Gå til innhold

Vurdering rustangrep ramme


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2002 D2 TD5 (ikke facelift, men EU3 motor) som jeg kjøpte for to år siden, brukte den et halvt år før jeg fikk motorproblemer med dårlig drag og rar lyd. Diesel i oljen, hjalp ikke å skifte kobber- og o-ringer til dysene. Dvs, til å begynne med gikk den rolig og fint på tomgang etter skifte. Når den begynte å bli varm begynte den å gå ujevnt, og plutselig dro den opp turtallet uten at jeg ga gass. Den stoppet etter noen sekunder da jeg skrudde av tenningen, antar det var spjeldet i EGR-ventilen som forhindret total katastrofe. Etter det har den bare stått, det siste året uten skilter ettersom jeg ikke har hatt tid til den. Nå har jeg begynt å ta tak i den igjen, men har ikke helt bestemt meg for hvor omfattende jeg skal gjøre jobben eller om jeg skal prioritere den foran to andre biler som også trenger mye stell. Et dilemma er at jeg ser en del rust på ramma, og har ikke så veldig lyst til å legge mye tid og penger i motoroverhaling/bytte akkurat nå bare for å i neste omgang få ramma underkjent på PKK. På den annen side så får jeg ikke vist den før motoren går.

 

Bildene viser de to verste stedene jeg har sett. Det er generelt mye brunt på bakre halvdel, men jeg har ikke sett hull utenom det ene på bildet. Brukte slagghammer og stålbørste for å blottlegge stål.

Under rammenummeret er det ikke hull enda, men buling utvendig tyder på at det ruster innenfra og at metallet har blitt en del tynnere.

 

Ut fra kriteriene i https://www.vegvesen.no/_attachment/914590/binary/1038923?fast_title=PKK+Rusthefte.pdf mener jeg vel at den burde gå igjennom, men det er jeg langt fra skråsikker på. Regner med det er flere her som har mer erfaring med problemstillingen? Det skal sies at med unntak av den sommeren og høsten jeg brukte bilen, så har den nesten bare stått siden forrige PKK hvor den ble godkjent. Tviler på ramma har blitt svekket noe særlig siden da, men den ser jo en del verre ut etter at jeg gikk løs på den med hammeren.

 

Jeg har vanligvis brukt NAF til PKK, men for Land Rover er det kanskje bedre å bruke f.eks. Sandmo i Drammen? Har lest mye positivt men også litt negativt her mener jeg å huske. Jeg har ingen personlig erfaring med dem. Bor nær Sjåstad i Lier.

 

 

 

IMG_1245.JPGIMG_1244.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ramma ser ikke VELDIG oval ut under, er det fast fisk i bunnen av ramma, lar det seg gjøre å sveise inn en slant.
Da lar den seg godkjenne. Å få godkjent den der, med de hullene der, tror jeg du kan glemme.  Men - dett er ingen stor jobb, forutsatt at det fins gods å sveise mot i nedkant.


Det blir ingen bra reparasjon, men det blir bra nok til at bilen skal la seg godkjenne.


Forbehold om at jeg har kun sett dine 2 bilder og beskrivelse


PS  -  det er halve rammer å få kjøpt, da skjøter du den i svingen opp foran tanken. Ved å " kutte og vrenge opp " ramma, bør det gå an å sveise den  fra innsiden og ut, og lukke på plass profilene mens man kler det sammen. Aner dog ingenting om åssen godset ser ut totalt sett, så det blir litt guesswork...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på rammen mot dieseltanken.

Videre over bakaksel på innsiden. 

Innvendig under pedaler der ramma svinger opp under torpedo. Rett over og foran traversen. Bank med lett hammer.

 

Angående diesel oljen så tror jeg motorbytte vil spare deg for mye arbeid om ramma er bra. Desverre har prisene på D2 falt så mye at det knapt er lønnt å sette i stand om både motor og ramme er dårlig, men det får du vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da er det vel mest hensiktsmessig å skjære opp rundt rusthullet og se om jeg får sveiset inn litt nytt stål før jeg evt. legger ned noe mer innsats med motoren. Har ikke sveiset på ramme før, men har fått til noenlunde OK sveiser i andre sammenhenger. Blir det ikke bra på første forsøk så går det gjerne etter å ha slipt litt mer og prøvd på nytt. Undersiden av ramma ser ikke deformert ut noen steder som jeg kan se.

 

Deler som denne og større visste jeg eksisterte, men hvordan blir det med rammenummeret hvis man må kutte bort hele eller deler av dette i forbindelse med rustsveising? Virker som norske myndigheter er veldig strenge på dette sammenlignet med andre land. 

 

I RAVE finner jeg ikke noe om stålkvalitet eller tykkelse på ramma? Ser det står et kapittel om karosserireparasjoner, men ikke om ramma?

 

Når det gjelder motoren, så har toppen i hvert fall sprekk rundt o-ringen for fremste dyse, den ser jeg uten hjelpemidler etter at jeg tok dysene ut igjen. Kan ikke se flere foreløpig, men tenker å prøve detektering med parafin iblandet konditorfarge og talkum. Har prøvd å få tak i Magnaflux Spot Check eller tilsvarende på nett, men det virker som spraybokser er vanskelig å få tilsendt. Kjøpte et sett på Aliexpress, men den handelen ble kansellert av selger pga. problemer med frakt.

 

Jeg har et Rilon 200p AC/DC TIG apparat, så jeg er litt fristet til å prøve å sveise sprekken i toppen selv. Det kan nok hende at oppgaven er i største laget både for 16A kurs og mine sveiseferdigheter, men toppen er uansett skrap slik den er nå så jeg taper ikke mye på å prøve. Pakker jeg den inn i glava og forvarmer med propanbrenner burde det hjelpe en del. Har også en gammel haug av en universalfres jeg antakelig kan bruke til å maskinere ny overflate for o-ringen, bare jeg får til sveisen.

 

Om det er verdt å legge inn såpass mye innsats i denne bilen? Neppe, hvis jeg bare tenker praktisk og økonomisk. AC virker ikke, heller ikke setevarmen i førersetet. Mye som må gjøres hvis jeg skal få den helt i orden. Men det er noe med det å få liv i gamle ting som gir en viss tilfredshet som ikke lar seg måle i penger. Tenker jeg ser nærmere på rusthullet først, så får resultatet påvirke videre gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geir Tore Simonsen skrev:

Jeg har et Rilon 200p AC/DC TIG apparat, så jeg er litt fristet til å prøve å sveise sprekken i toppen selv. Det kan nok hende at oppgaven er i største laget både for 16A kurs og mine sveiseferdigheter, men toppen er uansett skrap slik den er nå så jeg taper ikke mye på å prøve.

'

Vell, hvis du synes det er ok å montere en topp som kanskje ikke fungerer, med alt av pakninger og væsker som går med, så er det jo bare å prøve. Jeg ville nok neppe gjort det, kost prisen rundt selve forsøket virker ikke være verdt det, med den rimelig høye sjansen for at det ikke fungerer.  

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Brage skrev:

'

Vell, hvis du synes det er ok å montere en topp som kanskje ikke fungerer, med alt av pakninger og væsker som går med, så er det jo bare å prøve. Jeg ville nok neppe gjort det, kost prisen rundt selve forsøket virker ikke være verdt det, med den rimelig høye sjansen for at det ikke fungerer.  

 

 

Godt poeng, glemte å nevne at jeg tenker å montere dysene og trykkteste toppen med diesel før jeg eventuelt monterer den. I tillegg til å måle planhet og alle andre relevante mål. Dersom jeg ender opp med å montere den tror jeg den vil fungere, men det er mange ting som kan sette en stopper før jeg kommer så langt. Har foreløpig ikke oversikt over hvilke følgeskader resten av motoren har fått av å gå på tynn olje, men da jeg tappet den før skifte av dysepakninger kom det omtrent dobbelt så mye som det skulle så jeg blir ikke overrasket om hele klumpen er skrap.

 

Jeg er mer bekymret over rusten enn motoren. Den kan enten repareres eller byttes, og en p15 fra .hoggeri koster ikke all verden.

 

Er det noen som vet hva man må passe på dersom rammenummeret må fjernes helt eller delvis i forbindelse med rustutbedringen? Ser ut som selv de minste byttedelene strekker seg til rammenummeret eller lengre, hvis jeg skulle velge den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. rammenummer, så skal vel satans uvesen prege det på nytt om det er uleselig/eller borte, om man gjør det i henhold til...

Usikker på om du må vise bilen først, men tror ikke det..

 

Så finnes det jo stansebokstaver på biltema blant annet........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...