Gå til innhold

110 Td5 start/stopp(mest stopp) problematikk.


OddHEriksson

Anbefalte innlegg

Vær hilset, ærede medlemer av internetten.

 

Er kommet i eminent behov for hjelp/råd for videre "behandling"av min 110. 

 

Kort og godt, slik ser det ut :

 

Situasjonen oppstod for en god måned-halvannen siden.

 

Under kjøring, mister den ellers så kapable Defenderen kraft, og i løpet av ca 20 sekunder er den død. 

 

Etter 3-5-7 minutt med stillstand og konsultering ved hjelp av Friele Kaffe og Tiedemans Rød Mix, kommer den til liv etter ca 15-25 sekunders tilgang til strøm via nøkkel i startposisjon, as is tradition.

 

Gangtid etter dette har vært alt imellom 3 og 45 minutt, hvorpå forrige tråd kan leses på ny.

 

Og slik fortoner min hverdag seg.

 

Prøvde med bytting av fødepumpe, da denne hadde en fæl lyd og det som kunne høres ut som skumming i tank, meeeen, guess what ! 

 

Her skjedde ikke mer enn mindre lyd fra pumpe og samme tendenser som tidligere beskrevet. 

 

Senest idag ( med rundetidsfunksjonen på stoppeklokkeappen parat) fortonet morgenen seg slik :

I gang kl 07.30

Tomgang i tunet til kl 08.10

Kjøring til kl 09.00

Lokaldød inntraff.

Ca 09.10 - Its Alive

09.15 - Død

09.20 - Liv (40 sekund kjinning før den plutselig kom)

09.23 - Død.

09.30 - Liv

Kjørte så i 4 gir i 80sone for å prøve å holde et ukristelig turtall, og bilen levde til akkuratt klokken 09.36.

 

Ble så parkert.

 

Spørsmålene er såklart mange, men for å begynne i en ende, er det noen som har opplevd lignende?

Og såklart, finnes der en løsning?

 

På forhånd takk.

Odd Harald Eriksson.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er at pumpen du hadde, som tydeligvis var slitt, har levert diverse deler til dieselfilteret, som derfor er fullt av pumperester, og tett som en potte.

 

Har du noen tegn på diesellekkasje noe sted?

Jeg hadde lignende symptomer med sprekte dieselslanger .

 

Men det skal sies at den mest kjente årsaken og som vanligvis løser problemet er dysetetninger som Rolf nevner over.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysetettinger er etterhvert en ganske så godt dokumentert DIY jobb - injectoren må vippes ut, på med nye tettinger og inn igjen. Om du kan bruke en momentnøkkel og kan følge en oppskrift så er det definitivt gjennomførbart. man må bare være litt nøye, og renslig mens man holder på.

 

Problemet er kort oppsummert at dieseltilførselen går i toppen, med en kobberskive i bunnen av injector som forsegling mot brennkammer, og en oring høyere oppe langs stammen for å stoppe at dieselen ender opp i vippegalleriet. Om den nedre kobberringen blir dårlig får man luft i systemet (forbrenningsgasser som tvinges inn, dette er som dine symptomer minner om), og om o-ringene lekker får man diesel i oljen. Ingen av delene er nevneverdig gunstige. 

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett byttet dysetetinger. Feilbeskrivelsen samsvarer 100% med det som andre har opplevd, og med bytte av dysetetinger så har det løst problemene for de jeg vet om. Jeg har gjort det på 4-5 biler , og vært tilskuer eller konsulent på et par til. Nå er det ferietid, og jeg tror jeg fortsatt har ett par sett liggende. Minst ett kommer til å være med meg på tur i sommer. Selv om jeg kommer til å kjøre mest 300 tdi i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode svar ! Imponert over antall gode råd her.

 

Bilen ble tatt på tralle til verksted i går kveld, for å la bilen ha eventuelle ticks slik at verkstedet kan få se den som den er. 

 

Selv har jeg reist på jobb, da det ofte er enklere å tjene penger enn å skrue allverdens nedi maskinrommet selv.

 

Nok en gang, takk for alle gode svar og tips !

Mvh

Odd Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
1 time siden, OddHEriksson skrev:

Oppdatering !

 

Feilkodene sier at det er sensor på veiv for turtall som muligens skaper problematikken.

 

Er dette noe andre har vært borti?

For et par dager siden fikk en D2 plutselig stopp og nektet å starte igjen da en av ledningene til cps var gått av. Viktig sensor som forteller Ecu at motor snurrer. 

Men jeg holder en knapp på de de andre skriver at dysetettinger er dårlige. Kjent problem med sammenlignbart resultat.

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan utover dysetetninger, tett dieselfilter og utette diesel slanger, være lufteventil i filterbrakett eller tæret filterbrakett så den tar inn luft i fuelsystemet.  Jeg har samme problem nu og venter på nytt brakett m.m. Har hatt lignende symptomer tidligere men da var det på tide med at forny dysetetninger og dieselpumpe.

Turtallssensor fikk jeg problemer med for noen år siden. Da var symptomer at motor døde ved pådrag, dvs høy omdreining ( vibrasjon). Feilen viste seg at være sensor som sat lidt skeivt í hullet pga feilmonering etter klutsjbytte.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

"Saa fører jeg mitt ord i penn, igjen"..

 

Liten oppdatering:

 

Byttet cam-sensoren. Bilen startet lett som aldri før. Driftstid på ca 1 time, deretter samme symptomer som før.

 

Sjekket kontakt for dysestyringen, relativt full av olje.

 

Byttet dyse-nettet idag.

 

Bilen er tungstartet som fy, typ 1 minutt med kjinning for å få den til å gå. 

 

Er det noen som har opplevd lignende?

 

Min neste teori er å rett og slett dra hele fuelsystemet ned for å sjekke, bare så man er 100% sikker på at alt er som det skal der.

 

Mvh.

Odd H.

Passe oppgidd LR Ungdom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update

 

Flushet dieselsystemet opp til regulatoren på blokka. Får bra flow ifra fødepumpe. Denne skal vel levere 4,5 bar (??) på 110?

En tanke jeg har er om det kan være regulatoren? Fuelen blir vel pumpet fram hit, og overskytende blir sendt tilbake til tank? Eller er dette helt feil? 

 

Har ellers sjekket alt av kontakter jeg kan finne, ECU og alt annet er tilsynelatende tørt og oljefritt. Derav teoriene om at det kan være diesel-relaterte gremlins jeg leter etter.

 

Takker nok en gang for alle svar og teorier :)

Odd H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungstartet td5 betyr i de aller fleste tilfeller dårlig dysetettinger.  Helt grei jobb.

enkel måte å sjekke det på er å kjøre lufteprosedyre på morgenen før du starter opp. Starter den lett da, har du svaret. Dysetettinger. Lufteprosedyre er nøkkel i stilling 2 og 5 gass pedal tramp i gulvet. Motorlampa blinker og pumpa i tanken går. Vent til syklus og lampa slutter. Start opp.

 

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for lufteprossedyre. Ser ut som det definitivt må takes en sjekk på tetningene. 

 

Er det noen på forumet som har dimensjonene tilgjengelig på kobberskiver og o-ringer? Har prøvd å google litt, men finner ingen tall.

 

Har enkelt og greit ikke tid til å bestille ifra UK, må få Defenderen opp å gå i en passe fart nå ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...