Gå til innhold

Klimaproblemer D4


trondshj

Anbefalte innlegg

Klimaanlegget på Discoen har en god stund hatt... Mye "personlighet". 

 

Vinterstid har jeg vært nødt til å huske å skru temperaturen OPP rett før man slår av motoren, hvis ikke så vil det bare blåse KALDT på førersiden. Ikke spesielt kos i ørten speik. På sommeren har det fungert greit - frem til nå. Brått hadde fruen glede av å kjøre rullende badstu på vei til hjem fra jobb her, mens maivarmen på østlandet var på sitt høyeste.

 

Koblet til IIDTool i dag, og kunne se at verdiene for  "Left air blend actuator position" ikke endret seg, uansett hva jeg gjorde med temperaturstyringen, i motsetning til verdiene på høyre side. Av en eller annen grunn så var det noe som "løsnet" mens jeg satt der og fiklet - også begynte det å blåse kaldt. Men nå sitter den da fast på _den_ verdien.

 

Feilkode:
HVAC-Ventilation

B1081-49 (2F) Left temperature damper motor - System internal failure - internal electronic failure

 

 

Så... Alt tyder jo på trøbbel her. Forsøkte å kjøre prosedyren for reset av både "Learn Actuator Limits" og "Stepper Motor Init" uten at det hjalp hverken på posisjonen på spjeldet, ei heller på feilmeldingen som kom tilbake.

 

Noen som har noen tanker om dette? Og eventuelt hvilken del som må byttes? Dvs - skjønner vel hvilken del, men sliter med å finne korrekt betegnelse, og dermed også delenummer og en eventuell prosedyre i verkstedhåndboken. På forhånd takk.

 

Ellers har jeg også disse:

PCM-Engine SDV6

P00CF-62 (2F) Barometric pressure - Turbocharger/supercharger boost sensor A correlation - Algorithm based failure - signal compare failure

P0235-16 (2F) Turbocharger/supercharger boost sensor A circuit - General electrical failure - circuit voltage below threshold

 

Men siden bilen og motoren fungerer helt fint, så vet jeg ikke om det er noe jeg gidder å bry meg om... :)
 

Endret av trondshj
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette hjelpe på vei? 

 

https://www.roverparts.com/nxt/?Dropdowndescription=LR4+%2F+Discovery+4&Category=HEATING+%26+AIR+CONDITIONING

 

Finnes flere slike spjeld, både for posisjon(ansikt,føtter) og kaldt/varmt. For hver side regner jeg med. Sikkert en morsom jobb. Jeg har demontert dashen på en enkel japaner for den jobben, og hatet det. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

Fruen - som er langt flinkere enn meg til å snoke på nett, har også bistått, og vi fant akkurat ut at det vi mest sannsynlig må bytte er LR041273. Vet ikke helt hva forskjellen på LR041273 og LR041273G er... ¤klør seg i hodet¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Skogsvei skrev:

Det kan være så enkelt som at G til slutt i delenummeret skal være originaldel (genuine part).

 

Godt poeng. Ser at delenummeret - med eller uten G gir samme del hos Rimmerbros i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...