OddHEriksson Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Vær hilset, ærede medlemer av internetten. Er kommet i eminent behov for hjelp/råd for videre "behandling"av min 110. Kort og godt, slik ser det ut : Situasjonen oppstod for en god måned-halvannen siden. Under kjøring, mister den ellers så kapable Defenderen kraft, og i løpet av ca 20 sekunder er den død. Etter 3-5-7 minutt med stillstand og konsultering ved hjelp av Friele Kaffe og Tiedemans Rød Mix, kommer den til liv etter ca 15-25 sekunders tilgang til strøm via nøkkel i startposisjon, as is tradition. Gangtid etter dette har vært alt imellom 3 og 45 minutt, hvorpå forrige tråd kan leses på ny. Og slik fortoner min hverdag seg. Prøvde med bytting av fødepumpe, da denne hadde en fæl lyd og det som kunne høres ut som skumming i tank, meeeen, guess what ! Her skjedde ikke mer enn mindre lyd fra pumpe og samme tendenser som tidligere beskrevet. Senest idag ( med rundetidsfunksjonen på stoppeklokkeappen parat) fortonet morgenen seg slik : I gang kl 07.30 Tomgang i tunet til kl 08.10 Kjøring til kl 09.00 Lokaldød inntraff. Ca 09.10 - Its Alive 09.15 - Død 09.20 - Liv (40 sekund kjinning før den plutselig kom) 09.23 - Død. 09.30 - Liv Kjørte så i 4 gir i 80sone for å prøve å holde et ukristelig turtall, og bilen levde til akkuratt klokken 09.36. Ble så parkert. Spørsmålene er såklart mange, men for å begynne i en ende, er det noen som har opplevd lignende? Og såklart, finnes der en løsning? På forhånd takk. Odd Harald Eriksson. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 En diagnose må til. Sjekk balansen på dysene også. Om dysetetting ikke er byttet tidligere er det uansett på tide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 En annen mulighet er at pumpen du hadde, som tydeligvis var slitt, har levert diverse deler til dieselfilteret, som derfor er fullt av pumperester, og tett som en potte. Har du noen tegn på diesellekkasje noe sted? Jeg hadde lignende symptomer med sprekte dieselslanger . Men det skal sies at den mest kjente årsaken og som vanligvis løser problemet er dysetetninger som Rolf nevner over. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OddHEriksson Skrevet 18. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2018 Takker for svar. Filter er det neste på listen, ingen tegn til lekkasje noe sted. Regner med at dyser & denslags er best å få gjort på verksted? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Dysetettinger er etterhvert en ganske så godt dokumentert DIY jobb - injectoren må vippes ut, på med nye tettinger og inn igjen. Om du kan bruke en momentnøkkel og kan følge en oppskrift så er det definitivt gjennomførbart. man må bare være litt nøye, og renslig mens man holder på. Problemet er kort oppsummert at dieseltilførselen går i toppen, med en kobberskive i bunnen av injector som forsegling mot brennkammer, og en oring høyere oppe langs stammen for å stoppe at dieselen ender opp i vippegalleriet. Om den nedre kobberringen blir dårlig får man luft i systemet (forbrenningsgasser som tvinges inn, dette er som dine symptomer minner om), og om o-ringene lekker får man diesel i oljen. Ingen av delene er nevneverdig gunstige. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Hvis dette er så vilkårlig, kan det være et kontaktproblem noe sted ? Har du sjekket for olje i den røde pluggen inn på ECU ? Hva med jording av motor til ramme osv ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonnyS Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Hvordan ser eksosen ut? Svart? Blå? Ronny S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 Jeg ville uansett byttet dysetetinger. Feilbeskrivelsen samsvarer 100% med det som andre har opplevd, og med bytte av dysetetinger så har det løst problemene for de jeg vet om. Jeg har gjort det på 4-5 biler , og vært tilskuer eller konsulent på et par til. Nå er det ferietid, og jeg tror jeg fortsatt har ett par sett liggende. Minst ett kommer til å være med meg på tur i sommer. Selv om jeg kommer til å kjøre mest 300 tdi i sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OddHEriksson Skrevet 19. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2018 Takker for alle gode svar ! Imponert over antall gode råd her. Bilen ble tatt på tralle til verksted i går kveld, for å la bilen ha eventuelle ticks slik at verkstedet kan få se den som den er. Selv har jeg reist på jobb, da det ofte er enklere å tjene penger enn å skrue allverdens nedi maskinrommet selv. Nok en gang, takk for alle gode svar og tips ! Mvh Odd Harald. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OddHEriksson Skrevet 4. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2018 Oppdatering ! Feilkodene sier at det er sensor på veiv for turtall som muligens skaper problematikken. Er dette noe andre har vært borti? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 1 time siden, OddHEriksson skrev: Oppdatering ! Feilkodene sier at det er sensor på veiv for turtall som muligens skaper problematikken. Er dette noe andre har vært borti? For et par dager siden fikk en D2 plutselig stopp og nektet å starte igjen da en av ledningene til cps var gått av. Viktig sensor som forteller Ecu at motor snurrer. Men jeg holder en knapp på de de andre skriver at dysetettinger er dårlige. Kjent problem med sammenlignbart resultat. Leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 (endret) Det kan utover dysetetninger, tett dieselfilter og utette diesel slanger, være lufteventil i filterbrakett eller tæret filterbrakett så den tar inn luft i fuelsystemet. Jeg har samme problem nu og venter på nytt brakett m.m. Har hatt lignende symptomer tidligere men da var det på tide med at forny dysetetninger og dieselpumpe. Turtallssensor fikk jeg problemer med for noen år siden. Da var symptomer at motor døde ved pådrag, dvs høy omdreining ( vibrasjon). Feilen viste seg at være sensor som sat lidt skeivt í hullet pga feilmonering etter klutsjbytte. Endret 4. juli 2018 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 legg gjerne ut feilmeldingen i sin fulle og hele tekst, er vel en tall koden på den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OddHEriksson Skrevet 17. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2018 Da har man etter en del venting endelig fått ny sensor levert på døra, så da er det vel bare å komme seg hjem ifra arbeid og begynne å skru ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OddHEriksson Skrevet 25. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2018 "Saa fører jeg mitt ord i penn, igjen".. Liten oppdatering: Byttet cam-sensoren. Bilen startet lett som aldri før. Driftstid på ca 1 time, deretter samme symptomer som før. Sjekket kontakt for dysestyringen, relativt full av olje. Byttet dyse-nettet idag. Bilen er tungstartet som fy, typ 1 minutt med kjinning for å få den til å gå. Er det noen som har opplevd lignende? Min neste teori er å rett og slett dra hele fuelsystemet ned for å sjekke, bare så man er 100% sikker på at alt er som det skal der. Mvh. Odd H. Passe oppgidd LR Ungdom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Har du fulgt opp tidligere tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OddHEriksson Skrevet 25. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2018 Update : Flushet dieselsystemet opp til regulatoren på blokka. Får bra flow ifra fødepumpe. Denne skal vel levere 4,5 bar (??) på 110? En tanke jeg har er om det kan være regulatoren? Fuelen blir vel pumpet fram hit, og overskytende blir sendt tilbake til tank? Eller er dette helt feil? Har ellers sjekket alt av kontakter jeg kan finne, ECU og alt annet er tilsynelatende tørt og oljefritt. Derav teoriene om at det kan være diesel-relaterte gremlins jeg leter etter. Takker nok en gang for alle svar og teorier Odd H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 (endret) Tungstartet td5 betyr i de aller fleste tilfeller dårlig dysetettinger. Helt grei jobb. enkel måte å sjekke det på er å kjøre lufteprosedyre på morgenen før du starter opp. Starter den lett da, har du svaret. Dysetettinger. Lufteprosedyre er nøkkel i stilling 2 og 5 gass pedal tramp i gulvet. Motorlampa blinker og pumpa i tanken går. Vent til syklus og lampa slutter. Start opp. leif ove Endret 25. juli 2018 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OddHEriksson Skrevet 26. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2018 Takker så mye for lufteprossedyre. Ser ut som det definitivt må takes en sjekk på tetningene. Er det noen på forumet som har dimensjonene tilgjengelig på kobberskiver og o-ringer? Har prøvd å google litt, men finner ingen tall. Har enkelt og greit ikke tid til å bestille ifra UK, må få Defenderen opp å gå i en passe fart nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OddHEriksson Skrevet 30. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2018 Da er dysetettningene skiftet! Var enklere enn man hadde sett for seg Takk for all god hjelp ifrå dere på forumet Nå gjenstår prøveturen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torkild Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Hvordan endte prøveturen ? Problemet løst etter dysetetninger skiftet ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OddHEriksson Skrevet 13. november 2018 Forfatter Del Skrevet 13. november 2018 Prøveturen gikk bra, og bilen har fungert i flere måneder, helt til nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.