Gå til innhold

Bedre lyd fra stereoanlegget i Defender Puma: løsninger?


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Er det noen som har forbedret stereoanlegget i en Defender Puma og vil dele tips?

 

Jeg har allerede en gaske ny stereo med DAB radio, og lurer nå på om det er nok med et par bedre (evt. litt større?) høyttalere i erstatning av de to originale under dashbordet, eller man må ha forsterker og subwoofer i tillegg? (sistenevnte tror jeg ikke jeg greie å koble alene..).

 

Hvor store alternative høyttalere er det mulig å plassere under dashbordet uten eller med enkle modifikasjoner? Alle tips, evt. bilder, mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er like trangt i Puma, men i 300 Tdi må det brukes spacere for å få plass til dypere høyttalere enn de originale. Kjøpte 10 mm spacere på eBay og det gjør at det kan benyttes vesentlig bedre elementer uten å gjøre noen fysiske  inngrep i dashbordet. Det er mulig å bruke flere spacere eller noen som bygger mer, men da kan det bli problem med benplass.

L1020225.jpg

Endret av Diaboli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det bedre (og MER) lyd av å montere litt større høyttalere alene, eller kreves det forsterker / subwoofer i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalt er det 4" høytalere uten noe mellomring i 300tdi.

 

Du får bedre lyd med større høytaler, men siden de peker mot føttene får man uansett ikke fin lyd. På Puma vet jeg ikke hvor høytalere sitter, så der vet jeg ikke.

Vet man får deksler bak ved siden av bakdør med plass til større høytalere. 

Tror jeg ville gått for noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt inn 6.5" uten spacer.  Går fint i puma men må gjøre hullet litt større. Jeg har satt i et sett med separat delefilterre og skiftet ut diskanten i dashbordet.  Dette gir vesentlig bedre lyd en originalt . Selvsagt litt avhengig av hva du kjøper men nesten alt er bedre en org.  Driver det med separat forsterker men du må ikke ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips av Elg her og monterte 2 diskanthøyttalere oppå dashen på min TD5 110 og byttet høyttalere i bånn.

Merket mest lydendring fra diskantene. Men jeg er ikke spesielt kresen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, folkens. Skal prøve å se hva jeg finner for en grei pris på de ulike Torshovbil o.l. (regner med det ikke er Biltema-høyttalere som gir en merkbar forbedring ift. de originale..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skiftet til bedre høyttalere både foran og bak, men kun bedre og ikke større enn originalt. Den store forskjellen gjør subwooferen. Den er til gjengjeld av det kraftige slaget :)

Bra lyd for både store og mindre store.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, atau skrev:

Må man ha forsterker til subwoofer, eller kan de fleste nyere bilstereoer kobles direkte til og få nok lyd ut av den?

 

Vet ikke. Vi har en egen forsterker på vår. 

Finnes mange aktive subber i alle fall. De kan man koble rett på, men har da også en innebygget forsterker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg begynner å få OK+ lyd i min Def Td5, ikke en puma men alle tips hjelper vel.

 

Noe av det som jeg syns har hjulpet veldig er denne lille hendige saken:

 

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/pnp-forsterker-plugnplay/gm-d1004

 

Det er en mikroforsterker, men det har gitt meg mye bedre lyd. Veldig enkel i bruk.

 

Ellers har jeg byttet ut alt av standardhøyttalere med noe som er litt bedre fra Pioneer, sammen med en aktiv sub.

Jeg har ingen støyisolering i bilen, så jeg opplevde at støy drepte det lille av bass som var der fra før.

Så jeg kjøpte en brukt 8 " aktiv sub som nesten er usynlig i bagasjerommet, og det hjalp voldsomt sammen med de andre oppgraderingene.

 

Sjekk finn for gode dealer på bilstereo :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...