Jump to content
LRforum
Land Rover for alle penga

Defender med skeiv bakaksling

Recommended Posts

Hei

BakAkslingen på Frøya (Defender 1991).sitter (3-5 cm) ish mer over til venstre. Slik at hjulet stikker ut på ene siden, og er innafor den andre. 

 

Slik har dem vært i hele mitt eie, og gått fint igjennom EU og sliter ikke dekk. 

 

Men idag ble min far stoppet med henger med stort gruslass, og bil og henger var igjennom teknisk hos BT. 

 

Og det at akslingen var mere ut på en side ble feil... 

 

Hva kan dette være? Akslingen sitter slik, og flytter seg ikke. Så noe slitt trur jeg ikke det er... For da ville vel hele akslingen vandret fra side til side? 

Noen tanker? 

Mvh Mikal 

DSC_0746.JPG

DSC_0745.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har noe det samme problemet. Ikke fult så galt. Når jeg prater med folk i LR miljøet så er ikke dette et helt ukjent problem (Britisk presisjon:rolleyes:). Når jeg bytter alle foringene i A baren over bakakslingen så blir det noe bedre. Har heller aldri fått påpek av dette på PKK. Så det er kanskje ikke så lett å se slitasje på foringene... 

 

Mvh

Jan - Otto

Share this post


Link to post
Share on other sites

LRFAP`s bakaksel er mer utav senter enn vanlig.

Men det er ikke et ukjent fenomen.

Problemet er sjelden lettløst.

Dekkslitasje gir pekepinn om rammefeil eller karosserifeil.

 

Sjekklisten min har vært slik:

Foringer og fester på A-ramma,kula og akselfestet inkludert.

Skjevhet i tverrbjelken , skade,rust eller feil ved bytte.

En 4 hjuls-kontroll vil bekrefte / avkrefte feil mellom !!  for og bakaksel.

 

Skjevheter ved karosseri avsløres ved sikting langs bilsidene og litt måltaking .

 

En malplassert baktravers drar ofte rumpa litt over.

Dog sjelden så mye som vist her.

 

Det spørs om ikke denne bilen har en kombo av flere skjevheter som gir maks utslag èn vei.

 

En passe tykk spacer på ene bakhjulet vil hjelpe kosmetisk men jeg regner med tilsynet

har beordret mer bekreftelse enn visuelt på evt. fixing av skjevheten.

 

PS

Glemte å nevne felgsjekk , stubaksel /navforskjeller.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husker at noen var innom og målte opp dette før du kjøpte den. De kom til at årsaken lå i A-ramma. Festene er skrudd til ramma på din og det var brukt for tynne bolter som kunne gi vridning. Byttet du boltene?

Mål og sjekk litt om idette stemmer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×