Gå til innhold

Rytmisk lyd i svinger....hjullageret? D2 fra 2000


ando

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører i svinger så hører jeg en rytmisk slepe/dunke lyd - proporsjonalt med farten......

Lyden er kraftigere i venstresvinger.

Jeg tror det kan være pga slitne hjullagre.....

Alle 5 felgene er like varme etter 15 mil kjøring. Hadde hjullagrene vært slitte så hadde de tilsvarende felgene kanskje blitt varme??

Discoen har gått i 344000 km med originale hjullagere bak.

Hjullagrene foran ble byttet ved 310000 km.

Discoen kjører kun på veier - ikke offroad.

Hvordan sjekke om de er slitte? Kjennes dette ved rugging på hjulene - om hjulet står på bakken - eller må bilen jekkes opp?

Hvilken erfaring har dere med dette?

Kan lyden varsle om noe annet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjullagrene blir ikke nødvendigvis varme selv om de er slitne.

 

Sjekk også bremseskjold. Eventuelt brett de ut fra skiva.

På Discoen har jeg opplevd at de av en eller annen grunn sleper i svinger om de har fått seg en liten dult og kommet litt for tett på skiva. Skjønner ikke helt hva som gjør det. Kanskje noen luftstrømmer eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jekket opp ett og ett bakhjul (automatgiret i N + brekket av + klosser under forhjulene.....) + snurret, men hørte kun lyden av skivebremsene som ligger litt innpå.....

De føltes faktisk litt ovale de bremsene på hjulet på høyre siden.......hjulet gikk lettere rundt halvparten av hele omdreiingen....

 

Og rugging sideveis (med alle krefter) ga ingen klunking....

 

Så da er det vel ingen slitasje i lagrene - eller så er jeg fortsatt amatør på hjullagersjekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle 5 ! felgene er like varme vil jeg påstå at noe er galt.

Alvorlig galt. Men det er kanskje en tyrkleif.

 

PS

Sjekket hjulmutterne?

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre opplevd alle løse hjulmuttere etter skift der vi har dekkhotell på jobb. Lager en sånn lyd du beskriver. 

Ført til trippelsjekking og akkurat de 147nm Forden skal ha av utførende. Men du har jo ristet i hjulene og ville kjent det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat byttet hjullager foran på min D2, fikk beskjed i god tid av de tre meksikanerne. Selvsagt somlet jeg med å få det gjort og hadde en tur/retur Gardermoen med kvitring og vibrasjoner ved sving. Jeg har antatt at våre meksikanske venner som regel dukker opp ganske fort når hjullagre er ferdigslitt?

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhjulslagre gir fort lyd ved lett og raskt kast på rattet. 80-90 kmt.

Bakhjulslagre må ha litt mer tid før sideveis belastning kommer og lyd oppstår.

Viktig å understreke at dette gjelder ved begynnende utslitte lagre.

Senere vil slakk , konstant lyd , lysende lamper , lav bremsepedal ,mm indikere utslitte lagre.

Til slutt får man i tillegg stygge lyder , frisk varmgang , låst hjul , manglende bremser ,ditto fremdrift ,mm.

Jo lenger man kjører , jo mer utgift .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...