ando Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Når jeg kjører i svinger så hører jeg en rytmisk slepe/dunke lyd - proporsjonalt med farten...... Lyden er kraftigere i venstresvinger. Jeg tror det kan være pga slitne hjullagre..... Alle 5 felgene er like varme etter 15 mil kjøring. Hadde hjullagrene vært slitte så hadde de tilsvarende felgene kanskje blitt varme?? Discoen har gått i 344000 km med originale hjullagere bak. Hjullagrene foran ble byttet ved 310000 km. Discoen kjører kun på veier - ikke offroad. Hvordan sjekke om de er slitte? Kjennes dette ved rugging på hjulene - om hjulet står på bakken - eller må bilen jekkes opp? Hvilken erfaring har dere med dette? Kan lyden varsle om noe annet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Offroad er snillere på hjullager enn hastighetskjøring. Jekk opp og snurr. Lytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Hjullagrene blir ikke nødvendigvis varme selv om de er slitne. Sjekk også bremseskjold. Eventuelt brett de ut fra skiva. På Discoen har jeg opplevd at de av en eller annen grunn sleper i svinger om de har fått seg en liten dult og kommet litt for tett på skiva. Skjønner ikke helt hva som gjør det. Kanskje noen luftstrømmer eller lignende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 CV ledd ville nok jeg tenkt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ando Skrevet 15. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2018 (endret) Hva/hvor er CV ledd....? Hvordan sjekkes det? Endret 15. juni 2018 av ando Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 (endret) Denne siden forklarer en del. https://estimate.myautomatictransmission.com/cv-joint-symptoms-and-replacement/ http://diagnosecarproblems.blogspot.com/2012/02/how-to-test-inner-cv-joint.html Edit: Regner med at Brage sikter til det indre leddet her. Endret 15. juni 2018 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 D2 har stive aksler. Drivknute knitrer ofte ved full sving. I fart burde det ikke lage lyd. La noen andre ører prøve bilen. Lyder oppfattes forskjellig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ando Skrevet 17. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2018 Nå har jeg jekket opp ett og ett bakhjul (automatgiret i N + brekket av + klosser under forhjulene.....) + snurret, men hørte kun lyden av skivebremsene som ligger litt innpå..... De føltes faktisk litt ovale de bremsene på hjulet på høyre siden.......hjulet gikk lettere rundt halvparten av hele omdreiingen.... Og rugging sideveis (med alle krefter) ga ingen klunking.... Så da er det vel ingen slitasje i lagrene - eller så er jeg fortsatt amatør på hjullagersjekking. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 (endret) Hvis alle 5 ! felgene er like varme vil jeg påstå at noe er galt. Alvorlig galt. Men det er kanskje en tyrkleif. PS Sjekket hjulmutterne? Endret 17. juni 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Jeg har dessverre opplevd alle løse hjulmuttere etter skift der vi har dekkhotell på jobb. Lager en sånn lyd du beskriver. Ført til trippelsjekking og akkurat de 147nm Forden skal ha av utførende. Men du har jo ristet i hjulene og ville kjent det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ando Skrevet 17. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2018 5 felger var litt myee........trykkleif. De 4 (fire) felgene var like varme/kalde/samme temperatur. Ut og sjekke forhjulsmutterne nå...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Jeg har akkurat byttet hjullager foran på min D2, fikk beskjed i god tid av de tre meksikanerne. Selvsagt somlet jeg med å få det gjort og hadde en tur/retur Gardermoen med kvitring og vibrasjoner ved sving. Jeg har antatt at våre meksikanske venner som regel dukker opp ganske fort når hjullagre er ferdigslitt? Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ando Skrevet 18. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2018 Ja, 3 amigos dukket også opp hos meg før jeg skiftet HUB foran - tror jeg..., men kommer de like raskt om det er bak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Forhjulslagre gir fort lyd ved lett og raskt kast på rattet. 80-90 kmt. Bakhjulslagre må ha litt mer tid før sideveis belastning kommer og lyd oppstår. Viktig å understreke at dette gjelder ved begynnende utslitte lagre. Senere vil slakk , konstant lyd , lysende lamper , lav bremsepedal ,mm indikere utslitte lagre. Til slutt får man i tillegg stygge lyder , frisk varmgang , låst hjul , manglende bremser ,ditto fremdrift ,mm. Jo lenger man kjører , jo mer utgift . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ando Skrevet 18. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2018 Klar tale! Nå har jeg også sjekket at alle hjulmutterne (både foran og bak) sitter - og da blir det å overlate lyttingen til folk som har lyttet før.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.