Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
ian928

Ytre drivledd L322

Recommended Posts

Skiftet olje på vår 06 SC i går og så da at ytre venstre mansjett på drivaksel hadde sprukket og kastet grease rundt. Sjekket andre side og der var den også sprukket, men der var det ingen grease så den har nok vært gåen en stund... Vil bytte drivledd på begge sider men vil gjøre litt research her først. Vi har hatt en vibrasjon i forstillingen en stund, blir verre når vi bremser. Vi har tidligere byttet fremre nedre bærearm og stabstag lenkearmer pga klunkelyder (de forsvant med nytte av nevnte deler)

 

  1. Noen tips før vi setter i gang? Har lest meg frem til at det er mulig å skifte ytre ledd med akslingen sittende fast i diffen og dette er min plan.
  2. Planlegger å bytte nedre bærekule på bakre bærearm når vi likevel er i gang. Jeg antar at vibrasjon som øker med nedbremsing ikke kan være drivleddet men heller en del av forstillingen?
  3. Noe annet vi bør bytte når vi gjør denne jobben? Hva med foringen innerst på bakre bærearm? Range Roveren trenger forstillingsjustering uansett så det er like greit å bytte kanskje?
  4. Forrsten, har ikke tatt med indre ledd, erfaringen er jo at dette holder mye lengre enn ytre, men kanskje ikke for RR?

 

 

Edited by ian928
Tullet med fremre og brakre bærearm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indre ledd holder som oftest noe lengre enn de ytre ja, men de er jo ikke uslitelige de heller.

 

Byttet hele drivakslingen på FL2'en. På den bilen så var det i alle fall en høyst overkommelig jobb. Sannsynligvis mindre jobb enn å bare bytte ytre drivledd. Vi hadde en vibrasjon ved pådrag som forsvant etter utskiftning.

 

Ellers er jo vibrasjon under nedbremsning som ofte enten et tegn på at det er kast i bremsene eller at bærekulene/bærebruene begynner å bli slitne. Eventuelt at kaliper/glidepinner ikke fungerer helt bra lenger.

 

Hva som bør byttes vil jo variere etter kilometerstand, og hvor mye man er villig til å bytte preventivt. Jeg hadde nok byttet mest mulig, når man først plukker ned såpass mye. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestilte deler i går. Var under bilen og sjekket de indre mansjettene, de ser fine ut så de får bli med en runde til. Bestilte følgende:

 

Ny ytre CV-joint (original LR)

Ny øvre bærearm + kule + bolter (OEM)

 

Så får vi se hvor enkelt dette ender opp med å bli. Har byttet ytre ledd på andre biler og det er som regel en tung og grisete jobb. og antagelig ennå verre på denne bilen der alt er mye tyngre.

 

Forresten, når det gjelder bremser og vibrasjon så håper og tror jeg at det ikke er kast. Vi har byttet skiver og klosser foran og skiver og kalippere bak og vibrasjonen var der både før og etter. Det er ikke glidekaliper foran på SC som kan bli treg , selv om et stempel selvsagt kan være tregt. Skal rapportere tilbake etter overhaling, jeg holder en knapp på øvre bærekule ut fra det jeg har lest!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×