Gå til innhold

D4 Tankmåler problem.


Karemort

Anbefalte innlegg

 

Hadde en pussig opplevelse i går med min D4 2010

Fylte opp den nesten helt tomme tanken i går før vi vi dro på tur, men lampen og tankmåleren viste likevel tom tank. Kjørte bare videre med stor ro da det var tross alt diesel på tanken så det fikk jeg se på senere, etter en times kjøring stoppet vi . og nå jeg da startet gikk bilen litt rart, virket som den var i nødmodus men ingen motorlampe som lyste og i tillegg så virket det som det var noe feiltenning.

Etter hver så bare stoppet den, startet igjen for så å stoppe fan… hælvete… inn i bjørne f…( noe i den duren)

Så da var det inn med IIDtoolen for  å sjekke,  fuel level critically low. Google det og da kommer det opp at bilen går i limp mode og simulerer misfired slik at du må stoppe. Er vist noe feil med noen dårlige koblinger oppe på tanken så den måtte ut stod det.

Men feilen lot seg ikke slette sånn uten videre, så da stod jeg der med en bil som bare gikk i 2 min av gangen.

 Mens kona rotet frem veihjelps beviset og var klar til å ringe Falck kom jeg på at jeg måtte prøve en ting. Endre noe i CCF slik at alle ECU starter på nytt.

Gikk inn og endret på ryggekamera slik at den måtte skrive på nytt til ECUen og dermed kjøre hele den resett prosedyren. Og vips var tankmåleren tilbake og feilen borte,  Jippi

For 10 min…. tankmåleren droppet til tom og lampa på. Men uten at den gikk i limp og feiltenningen.

Så da duret jeg bare videre for nå hadde jeg jo en quick fix på det. Og veihjelp beviset øverst i hanske rommet.

Så etter 18 mil og flere stopp var man hjemme igjen uten at det var noe mer problemer på turen.
Men så måtte jeg ut en liten tur igjen og hadde litt høy fart over en fartsdump. Og da våknet måleren til liv igjen.

Tydelig en kobling som er litt ustabil. Noen andre som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min viser konstant feil mengde ved lavt nivå. 100 km til tom tank men fortsatt viser hver fylling at det restmengde på ca 20 liter drivstoff igjen, selv om da tankmåleren står omtrent på null. D4 2012 modell.

Endret av mrxman
Tilleggsopplysning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har fulgt LRF en stund og lært utrolig mye. Her kommer mitt første innlegg da jeg hadde samme problem på min 2010 D4 for et års tid siden.

Feilen var dårlig kontakt/kabelbrudd på toppen av tanken der måleren er koblet til, visstnok et kjent problem.

Jeg lot merkeverkstedet her i Moss (som nå har flyttet til Sarpsborg) gjøre jobben da jeg hadde bruktbilgaranti/-forsikring som tok en del av kostnaden. Hvis jeg husker riktig så må tanken ned for å komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Fekk same problemet på min i går. Melding om tom tank. Fylte den full i håp om at det skulle hjelpe. Ingen reaksjon. Skjedde ein gong i oktober. Køyrde på ujamn veg i Sverige og målar datt ut. Fortsatte på humpete veg og målar slo seg inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hatt mer problem med dette Kåre?

Jeg hadde et tilfeller i vinter hvor måleren ramlet til 0,0. Motor gikk som den skulle, merket ikke noe på bilen. Måleren kom tilbake av seg selv etter et par dager uten at jeg gjorde noe.

I dag skjedde det igjen, ramlet fra 3/4 tank til 0,0 igjen. Heller ikke nå har jeg opplevd noen problemer, men har ikke kjørt så langt heller.

Litt kjedelig feil som hadde vært godt å finne ut av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...