Gå til innhold

Defender? Jeg må åpenbart ha blitt (p)syk


jjrckd

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært av den oppfatning at Land Rover, og Defender spesielt, er de største drittbilene som (tidvis) ruller både på og utenfor veien. Hver gang noen har nevnt Defender så har jeg rullet med øynene og uttalt meg negativt. "Ikke annet enn problemer", "null komfort", "gammel traktor", "rusthaug", osv, osv. Listen er lang. "Jeg hadde MYE heller kjøpt en Gelendewagen!!".

 

Men.....

 

Av en eller annen grunn er jeg alltid inne på finn.no for å se på Defender. De er jo strengt tatt JÆVLIG flotte å se på. Ikke mindre spennende er det med den nærmest uendelig lange lista med utstyr en kan kjøpe inn. Så, nå har samboeren kjøpt elbil, jeg har arvet den tre år gamle XC70'en og den gamle Saab 9-3'n min har blitt gitt bort til en Saab entusiast og jeg befinner meg plutselig i et vakuum hvor jeg ikke lenger har en bil med personlighet (les: lunefull).

 

Jeg tror jammen at det er på tide å kjøpe min første Defender:blink:

 

Her er det jeg trenger:

  • 110
  • Den må være blå og hvit (vel, bør..).
  • Personbil
  • Ingen umiddelbare behov for skruing og sveising
  • Ikke for mange KM
  • Alle ombygginger som krever godkjenning må kunne la seg dokumentere og godkjenne. Evnt så kan det ikke ta mer enn 2t å bytte tilbake til original hvis ombyggingen ikke går igjennom EU.
  • Hvis vi snakker krevende ombygginger så  ønsker jeg ikke noe som allerede er for ombygd hvis det da ikke er gjort av noen med godt rykte for ombygginger. Da bygger jeg heller om selv. Målet er en bil som jeg kan bruke både på og utenfor vei og som jeg kan stole på.

 

 

Så, utfordringen min er at jeg ikke vet noe om Defender utover frasene jeg innledet denne posten med. Hva bør jeg se etter? Er det kjente feil jeg må være obs på? Tips, råd og veiledning mottas med takk.

 

Akkurat nå ligger DENNE på finn.no. Føler at den tiltaler meg uten at jeg kan si helt hvorfor (blå?). Min vurdering er som følger:

 

  • Den er blå, har 5 seter og ikke for mange km.
  • Tilsynelatende lite rust.
  • Kun tre eiere. Første eier er overlege ved et sykehus på vestlandet. Eide bilen i 14år. Andre eier selger biler som bi-gesjeft. Siste eier har gjort følgende oppgraderinger:
    • Den er lyddempet med Noisekiller matter. Usikker på om dette er en fordel. Er skeptisk til skjult rust. Lyddemping er selvfølgelig et must men kunne tenkt meg å gjort det selv.
    • Stor stereo. Greit det men har aldri egentlig vært en prioritet for meg.
    • LED lykter - Kan da umulig være godkjent.
  • Litt dyr?

 

Noen som kjenner bilen eller har tanker om den?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen etter med sykdommen! Ser at nevnte bil er bruktimportert i 2001. Detter tyder på at bilen har såkalt P10 motor, men etter bilder er det siste versjon td5 med P15 motor. Eneste lille bekymring blir da om den har nordisk pakke som er tilpasset kulde. Motorvarmer og kupevarmer er oppført som utstyr. Den bør ha Webasto eller tilsvarende dieselvarmer hvis det ikke har det.

Regner med du vil få mange flere veiledninger etter du startet denne tråden, du har ihertfall oppdaget en evigvarende lykke med å kjøre og eie Defender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å hoppe på. Jeg ramla utpå i våres og har ikke angret et sekund (bortsett fra den dagen den ble behandlet med sau). Vet ikke om stor sterio er det store dra-momentet på en slik bil, men ellers er jo bilen utrolig lett å skru på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender ender ofte opp som drittbiler...tilslutt.

 

Alt for mange har Defender fordi de vil skille seg ut, tøffhetsfaktor osv. Vedlikehold er noe som gjøres på forskudd, ikke i etterkant.

Folk kjører til mellomakslinger flagrer rundt ørene i den tro at engelske biler skal riste. Hylelyder blir oppfattet som hyggelig, for sånn skal det være. Rammer og dører ruster opp foran øynene fordi det er sånn det skal være.

Og ikke spiller det noen rolle heller, for reprasjoner blir oppfattet som ekstra som legges på salgspris tilslutt.

 

Dine ønsker om blå bil med hvitt tak er en sjelden kombinasjon. Tror du må vente lenge til neste bil dukker opp.

Den du viser til ser grei ut, men optimistisk priset synes jeg. Rust i dører kommer dårlig fram på bilder.

Men som sagt, de dukker ikke opp hver dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke opp om den har nordisk pakke men ser jo på bildene at det er varme i setene. Iflg vegvesenet så ble den importert i oktober 2002. Den er registrert med 0 km ved import så såfremt det ikke er feil i vegvesenet sine registere så var bilen ny da den ble privatimportert. De, vegvesenet, hadde ikke info på hvor den var importert fra. Ser det er bilde av en webasto kontroller i dashbordet.

 

Målet med Defender er å starte med et godt utgangspunkt og så gjøre dette bedre. Nevnte Saab 9-3 gikk for noen år siden en totalrestaurering på motor/drivverk/understell. Var altfor dyrt og overhodet ikke verdt pengene. Tilfredsstillende? Ja så absolutt. Dessverre så viste det seg (overraskende nok) at Saaben ikke hadde de størst offroadegenskapene. Knakende god til å ta seg frem etter at jeg installerte LSD men sterkt plaget av å slå nedpå. Ikke akkurat den perfekte jaktbilen.

 

Tanken med en Defender er å starte med et godt utgangspunkt og så gjøre dette bedre. På kort sikt blir det kun diffsperre bak slik at jeg kan kjøre bil til jakthytta istedenfor 6-hjuling. Ser for meg på sikt å strippe ned bilen, sandblåse og lakkere ramme, overhale motor og drivverk, foringer, hevesett og nye drivaksler. Sandblåse karosseri under/inni/motorrom. Lydisolere, nye seter, osv, osv, osv. Ønsker ikke et strøkent smykke men en skikkelig bruksbil som fungerer på langtur uansett hvor langturen måtte gå.

 

Hva tenkes det om prisen på bilen på finn.no? Trekke fra nevnte verdi på stereoanlegg samt prisen på lydisoleringen og tilby han 173k såfremt resten virker greit? Hva er egentlig greit? Finnes det en egen sjekkliste for Defendere?

Endret av jjrckd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jjrckd skrev:

Iflg vegvesenet så ble den importert i oktober 2002. Den er registrert med 0 km ved import så såfremt det ikke er feil

 

De er ikke flinke till aa lese kilometerstanden... av erfaring:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forresten en tur i Namibia i vår og tok et bilde av det som etter sigende skal være den eneste pålitelige delen på en Defender, nemlig vindusviskermotoren her gjenbrukt som motor til grillspydet. Skulle alt gå til helvete så har jeg i det minste en ting å se frem til, helstekt gris..

1EB16ED6-1839-4079-9210-72422408F506.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig hvor tid som går meg på denne nye sykdommen. Innser at jeg visste LANGT mindre om Defender enn det jeg opprinnelig trodde. At bilen er bygget opp etter Lego-prinsippet og at en til en forholdsvis rimelig penge kan kjøpe akkurat den karosseridelen en trenger for så å bytte ut denne UTEN å måtte kappe/sveise er jo helt fantastisk. At aluminium er så mye brukt var også overraskende. Ikke store poenget å planlegge omfattende sandblåsing...

 

Nuvel,

 

Har sjekket opp litt rundt bilen jeg titter på. Understellsnummer sier at bilen har en P10 motor (info hentet fra Mekonomen). Er det slik at P15 anses for å være en bedre motor? Hvilke fordeler/ulemper er det med P10 vs. P15.

 

Edit: Sjekket opp en 2006 mod som ligger på finn.no. Denne kom opp med P10 motor så det er vel ikke helt sikkert at mekonomen.no er den sikreste kilden... Noen som vet om en kan finne motorkode ut fra understellsnr?

Endret av jjrckd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener motoren ble tweaket litt utover levetiden, både i -00 og -02. Mener P15 kom i -02, og starter fra chassinummer 2A622423.

Oppdateringene har blant annet vært bedre oljepumpedrev og endrede "pegs" til montering av toppen. EGR kom til for å møte euro-3 krav. Noe endring i hjernen var det også.

Majoriteten av disse plagene vil du nok ikke finne på P10 lengre, siden de pga kjørelengde mest sannsynlig ville hatt disse feilene allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingen! Ble det gjort en endring i drivverk ved innføring av P15 motoren? Ser at Ashcroft kun leverer diffsperrer til 2002 og nyere. Er litt bekymret for at det kan bli litt unødvendig tull på delefronten ved å eie en bil som er fra rett rundt en oppgradering i tilfelle alle endringer ikke ble innført samtidig.

 

Har forøvrig fått bekreftet fra første eier at bilen på mystisk vis har økt i verdi de siste årene til tross for at TLC-faktoren har avtatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke bekymret meg så mye om deletilgangen, uansett årsmodell på TD5'en.

Men det jeg mener er en forskjell å ta i betraktning er at p15-motoren kan sw-mappes, det kan du ikke på p10, der må det byttes noe i ecu. Jeg må si at jeg av og til savner noen hester mer, særlig når jeg trekker tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen signifikant endring mellom 10P er injectorer, og konstruksjon av dieselgalleriet i toppen.

 

10P har både tur og retur borret i toppen. Dette førte til at de var utsatt for sprekker, og på 15P revisjonen ble dette redusert til en borring, og returen hentet ut som en separat slange tilbake til drivstofftrykksregulatoren. (drivstofftrykksregulatoren er dermed annerledes, og 10P og 15P kan relativy lett skilles på ved å se etter denne returslangen som går fra framkant av toppen og bakover til regulator. (det sikreste er naturligvis å se på støpenummer - jeg har selv en 10P motor som har fått montert ettermarkeds topp, og samtidig er ombygget til ekstern retur a-la 15P.)

 

Det er også forskjellige delenummer på kamaksling og vippetøy for 10P vs 15P, noe jeg fikk erfare da verkstedet hadde satt en 15P topp på en 10P motor uten å bytte til riktig kam....

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vaierrullene og tilhengerkula får du ikke godkjent uten tildekking. Sikkert noen som har bilder av hvordan de har gjort det. Selv byttet jeg til tau og fjernet rullene. Jeg har rundt 160 gamp og savner fortsatt noen når henger er med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye god input her, takker og bukker!

 

Bilen har såvidt jeg har forstått ikke fått hverken filter- eller oljeskift på de 2 årene nåværende eier har hatt bilen. Har i samme tidsrom gått ca 12000km. I annonsen står det at oljeskift og bytte av dieselfilter før salg. Iflg eier er dette gjort på en times tid og koster ikke mer enn ca 1000kr. Jeg kommer frem til at dette vil koste ca 5-6000kr og at det nok vil ta en god del lengre tid. Er det slik at de 2 årene uten TLC samt selgers lettvinte tilnærming til service må regnes som et faresignal? 

 

Jeg er helt grønn på dette området når det gjelder disse bilene. Hadde det vært en nyere bil fra en av de større bilmerkene hadde jeg ikke reagert så mye på om det var gått over tiden så lenge det var sånn noenlunde innenfor på KM og det var kvalitetsoljer som hadde blitt brukt.

 

En annen ting. Det sitter 2 batterier i bilen. Iflg selger tappes disse over 2-3 uker når bilen ikke er i bruk. Skyldes visstnok at batteriene er seriekoblet (:blink::blink:) og at det ene batteriet er dårlig. Nå forutsetter jeg at selger mener parallelkoblet men tenker at det på en Defender kan være ganske mange andre ting som kan tappe batterier når bilen står parkert. Tenker jeg rett eller er ett dårlig batteri den mest nærliggende årsaken til problemet?

 

Jeg bor en flytur unna bilen og hadde tenkt å se på den neste uke men jeg begynner vel å tenke at prisen må ned før jeg kjøper billetter..

 

vedlikeholdsskjema Defender.jpg

 

 

 

 

Endret av jjrckd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Td5 har rotorfilter i tillegg til vanlig filter. Den har veldig bra rensing på motoroljen. 

Likevel sier 2 års kjøring uten vedlikehold, for når eier ikke gidder å bytte olje tviler jeg på at andre ting har blitt fulgt opp. 

 

Han "regner med" at ett batteri er defekt!

Hva gjør andre bileiere da? 

De bytter batteri! 

 

Makan til slendrian.

 

Selv om bilen ser tiltalende ut ville jeg sett etter en vedlikeholdt bil. Det vil alltid være et stort etterslep på vedlikehold, og bilen er allerede overpriset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jjrckd skrev:

Iflg eier er dette gjort på en times tid og koster ikke mer enn ca 1000kr. Jeg kommer frem til at dette vil koste ca 5-6000kr og at det nok vil ta en god del lengre tid. 

 

 

Skifte olje, oljefiltre og dieselfilter er gjort på godt under en time ja. Og koster under tusenlappen!

Filtersett fra f.eks. Paddocks koster to-trehundre avhengig av kvalitet. 10 liter olje koster 639,- på Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bytte eller sjekke for ofte. Oljen har ofte skiftet farge når det er litt sent med skift.

Med min kjøring er det smøreservice minst èn gang i året (max 15000km) med sjekk av alle oljer og bytte av motorolje og filter(e).

Har jeg vært på skogtur smøres mellomaksler og visuell inspeksjon under gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...