Gå til innhold

Saltvannsbasseng i hagen


SveinHa

Anbefalte innlegg

Driver å bygger et stålplatebasseng på 28m3 i hagen. Bassenget som sådan med varmepumpe og rensing er for så vidt en grei nok sak men jeg sliter med å finne ut av hvilken saltkonsentrasjon som er brukende.

 

Har handlet mye av utstyret fra bassengutstyr.no men de svarer ikke på spørsmål og de få svarene som kommer er i beste fall tvetydige. I tillegg sender de meg utstyr bygget for ferskvann så jeg kan ikke stole på de...

 

Det store spørsmålet akkurat nå er hvilken saltkonsentrasjon som egner seg. Jeg ønsker jo mest mulig sjøfølelse men ser også at f.eks. badelandet i Lyngdal bruker 1/4 sjøvann og det føles ikke spesielt salt. Ulemper med 100% sjøvann?

 

For rensing har jeg valgt standard sandfilter med "bommullsdotter" i stedet for sand, UV og saltklorinator.

 

Tips og erfaringer mottas med takk B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disclaimer: Null erfaring - bare mine tanker og googling om saken (ble nysgjerrig) :P

 

"Sjøvann" vil vel være mer korroderende enn utvannet sjøvann. Også blir det kanskje litt mindre saltflekker på omgivelsene (eventuell terrasse rundt) og litt mindre "seig" følelse på huden etter et bad.

 

Ser at flere produsenter anbefaler 3400 ppm, og det er vel 0,34%.

 

Om badelandet du snakker om bruker 1/4 sjøvann, så tilsvarer vel det 0,875%...

 

Er det hjemmebygg, så blir det vel bare hva produsentene av de ulike komponentene anbefaler - eventuelt hvor lette de er å bytte dersom de ruster i filler. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjøvann er ganske så korrosivt og spesielt om vi snakker om varmt sjøvann (60+ grader eller deromkring) så er det hissig som fy men slike temperaturer er jo ikke aktuelt, kanskje opptil 30 grader. Varmepumpen har titanvarmeveksjer og er designet for sjøvann.

 

Ser at noen saltvannsklorinatorer spesifiseres for 3-4000 ppm om jeg husker riktig men min har ingen krav til saltgehalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden jeg først har startet en tråd her så får jeg vel oppdatere litt også, blir kanskje en slags prosjekttråd etterhvert...

 

Bassenget er 7.3 x 3.75 av denne typen. Kjøpte det en annen plass til langt lavere pris men det er akkurat samme basseng.

 

I mangel på pålitelig info fra de som burde vite endte jeg med å tilsette 250 kg havsalt i 28 m3 bassenget. Det føltes helt riktig, smaker salt men ikke så mye som i sjøen, kan svømme under vann med øynene åpne uten plager, suksess så langt B)

 

Litt om byggingen:

 

Fikk en lokal entreprenør til å grave ned på grunnfjellet, fylle på med bærelag og sand på toppen, helt 100% i vater.

Siden bassenget mitt er uten utvendige støtter må der graves ned innvendige støtter. Det er litt mer jobb men ikke så mye, må ha 3 grøfter på 15x15 cm. Bildet viser første støttepar på plass, 2 til identiske skal ned.

IMG_20180617_182354.jpg

 

Med alle støttene på plass legges smale plastskinner i de buede endene som stålplaten skal tres nedi. Litt plagsomt å få platen nedi fordi skinnene gravde seg ned i sanden når de beveget seg men det gikk nå rimelig greit. Skal ikke gå veldig i detaljer her (bruksanvisningen forteller det viktigste), heller komme med erfaringer underveis.

 

Her er stålet ferdig:

IMG_20180626_145552.jpg

 

Fikk en lys ide om å legge 5 cm isopor i bunnen:

IMG_20180626_193433.jpg

Burde ha skåret litt finere men ellers var det VELDIG lurt. Beskytter duken og er veldig behagelig å gå på, kan absolutt anbefales. Isolerer mot grunnen gjør det jo og. Glava Isopor skal tåle 2.4 tonn langtidslast pr m2 og med vannhøyde på ca 1.3 meter ligger vi jo på omlag halve lasten.

 

Tilsatte 250 kg havsalt direkte i skimmeren. Brukte vel rundt 2 timer og det løste seg veldig greit opp selv om det var grovsalt:

IMG_20180628_175403.jpg

 

Første byggetrinn ferdig:

IMG_20180701_170731.jpg

 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo veldig behagelig ut. Kan jeg spørre om energiforbruk?? Hvor mye strøm trenger man for å holde det behagelig?? Det er jo ikke isolert på siden så vidt jeg kan se, så det er vel et ganske stort varmetap den veien?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 28 grader i vannet  og lufttemperaturen ligger jo rundt 20 pluss minus en del for tiden. Har er 12kW varmepumpe og forbruket ligger nok rundt 40-45 kWh/døgn.

 

Er i gang med å isolere med 10 cm isopor utvendig:

IMG_20180705_144749.jpg

 

..og har også motstrømsanlegg:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømsanlegget ser slik ut:

IMG_20180705_180141.jpg

Start/stopp skjer via pneumatisk trykknapp inne i bassenget. Den er ikke ferdig på bildet, den tynne blanke slangen er for start/stopp og den litt tykkere er for å suge luft inn i vannstrømmen (valgbart inne i bassenget).

 

Kjøpte meg en putekasse/redskapsbu til teknisk rom. Akkurat stor nok:

IMG_20180705_192433.jpg

For å følge gangen i renseprosessen så er der pumpe nederst til venstre (skjult bak filterer), filter (valgfritt sand eller "bomullsdotter", jeg har "bomull" da det fulgte med, filtrerer langt bedre enn sand), bypassventiler til varmepumpe nederst til høyre, UV lys på skrå oppover og til slutt saltvannsklorinator til høyre (de 2 hvite boksene).

 

Regner med dette skal gjøre jobben rimelig greit. UV er veldig fint for desinfeksjon, ingen negative effekter og kan ikke overdoseres. Har tilsatt litt klor (skal alltid ha litt klor selv om en har klorgenerator). Mange klorgeneratorer krever et bestemt intervall med salt i vannet men den jeg kjøpte krever kun et minimum, ingen øvre grense (og til halve prisen av den billigste jeg fant her på berget). Sjekket vannkvalitet med teststrips i dag og det så meget bra ut, alle 6 verdier lå i nedre ende av normalskalaen bortset fra "Cyanuric acid/CyA" som lå på 0. CyA gjør at kloren ikke forsvinner før den får gjort jobben sin og gjør at en dermed kan bruke vesentlig mindre klor. CyA forsvinner ikke annet enn når vannet blir tynnet ut så den trenger bare tilsettes en gang eller to i året.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mitt overbygg er i 8mm kanalplast og det tåler nok en del, ja...

 

Designet for storm og 250kg/m2 snølast.

 

Noen kjenninger klagde fælt på hvor mye jobb det var å bygge overbygget men de har vanlige klare plater og der skal brukes pakninger hele veien. Pakninger som ikke vil på plass er ikke lett... Jeg valgte kanalplast fordi det isolerer nesten dobbelt så godt som klarplast og det viste seg å være SVÆRT enkelt å bygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er flate men veldig enkelt bøye de slik at de smetter inn i profilene.

 

Jobb for 2 mann pga størrelsen men verken tungt eller vanskelig, vind er ikke lurt når en holder på...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det ser jo penere ut med klarplast men jeg prioriterte isolasjonsevne over det estetiske. Blir jo også litt mer "privat" med halvgjennomsiktlig og det kan jo også ha sine fordeler :rolleyes:

 

Valgte også den høyeste versjonen og det setter ungene pris på, mer plass til div ballaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Får man ikke 5 cm grunnere basseng når du legger isopor under slik, eller reduserer du bare margen på toppen tilsvarende? Trodde det kun var mulig å ha 132 cm vann, og med dette designet virker det som om det blir maks 127 cm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en mister 5 cm vannhøyde men jeg er kjempefornøyd med det valget. Eneste var at der var litt mye vind da jeg holdt på så isoporen flyttet seg hele tiden og det samme med duken som fikk seg en del bretter. Tanken med isopor i bunn var først og fremst isolasjon men i det daglige er det en passe myk flate å gå på, veldig behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt framskritt siden sist... Begynte i dag å bygge dusj bak hjørnet til venstre. Varmt og kaldt vann er allerede gravd ned og jentungen fikk et dusjkabinett til overs som havner ved poolen vår. 

 

IMG_20190615_193613.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde saltvanns anlegg , da eg hadde hus i thailand. 

Der var det automatisk tilførsel, vannet gikk via en klar " patron7 rør, med npe greier inni, og og ledninger tilkoblet. 

Sikkert noe elektrolyse av et el annet slag. 

det fungerte veldig bra. Bytta den " patronen" 1 gang på 5-6 år. 

 

Valgte salt pga av det er bedre for hud/ eksem å sånn. 

Vet ikke om det kunne vært noe, ser tråden er litt gammel nå da . 

 

Ser jo bra ut, skulle gjerne hatt slikt selv 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjavdelingen begynner å ta form. Skal forlenge taket etterhvert... Myyye barnåler som er greit å holde ute... 

 

IMG_20190618_122824.jpg

 

Etterfylling av bassenget må jo til i ny og ne så i stedet for å fylle med hageslange (som en både kan glemme og robotklipperen kan raspe over) så monterte jeg fast rør med motorventil slik at jeg åpner manuelt og så stenger den etter f.eks. en time. 

IMG_20190616_154627.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Fungerte det helt fint å bruke havsalt? Har kjøpt basseng med klorgenerator der det er spesifisert at bordsalt uten tilsatt jod kan brukes, men havsalt i 25 kg sekker er langt mer effektivt å få kjøpt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et skudd. Kjører klorgeneratoren på rundt 10% og det er nok.

 

Har oppgradert til 17kW varmepumpe og det er ikke mer enn det må være nå når utetemperaturen ligger rundt 8 grader og 32 i bassenget. Termoduk hjelper godt, både for å holde på varmen og minske avdamping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...