Gå til innhold

Diesel i olje 2,5 TD


Toten110

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Defender 110, TD 2004 modell. Oppdaget diesel i olje ved forrige oljeskift. Etter en del lesing på div. lenker antok jeg det var den klassiske feilen med lekkasje ved injektorer. Anskaffet original LR pakninger, kobberringer og spesialverktøy for å ta ut injektorene. Tok de ut , gjorde alt rent og satte de inn igjen. Alt i henhold til manualer og riktig tiltrekkingsmoment etc. Har kjørt et par uker og det lekker fortsatt diesel i oljen. Mitt spørsmål er : Finnes det noen smarte tips på hvordan gå videre i feilsøkingen. Kan man f.eks med et diagnoseverktøy, lokalisere hvilken injektor det evt. er lekkasje på ? Har mistanke om sprekkdannelse, men håper virkelig at det ikke det er det som er problemet. Alle gode tips for videre feilsøking mottas med stor takk. Hvis noen kjenner til personer som er kunnskapsrike på denne typen feil og som virkelig kan LR motorer og holder til i nærheten av Gjøvik/Toten området, så er dette også av stor interesse. Skulle hatt eliminert denne feilen så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ingen quick-diagnose-test.

Hvis det var du som ringte meg har du fått litt å jobbe videre etter.

Da skriver jeg ikke mer.

 

PS

Motoren din er en TD5.

Men også en av flere  2,5 TD.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, gautes skrev:

Dessverre er det ingen quick-diagnose-test.

Hvis det var du som ringte meg har du fått litt å jobbe videre etter.

Da skriver jeg ikke mer.

 

PS

Motoren din er en TD5.

Men også en av flere  2,5 TD.

Helt korrekt. Takker for veldig gode tips på telefonen - skal forsøke på nytt og håper virkelig at dette løser problemet. Rapport følger over helga ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt diesel i oljen, men derimot luft i kjølesystemet, og diesel i kjølesystemet på min TD5.

Begge tilfeller var desverre sprekte topper. Obs, sprekker i toppen kan være veldig vanskelige å se / observere. Et sylinderverksted måtte trykkteste min topp 4 ganger før de fant sprekken på topp #1

 

Etter å ha bytter topp 2 ganger, OM du må bytte, gå rett for en AMC topp (Turner)...

 

Håper det bare er en injector som tuller, og ikke sprekk.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Camarogeddon skrev:

Har ikke hatt diesel i oljen, men derimot luft i kjølesystemet, og diesel i kjølesystemet på min TD5.

Begge tilfeller var desverre sprekte topper. Obs, sprekker i toppen kan være veldig vanskelige å se / observere. Et sylinderverksted måtte trykkteste min topp 4 ganger før de fant sprekken på topp #1

 

Etter å ha bytter topp 2 ganger, OM du må bytte, gå rett for en AMC topp (Turner)...

 

Håper det bare er en injector som tuller, og ikke sprekk.

 

-Camarogeddon

Takker for tips! Håper virkelig der er injector og ikke det siste (sprekk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 21.14, yngveh skrev:

Pass godt på oljenivået viss du bruker bilen (ikkje å anbefale), dersom olja kjem høgt nok så får du turboras.

Eller enda verre. Motor suger inn dieselolje og går løpsk. Anbefaler ikke å bruke bilen. 

Da jeg fikk sprekk i min td5 topp fant jeg tydelig sprekk mellom hullet til dysen og inn i toppen. Bakerste dyse. Kan være verdt å ta ut dysene og sjekke grundig rundt hver dysehull og innsiden på dysehullet. Det må være rent og ha godt lys. 

 

Det du skal se etter er det bilde av her: 

 

 

Mvh

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal skifte topp, så sjekk at manifolden er plan inn mot toppen, den har en tendens til å vri seg. PSS bil på Hamar som skiftet toppen min, skar opp spor mellom rørene på manifolden for å forhindre at den vred seg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innspill - takker. Et av de bedre verkstedene lokalt hadde tilfeldigvis en ny AMC P 15 topp liggende etter en reparasjon som ikke ble noe av for 1,5 år siden. Litt flaks oppi det hele. Håper på en fornuftig pakkepris på denne + bytting av topp. Har sjekket motorkoden med Motorpool og den har p 15 i initialene. Noen som vet med sikkerhet at p 15 var standard på TD5 i 2004 ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de har forsøkt å selge den på Finn, jeg syntes kanskje til litt mange penger målt opp mot: https://www.turnerengineering.co.uk/ldf500170-td5-cylinder-head-late-c2x20634343 Men det er min personlige mening, og ja; P15 kom i 2002 (sammen med nytt dæsjbord).

 

Edit, altså jeg tror jo bare at det er den samme toppen :)

Endret av kes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kes skrev:

Ser de har forsøkt å selge den på Finn, jeg syntes kanskje til litt mange penger målt opp mot: https://www.turnerengineering.co.uk/ldf500170-td5-cylinder-head-late-c2x20634343 Men det er min personlige mening, og ja; P15 kom i 2002 (sammen med nytt dæsjbord).

 

Edit, altså jeg tror jo bare at det er den samme toppen :)

Er nok den samme toppen. Må jobbes litt med den prisen før vi blir enige... Krysser fingra og håper på det beste !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

En kar med en knallfin 110 pickup i Bodø, husker ikke navnet, som vanlig, bytter motor og drivlinje i sin bil.

Husker jeg rett er det samme årsmodell og motor, så hborfor ikke kjøpe hele motoren og komme likt ut?

Kan være av interesse, men trenger å vite noe mer om pris og tilstand... Sikkert en grunn til at den byttes ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, -Skippy- skrev:

Er det noen som har en følelse om hvorfor disse toppene driver å sprekker?

Har det noe sammenheng med om det er tatt ut mer effekt av motoren?

Min var dønn original, og ikke tuklet med. Grunnen er visstnok at godset mot blokka der injektoren sitter er for tynt, derfor kan det sprekke. Min bil er siste årgang før Puma modellen kom, så å ha P15 motor av siste årgang er ingen garanti. Kanskje de fant noen overliggere av topper da bilen min ble bygd :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...