Gå til innhold

Lys atter en gang - hovedlysbryter Def 2006


Åge

Anbefalte innlegg

Hei, ser at det finnes mange tråder på dette, men fant liksom ikke kombinasjonen jeg opplever.

 

Hovedlysbryter = lille hendel bak blinklys hendelen.

 

Hovedlysbryter i posisjon helt mot fører gir lys i dash, parklys og kjørelys (nærlys), slik det skal

Hovedlysbryter i midtre posisjon gir lys i dash og parklys, slik det skal

Hovedlysbryter i fremre posisjon, lengst fra fører gir lys i dash, parklys OG langlys virker om jeg slår disse på, MEN nærlysene virker ikke.

 

Jeg har prøvd med ny hovedlysbryter uten at dette hjalp. Heller ingen nedsmeltingi gammel lysbryter. Ingen sikringer er gåen.

 

Er dette et releproblem av noe slag ? Og hvor finner jeg det releet i såfall. 

Kabelbrudd ? (Rart i og med at nærlysene virker med hovedlysbryter i posisjon nærmest fører)

 

All hjelp verdsettes virkelig !

 

Har kjøpt ledningsnett fra Paddocks for å avlaste bryterne, men ville ha nærlys tilbake før jeg monterte.

 

Åge

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hovedlysbryter står nærmest deg er alle lys avslått.

 

Med fjernlys, mener du da lyshendel skyvd fra deg og nærmest dashbord?

For mot deg er lyshorn som går på egen kurs.

 

Men virker fjernlys, med lyshendel mot dashbord, så må problemet ligge foran på bilen. 

Har du ettermontert lysforsterkingsrele? Ligger ofte nært lyktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig rett Rolf, når hovedlysbryter er helt mot fører så er kjørelys (nærlys) og parklysene på. Dvs det som kommer automatisk på når bilen startes. Ikke lys i dash.

 

Fjernlys fungerer når hendelen for fjernlys/blinklys står nærmest dashbord, og hovedlysbryter også står nærmest dashbord. 

 

Har ikke montert noe lysforsterking rele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar feil du har.

 

Kjørelysreleet, som er ettermontert, gir rare feil. Jeg ville eliminert det først, for skjønner jeg deg rett så virker nærlys så lenge automatisk kjørelys er aktivert, dvs, hovedlysbryter avslått.

Når hovedlys blir aktivert, med hovedlysbryter i fremste stilling, virker ikke nærlys.

 

Det vil si at lyspærer og ledninger framover er friskmeldt. 

 

Kjørelysreleet henger bak instrumentpanelet. Releet er kledd med svart gummi. Jeg tror det er sykdom i den leiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, da har jeg vært på leirbesøk, men jeg finner ikke noe som ligner på et rele innkledd i gummi.. imidlertid finnes det et rele i motorrommet, rett ved siden av påfyllingen av clutchveske. Kan det være det ? (Siste bildet i serien under) Eller ser dere noe på bildene under som jeg ikke ser ? De tre første er tatt bak instrumentpanelet.

 

 

979F082E-A5C7-48DA-8604-9D469F4C8D2B.jpeg

FD3B63B3-54B5-42AC-A05C-DC941F05EDA6.jpeg

473811A3-CE1C-44B7-8459-CA11C74B74F9.jpeg

8D17DBB3-1E51-4139-A094-EA68B39DF263.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, beklager, men dette ga jeg opp. Det er tre plastdingser på det loddebrettet, tre lokk å få av. Forsøkte men av frykt for å brekke loddebrettet gav jeg opp. Releet fikk en god dusj med elektronikk rengjøring, og en ekstra dusj for at det var så jævlig umedgjørlig, uten at det hjalp. Har nå montert alt tilbake. 

 

Status: med hovedlysbryter i fremre posisjon mot dashbordet har jeg parklys, og jeg får fjernlys inkl 1000 metringene ved å slå dette på med den andre hendelen på venstre side av rattet, men mangler nærlys. 

Med hovedlysbryteren avslått, altså i posisjon helt mot fører har jeg både parklys OG nærlys når motoren er i gang. 

 

 

Det er strøm ut fra bryter i alle posisjoner, men i sokkelen ved lyktene er det ikke strøm på nærlys kontakten, når hovedlysbryter står i fremste posisjon,  nærmest dashbord..

 

Nå går jeg snart og feller den store eika på tomten, kvister og kløyver den!

 

Det får bli verkstedmat, eller inngå i quiz i Lærdal kanskje.

 

Takk for tålmodigheten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at et verksted bare bytter skiten.

Om du napper ut reléet, som er koblet inn med kabelsko til bilens orginal-ledningsnett, og kobler sammen de to(?) som er koblet via reléet. Så vil lysbryteren fungere som den var ment fra fabrikk. Har du behov for nytt relé, så får du sikkert kjøpt dette på ebay eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet mitt kjørelysrelee.  
Det er bare to ledninger som skal kobles sammen mener jeg å huske.  Resten klippes bare av.  

Nå har jeg brukt det slik i 10 år, og det å slå på lys er blitt like selvsagt som å vri om nøkkelen for å starte motoren.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ide å bytte blinklyshendelen først, før jeg begynner å skjære vekk. Lysene har vært skranglete tidligere også, og da hjalp det å røre litt rundt med denne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en blinklyshendel som hangler vil jeg nok også byttet den kjapt, feil her vil gi feil i kjørelysrelé, og de ryker jo som kjent når det passer dårligst.

Men om du ikke har denne på hylla, så hadde jeg kikket på reléet, det er ikke så komplisert. Følg ledningene fra reléet, mesteparten av dem sitter med strømtyver, som de to rosa rett nedenfor grå kontakt på det nest øverste bildet ditt. Disse kan taes ut og plugges inn igjen etterpå. Men det er også et par som sitter med skjøte-kabelsko, dette er orginal kabler som er klippet og kjørt via reléet. Mao så har disse kablene fargekoder, så du kan koble f.eks blå mot blå.

Nær/fjern bryteren kan du måle om du har et multimeter, på min 01 mod er det kontakt mellom blå til blå/rød ved nærlys og blå til blå/hvit ved fjernlys, målt i multikontakten til bryteren under rattstammen. (Ikke så lenge siden jeg byttet denne mao.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...