Gå til innhold

Hvor skal elektronene komme fra?


krokansjefen

Anbefalte innlegg

Hei Godfolk!

 

Fant ikke mye om dette på forumet, så jeg velger å skrive på nytt.

 

Skal omsider til å gjøre to oppgraderinger på strømfronten etter å ha opplevd ett par utfordringer...(fastkjøring i Elvedalen og tomt batteri i Glaskogen):mellow:<_<

Vinsj skal på, og dobbelt batteri-system skal i setekassen.

 

I den forbindelse tenker jeg på litt;

Hvordan skal jeg koble vinsjen? Mer nøyaktig, ta pluss fra batteri eller dynamo?

Vinsj på startbatteri, eller på forbruksbatteri?

Og til sist, jeg trenger en stor (tror jeg) nødstoppbryter, men finner ingen som selger. Bør vel være 300-400 A kontinuerlig eller?

 

Akkurat nå tenker jeg å koble på dynamo, og således ta strøm fra startbatteri.. YAY!!??B) or Nay........:unsure:

 

Kjør debatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamo utgangen har for tynn kabel.

Bedre å bruke starter tilkoblingen.

Trangt å komme til på de fleste biler. Td5 tilnærmet umulig.

 

Dersom du setter "nødstoppen" i kupeen kan du like gjerne kable helt fra batteriet og frem til vinsjen.

Bryteren betjenes bare når det ikke går strøm igjennom den, altså når vinsjen ikke er i bruk.

Antar det skal være greit med en fra Biltema eller lignende.

 

Om du må ha bryte evne på 300- 400A er det kun solenoider som er brukandes. Albright solenoids er etter sigende noe av det beste på markedet.

Aberet er da at du får enda en kobling som må gjemmes bort en eller annen plass.

 

Ikke sikkert det er til stor hjelp, men det var det jeg klarte å komme på en tidlig torsdags morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronene går fra - til + .

Logisk , ikke sant .

 

Ad kjøleskap ville jeg vurdert å bytte det.

Jeg kjøpte en Engel etter mange år med billlig, strømspisende skit.

Mye penger , men angrer ikke.

 

Har selv strøm fra batterier til winch.

Begge batterier er til daglig innkoblet.

Batterier liker å bli brukt.;)

En hovedstrømsbryter til winch og en til å koble fra ett batteri som da brukes til stillestående forbruk.

Kjøleskap,RC-bil,teltbelysning,alskens digitale dingzer,osv.

 

PS Ikke idiotsikkert da man kan glemme å koble fra forbruksbatteriet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koblet min vinsj slik.

 

Tykk pluss kabel direkte fra bilens batteri til vinsj via en stopp bryter  (slik rød nøkkel HD typ 250-500amp) minus rett til minus på batteri. Dette er helt ifølge installasjons manualen.

Dette fungerer jo slikt at vinsjen  kun får strøm når den skal brukes ( nøkkelen står i bryteren ). Så super safe:) anbefales.

 

Forsikring mot å ende opp strømløs har jeg løst slik

 

mars 2018 009.JPG

 

Kan kjøre fryseren på denne også da.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jarle F skrev:

 

Antar det skal være greit med en fra Biltema eller lignende.

 

 

Kan flere istemme at denne som Jarle linker til duger for en vinsj som har 9000 pund kapasitet?

 

1 time siden, gautes skrev:

Elektronene går fra - til + .

Logisk , ikke sant .

 

Ad kjøleskap ville jeg vurdert å bytte det.

Jeg kjøpte en Engel etter mange år med billlig, strømspisende skit.

Mye penger , men angrer ikke.

 

Har selv strøm fra batterier til winch.

Begge batterier er til daglig innkoblet.

Batterier liker å bli brukt.;)

En hovedstrømsbryter til winch og en til å koble fra ett batteri som da brukes til stillestående forbruk.

Kjøleskap,RC-bil,teltbelysning,alskens digitale dingzer,osv.

 

PS Ikke idiotsikkert da man kan glemme å koble fra forbruksbatteriet.

 

 

Logisk vil jeg ikke kalle det.. Jeg liker helst ting jeg kan se.. Gnister og røyk som unnslipper m.v..^_^ Vet man kan kjenne på elektronene, men det fristet ikke til gjentagelse..:lol:

Kjøleskapet er fra Terrafirma, og kostet da nok, så det skulle jo duge...:huh:

Kan det være en idè å koble en solenoid via tenningen? Mere idiotsikkert?

 

1 time siden, Brage skrev:

Jeg har koblet min vinsj slik.

 

Tykk pluss kabel direkte fra bilens batteri til vinsj via en stopp bryter  (slik rød nøkkel HD typ 250-500amp) minus rett til minus på batteri. Dette er helt ifølge installasjons manualen.

Dette fungerer jo slikt at vinsjen  kun får strøm når den skal brukes ( nøkkelen står i bryteren ). Så super safe:) anbefales.

 

Forsikring mot å ende opp strømløs har jeg løst slik

 

 

Direkte kabel virker som mest fornuftig løsning.. Men sånn ekstra-dings, kjekk som den er, vil jo bare ta opp mer plass......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En solenoid er en god ide.

Sjekk at den tåler å stå innkoblet over tid og ikke spiser allverdens strøm.

Ikke minst at den tåler full batteristrøm ved winchbruk.

Noen av de gamle jeg hadde liggende gikk fryktelig varme over tid.

Si gjerne fra om solenoidtype du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at kabling til dynamo er for spett - legg opp direkte fra batteri.

En sikring hadde vel også vært en god ide, selv om 3000 - 400A sikring ofte er heller dyre.

 

Om du vil ha muligheten til å skru ting av plutselig, og under last, så ville jeg ha hengt meg på Solenoid trenden. Men som Gaute nevner så er det mange av disse som er oppgitt for kortvarig strøm - ikke kontinuerlig. Så der bør nok datablader leses litt nøye for å unngå problemer. Har desverre ingen erfaring med forskjellige typer å komme med. Det er mye på Ebay - men jeg mistenker mange potensielle problemer også. En starter solenoid tåler veldig mye, men er på en annen side kun ment for kortvarig bruk

 

Et "skikkelig" solenoid(rele) som skal kunne håndtere denne typen strømmer finnes, men billige er de ikke.

Ta for eksempel denne fra Omron: http://no.farnell.com/omron-electronic-components/g9ec-1b-12dc/relay-spst-400vdc-200a/dp/1257578

Datablad: http://www.farnell.com/datasheets/2340459.pdf?_ga=2.85073052.485913550.1528966751-977444479.1521545766

Denne skal kunne hpntere 200A kontinuerlig, 300A peak, og kunne bryte full strøm. Så den burde fungere. men billig? Desverre ikke..

 

Så lenge solenoiden kun er inne når vinsj er i bruk, så er det ikke strømforbruket til solenoiden jeg hadde vært plaget av.

 

Dobbelt batterisystem er hendig - har ladesplitter selv i min, men her det mange meninger og potensielle løsninger. Men å ha batteriene separat har en fordel - om di vinsjer ett batteri tomt, så får du et greit hint om at man må passe på hvor mye strøm man bruker, kontra fast paralellkoblet slik at du tømmer begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright HD soinoid har jeg brukt i 20år på mine vinsjer. Funker flott :)

Aldri ett feilslag. 

 

Angående sikring på 3-400A så utløses den sjelden ved feil, da batteriene ikke alltid klarer å levere det som kreves av kortlsutningsstrøm..

Så egentlig litt unødvendig i mine øyne. 

Med 400A automatsikring hadde jeg brann før sikringen gikk av.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, gautes skrev:

En solenoid er en god ide.

Sjekk at den tåler å stå innkoblet over tid og ikke spiser allverdens strøm.

Ikke minst at den tåler full batteristrøm ved winchbruk.

.......

Albright tåler 250A kontinuerlig og 400A i ca 7 minutter (450 sekunder).

800A i 22 sekunder.

Den klarer å bryte 1500A ved kortslutning. 

Disse solenoidene fås også med impuls funksjon OM det skulle være ønskelig.

Prisen på denne i forhold til Omron er nok i favør Albright. (Albright selges av vinsj leverandører i UK, så de er ikke "jallamikk".)

 

Når det gjelder batteribryteren som jeg linket til lenger oppe er den vesentlig kraftigere enn dem jeg her sett på mange vinsj installasjoner.

Installasjoner som har holdt i mange år, selv med en bryter som "bare" tåler 100A.

Alternativer finnes. F.eks denne som tåler 400A konstant, 600A i opptil 5 min og 1500A i10 sekunder.

Men så var det prisen igjen da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, YMK skrev:

Angående sikring på 3-400A så utløses den sjelden ved feil, da batteriene ikke alltid klarer å levere det som kreves av kortlsutningsstrøm..

Så egentlig litt unødvendig i mine øyne. 

Med 400A automatsikring hadde jeg brann før sikringen gikk av.. 

 

Godt poeng i 12V systemer - den vinklingen mtp maksimalt levert strøm tenkte jeg ikke på. du vil neppe få nok støm til å løse ut sikringen innenfor en akseptabel del av utløsekurven. (Mulig Ar sikringer vil gi noe beskyttelse, men de er så dyre at det bare er å avskrive i denne sammenhengen.)

 

Totalt sett enig, stryk kommentaren min om sikring.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, gautes skrev:

En solenoid er en god ide.

Sjekk at den tåler å stå innkoblet over tid og ikke spiser allverdens strøm.

Ikke minst at den tåler full batteristrøm ved winchbruk.

Noen av de gamle jeg hadde liggende gikk fryktelig varme over tid.

Si gjerne fra om solenoidtype du finner.

 

Kan virke som om allbright er tingen, ref JarleF.. Skal prøve å skaffe til veie en link om jeg finner en jeg tror passer.

 

11 timer siden, Camarogeddon skrev:

Om du vil ha muligheten til å skru ting av plutselig, og under last, så ville jeg ha hengt meg på Solenoid trenden. 

 

Dobbelt batterisystem er hendig - har ladesplitter selv i min, men her det mange meninger og potensielle løsninger. Men å ha batteriene separat har en fordel - om di vinsjer ett batteri tomt, så får du et greit hint om at man må passe på hvor mye strøm man bruker, kontra fast paralellkoblet slik at du tømmer begge.

 

Vil man ikke kunne vri om en hovedstrømsbryter under last?

Godt poeng vedr. å tømme batteri. Er jo en av tingene jeg vil eliminere..

 

10 timer siden, YMK skrev:

Albright HD soinoid har jeg brukt i 20år på mine vinsjer. Funker flott :)

Aldri ett feilslag. 

 

Angående sikring på 3-400A så utløses den sjelden ved feil, da batteriene ikke alltid klarer å levere det som kreves av kortlsutningsstrøm..

Så egentlig litt unødvendig i mine øyne. 

Med 400A automatsikring hadde jeg brann før sikringen gikk av.. 

 

Har handlet 300A sikring, mener du dette er bortkastet? Da er det i tilfelle en mindre ting å kable inn.

 

10 timer siden, Jarle F skrev:

Albright tåler 250A kontinuerlig og 400A i ca 7 minutter (450 sekunder).

800A i 22 sekunder.

Den klarer å bryte 1500A ved kortslutning. 

Disse solenoidene fås også med impuls funksjon OM det skulle være ønskelig.

Prisen på denne i forhold til Omron er nok i favør Albright. (Albright selges av vinsj leverandører i UK, så de er ikke "jallamikk".)

 

Når det gjelder batteribryteren som jeg linket til lenger oppe er den vesentlig kraftigere enn dem jeg her sett på mange vinsj installasjoner.

Installasjoner som har holdt i mange år, selv med en bryter som "bare" tåler 100A.

Alternativer finnes. F.eks denne som tåler 400A konstant, 600A i opptil 5 min og 1500A i10 sekunder.

Men så var det prisen igjen da.

 

 

Har du link til den solenoiden fra Allbright? Er det noe a la denne?

Impuls funksjon? Kan du forklare?

Takk for link til bryter, denne så jo unektelig bra ut! Men den første var jo relativt mye mer økonomisk... Hmmm..

Endret av krokansjefen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, krokansjefen skrev:

Vil man ikke kunne vri om en hovedstrømsbryter under last?

joda.

 

Men om den tåler dette er en annen diskusjon. (det skal sies at faren for at du ikke klarer å få brutt er lav - jeg er vant med høyere spenninger og glemmer av og til at det er 12V vi har med å gjøre her)

 

50 kvadrat bør helt klart duge.

 

ellers albright ser ut til å være leverandøren av solenoider. der var det mye snacks, og utstyr som tåler skikkelige strømmer. Notert bak øret.

 

-Camarogeddon

 

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, krokansjefen skrev:

 

Vil man ikke kunne vri om en hovedstrømsbryter under last?

.......

Du får bare ett forsøk med en 100 A eller 250 A bryter.

Kontakt flatene vil sannsynligvis sveises fast på grunn av lysbuen (gnisten) når du slår av bryteren med full last på vinsjen.

 

1 time siden, krokansjefen skrev:

Har du link til den solenoiden fra Allbright? Er det noe a la denne?

Impuls funksjon? Kan du forklare?

Takk for link til bryter, denne så jo unektelig bra ut! Men den første var jo relativt mye mer økonomisk... Hmmm..

Ser ut til å være riktig type Albright solenoid.

 

Impuls funksjon:

Kort 12V "puls" for å slå på solenoid.

Og kort puls for å slå av igjen.

Fordelen er at du kan ha flere brytere rundt om som vil kunne betjene solenoiden, uavhengig av hvilken stilling solenoiden har.

 

For å betjene "vanlige" releer/solenoider må du ha en bryter som enten er av eller på. For å betjene fra flere steder må du gjøre en del elektriske krumspring.

Anbefales ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil ? Hvor er batterier montert ?

 

Batteriet har en god kapasitet, og fører til (relativt) jevn spenning. For min del ser det ut til at den "jevne" spenningen ligger på 9-14 volt mens jeg vinsjer. Vinsj-batteriet skal på samme batteri som dynamoen lader, er min mening. Så må en se om dynamo skal lade start-batteriet, eller forbruksbatteriet. Det kommer litt an på bruken av bilen.

 

Jeg har 2 batterier i Bien. De kobles sammen så fort motoren får oljetrykk. Planen er å ha en "overstyringsbryter" som gjør at jeg kan koble dem sammen uten at motor går. Begge batteriene er plassert mellom setene og bakhjula. Uten oljetrykk kan jeg koble ting til "forbuksbatteriet", og bare tappe det.

 

Begge vinsjene er koblet til start-batteriet, som også dynamo er koblet til. Vinsjene har hver sin solenoide, som styres med en vippebryter.

Jeg har i tillegg en "turbo-boks" koblet til vinsjen fremme, som gjør at den i teorien kan få 24 volt. Da er forbruk og start-batteri seriekoblet, men bare til vinsjen fremme. Alt annet ser da bare start-batteriet. I praksis har jeg 18-20 volt på vinsjen fremme ved belastning. Minus kabel går direkte fra start-batteri til hver av vinsjene. Det går en kabel fra hver av "av/på" solenoidene til hver sin vinsj. "Bak-vinsj-solenoiden" er koblet direkte til Start-batteriet. Solenoide til vinsjen fremme er koblet til "Turbo-boksen", som veksler mellom å parallellkoble og seriekoble batteriene. Forbruk er alltid plassert på 12-volt siden av turboboksen.

 

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finni - den koblingen er nok over snittet for de fleste ;), men utvilsomt bra.

 

Den vanlige metoden med xtra batteri er jo ett split charger/ overvåkning system. hvor back up batteriet skjermes om hovedbatteri utlades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 9.43, finnarne skrev:

Hva slags bil ? Hvor er batterier montert ?

 

Batteriet har en god kapasitet, og fører til (relativt) jevn spenning. For min del ser det ut til at den "jevne" spenningen ligger på 9-14 volt mens jeg vinsjer. Vinsj-batteriet skal på samme batteri som dynamoen lader, er min mening. Så må en se om dynamo skal lade start-batteriet, eller forbruksbatteriet. Det kommer litt an på bruken av bilen.

 

Jeg har 2 batterier i Bien. De kobles sammen så fort motoren får oljetrykk. Planen er å ha en "overstyringsbryter" som gjør at jeg kan koble dem sammen uten at motor går. Begge batteriene er plassert mellom setene og bakhjula. Uten oljetrykk kan jeg koble ting til "forbuksbatteriet", og bare tappe det.

 

Skrev det som tag's, men du er kanskje på via mobil? Er en Def TD5, batteriene skal i setekassen.

Har en split charge fra T-Max, den skal kunne koble batteriene sammen manuellt.

 

Tror nok dine vinsjløsninger er en del mer avanserte enn min vil bli.. Men du tar kanskje på deg oppdrag? :lol:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det står i dokumentasjonen til T-max split-charge, at vinsj skal på start-batteri. Du må ta ett valg om hvor du skal koble vinsjen.

Mener GoodWinch har ferdig kabler som du gjør at du kan koble vinsjen inn på starter. Det gjør det enklerer å koble opp, men du får ett sted til med kontakter, dvs mulighet for spenningsfall.

Fant det ikke på goodwinch sin side, mulig det er et annet sted. Men jeg ville hatt en bryter inn på kursen. Denne kan anbefales

cutout_solenoid.jpgAlbright, heavy duty, master cut out solenoid

 

Da kan du ha en enkel vippebryter inne som styrer om vinsjen er koblet til. T-max split-charge-løsningen er egentlig bare ett spenningsstyrt rele, hvor styringen er tatt ut i ett "display", og med bryter for overstyring av sammenkoblingen. Ingen dum løsning, egentlig, men for min bruk så fant jeg den unødvendig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...