Gå til innhold

Ytre drivledd L322


ian928

Anbefalte innlegg

Skiftet olje på vår 06 SC i går og så da at ytre venstre mansjett på drivaksel hadde sprukket og kastet grease rundt. Sjekket andre side og der var den også sprukket, men der var det ingen grease så den har nok vært gåen en stund... Vil bytte drivledd på begge sider men vil gjøre litt research her først. Vi har hatt en vibrasjon i forstillingen en stund, blir verre når vi bremser. Vi har tidligere byttet fremre nedre bærearm og stabstag lenkearmer pga klunkelyder (de forsvant med nytte av nevnte deler)

 

  1. Noen tips før vi setter i gang? Har lest meg frem til at det er mulig å skifte ytre ledd med akslingen sittende fast i diffen og dette er min plan.
  2. Planlegger å bytte nedre bærekule på bakre bærearm når vi likevel er i gang. Jeg antar at vibrasjon som øker med nedbremsing ikke kan være drivleddet men heller en del av forstillingen?
  3. Noe annet vi bør bytte når vi gjør denne jobben? Hva med foringen innerst på bakre bærearm? Range Roveren trenger forstillingsjustering uansett så det er like greit å bytte kanskje?
  4. Forrsten, har ikke tatt med indre ledd, erfaringen er jo at dette holder mye lengre enn ytre, men kanskje ikke for RR?

 

 

Endret av ian928
Tullet med fremre og brakre bærearm...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre ledd holder som oftest noe lengre enn de ytre ja, men de er jo ikke uslitelige de heller.

 

Byttet hele drivakslingen på FL2'en. På den bilen så var det i alle fall en høyst overkommelig jobb. Sannsynligvis mindre jobb enn å bare bytte ytre drivledd. Vi hadde en vibrasjon ved pådrag som forsvant etter utskiftning.

 

Ellers er jo vibrasjon under nedbremsning som ofte enten et tegn på at det er kast i bremsene eller at bærekulene/bærebruene begynner å bli slitne. Eventuelt at kaliper/glidepinner ikke fungerer helt bra lenger.

 

Hva som bør byttes vil jo variere etter kilometerstand, og hvor mye man er villig til å bytte preventivt. Jeg hadde nok byttet mest mulig, når man først plukker ned såpass mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte deler i går. Var under bilen og sjekket de indre mansjettene, de ser fine ut så de får bli med en runde til. Bestilte følgende:

 

Ny ytre CV-joint (original LR)

Ny øvre bærearm + kule + bolter (OEM)

 

Så får vi se hvor enkelt dette ender opp med å bli. Har byttet ytre ledd på andre biler og det er som regel en tung og grisete jobb. og antagelig ennå verre på denne bilen der alt er mye tyngre.

 

Forresten, når det gjelder bremser og vibrasjon så håper og tror jeg at det ikke er kast. Vi har byttet skiver og klosser foran og skiver og kalippere bak og vibrasjonen var der både før og etter. Det er ikke glidekaliper foran på SC som kan bli treg , selv om et stempel selvsagt kan være tregt. Skal rapportere tilbake etter overhaling, jeg holder en knapp på øvre bærekule ut fra det jeg har lest!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Omsider i gang... Har fått løs bakre bærearm og boltene til opphengskule, har løsnet fremre arm inne og løsnet styreleddet så tilgangen er ikke så verst. Jeg sliter med:

 

- Få ut opphengskulen til bakre arm. Masse rust her. Noen tips?

- Få ut drivakselen fra lagrene. Her står det om et spesialverktøy som jeg ikke har for å presse ut akslingen og trekke den inn igjen. Har googlet men jeg finner ikke mye! Tenker å banke ut drivleddet/akslingen, antar det burde gå bra? Men får jeg den nye akslingen inn igen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, trondshj skrev:

EWS eller Techno Classic har sikkert slikt på lager.

Tusen takk! Techno Classic hadde ett kit på lager. Prøver å få tak i Erik Winther-Sørensen, men det ser ut som han ikke åpner før klokken 15.00? Får opptattsignal, det er kanskje fordi han ikke vil bli ringt opp før 15, eller er han tilgjengelig på telefon hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mansjetter på vei fra UK, EWS og Techno Classic hadde bare ett sett.

 

Range Roveren er knyttet til sine gamle deler, men til slutt fikk jeg ut akselen av huben. Deretter var det noen timer med hamring på opphengskulen for å få den løs.

 

har begynt på andre siden nå!

65081E81-20F1-4182-8C35-8D89EFDB0AE3.jpeg

FFEDEE03-718A-4EB8-91C5-3C9CBD46B2AD.jpeg

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok ikke alene om å ha et nært og personlig forhold til delene sine. Hørtes veldig kjent ut. :D

 

Dog har behandling med Fluid Film hjulpet veldig på den fronten på bilene våre. Og når alle bolter man forventer å skru ut igjen en gang blir satt inn med kobberfett, så blir det enda greiere neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, trondshj skrev:

Den er nok ikke alene om å ha et nært og personlig forhold til delene sine. Hørtes veldig kjent ut. :D

 

Dog har behandling med Fluid Film hjulpet veldig på den fronten på bilene våre. Og når alle bolter man forventer å skru ut igjen en gang blir satt inn med kobberfett, så blir det enda greiere neste gang. 

 

Inne til en matbit nå, fikk endelig "snudd skralla" og begynte å montere deler igjen. Alt blir satt inn med kobberpasta ja! Skal også få tatt tectylbehanding av bilen. Har forøvrig satt inn hele undersiden på Daisy (Serie 1) med Linolje fra Biltema, spent på hvordan det holder.

 

Neste prosjekt nå er øvre foringer bak, disse er visstnok også et h... 

IMG_4339 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var Range Rovern på veien igjen! Måtte kjøpe meg et sett for skifte av foringer for å bytte øvre kuler bak, alt av gjengestenger ble for spedt. Dette fungerte bra: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/universalsett-for-demonteringmontering-av-foringer-og-lager-26-deler-2000023831

 

For å få de nye akslingene gjennom huben så holdt min samboer en 2"/4" mot yttersiden av hub mens jeg slo med baksiden av en øks. Kom med et par tideler pr slag men det ble da til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...