Vi brukte det hele sommeren å fikk totalt mange overnattinger. Duken virker veldig solid, og selve teltet har gode glidelåser, stødig stige og store og fine vinduer. Det holdt oss tørre i kraftig regn, beskyttet i kraftig vind og avkjølt i 30+. 

Jeg brukte 5 min på å slå det helt opp (uten anneks), og 7-10 min på å slå det sammen (jeg er 187cm og rekker fint å slå det sammen ved å stå på bakhjulene). Tror det blir enda enklere når jeg engang får snudd teltet så det vender bakover. 

Negativt:

Beskyttelsestrekket som ligger over teltet under kjøring er noe vanskelig å få på, særlig når sovepose/dyne lagres i teltet. Glidelåsen her virker ikke like kraftig, og har kjilt seg noen ganger. 

 

Teltet har gode myggnettinger, men noen mygg kan finne veien inn akkurat i skøyten av teltduken der de to bunnplatene møtes. Tettet med egen myggnetting her. 

Har ikke brukt anekset ennå. Det mister sin funksjon når teltet vender til siden. Ser også for meg at det kan bli vanskelig å bruke videre siden D2 har reservehjul bakpå. 

 

Bilde fra en av overnattingene som også skulle vise seg å bli den mest vindfulle. 

 

IMG_20180801_005844.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...