Gå til innhold

Defender med skeiv bakaksling


Anbefalte innlegg

Hei

BakAkslingen på Frøya (Defender 1991).sitter (3-5 cm) ish mer over til venstre. Slik at hjulet stikker ut på ene siden, og er innafor den andre. 

 

Slik har dem vært i hele mitt eie, og gått fint igjennom EU og sliter ikke dekk. 

 

Men idag ble min far stoppet med henger med stort gruslass, og bil og henger var igjennom teknisk hos BT. 

 

Og det at akslingen var mere ut på en side ble feil... 

 

Hva kan dette være? Akslingen sitter slik, og flytter seg ikke. Så noe slitt trur jeg ikke det er... For da ville vel hele akslingen vandret fra side til side? 

Noen tanker? 

Mvh Mikal 

DSC_0746.JPG

DSC_0745.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har noe det samme problemet. Ikke fult så galt. Når jeg prater med folk i LR miljøet så er ikke dette et helt ukjent problem (Britisk presisjon:rolleyes:). Når jeg bytter alle foringene i A baren over bakakslingen så blir det noe bedre. Har heller aldri fått påpek av dette på PKK. Så det er kanskje ikke så lett å se slitasje på foringene... 

 

Mvh

Jan - Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LRFAP`s bakaksel er mer utav senter enn vanlig.

Men det er ikke et ukjent fenomen.

Problemet er sjelden lettløst.

Dekkslitasje gir pekepinn om rammefeil eller karosserifeil.

 

Sjekklisten min har vært slik:

Foringer og fester på A-ramma,kula og akselfestet inkludert.

Skjevhet i tverrbjelken , skade,rust eller feil ved bytte.

En 4 hjuls-kontroll vil bekrefte / avkrefte feil mellom !!  for og bakaksel.

 

Skjevheter ved karosseri avsløres ved sikting langs bilsidene og litt måltaking .

 

En malplassert baktravers drar ofte rumpa litt over.

Dog sjelden så mye som vist her.

 

Det spørs om ikke denne bilen har en kombo av flere skjevheter som gir maks utslag èn vei.

 

En passe tykk spacer på ene bakhjulet vil hjelpe kosmetisk men jeg regner med tilsynet

har beordret mer bekreftelse enn visuelt på evt. fixing av skjevheten.

 

PS

Glemte å nevne felgsjekk , stubaksel /navforskjeller.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at noen var innom og målte opp dette før du kjøpte den. De kom til at årsaken lå i A-ramma. Festene er skrudd til ramma på din og det var brukt for tynne bolter som kunne gi vridning. Byttet du boltene?

Mål og sjekk litt om idette stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dette ble lagt litt på vent. Fikk deler av VSI som var helt feil.  Bestilte kula,  foringer og bolter fra paddocks og fikk det forrige uke. 

Idag manna je meg opp til å begynne. Knakk 3/6 bolter som holder a-ramma og fikk av mutteren på kula.  MEN: kula sitter godt. Får ikke noen skikkelig dunk med slegga. Pga plass mellom tank og bakakslingen. avdrager verktøy for endeledd er for liten til å gå innpå. Alle mulige retninger . Jekk får man ikke satt under pga vinkelen på hvor kula sitter.

 

Hvordan får dere av kula? 

Har desverre ikke utstyr for å varme. Men mulig dette er nå jeg handler det.

 

Inspill med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru på mutteren halvveis.

Da får du styring til doren,forlenger til pipesettet eller liknende.

Har selv aldri hatt problemer med å få den løs.

Oftest løs for tidlig og roterte med mutter halvveis av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...