Toten110 Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Hei. Har en Defender 110, TD 2004 modell. Oppdaget diesel i olje ved forrige oljeskift. Etter en del lesing på div. lenker antok jeg det var den klassiske feilen med lekkasje ved injektorer. Anskaffet original LR pakninger, kobberringer og spesialverktøy for å ta ut injektorene. Tok de ut , gjorde alt rent og satte de inn igjen. Alt i henhold til manualer og riktig tiltrekkingsmoment etc. Har kjørt et par uker og det lekker fortsatt diesel i oljen. Mitt spørsmål er : Finnes det noen smarte tips på hvordan gå videre i feilsøkingen. Kan man f.eks med et diagnoseverktøy, lokalisere hvilken injektor det evt. er lekkasje på ? Har mistanke om sprekkdannelse, men håper virkelig at det ikke det er det som er problemet. Alle gode tips for videre feilsøking mottas med stor takk. Hvis noen kjenner til personer som er kunnskapsrike på denne typen feil og som virkelig kan LR motorer og holder til i nærheten av Gjøvik/Toten området, så er dette også av stor interesse. Skulle hatt eliminert denne feilen så snart som mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 (endret) Dessverre er det ingen quick-diagnose-test. Hvis det var du som ringte meg har du fått litt å jobbe videre etter. Da skriver jeg ikke mer. PS Motoren din er en TD5. Men også en av flere 2,5 TD. Endret 6. juni 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toten110 Skrevet 6. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2018 11 minutter siden, gautes skrev: Dessverre er det ingen quick-diagnose-test. Hvis det var du som ringte meg har du fått litt å jobbe videre etter. Da skriver jeg ikke mer. PS Motoren din er en TD5. Men også en av flere 2,5 TD. Helt korrekt. Takker for veldig gode tips på telefonen - skal forsøke på nytt og håper virkelig at dette løser problemet. Rapport følger over helga ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Håper det ikke er toppen din som er gåen. Her er link til min tråd om diesel i oljen: http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/75924-diesel-i-olje-td5/& Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toten110 Skrevet 6. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2018 Takker for tips og bra link Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Har ikke hatt diesel i oljen, men derimot luft i kjølesystemet, og diesel i kjølesystemet på min TD5. Begge tilfeller var desverre sprekte topper. Obs, sprekker i toppen kan være veldig vanskelige å se / observere. Et sylinderverksted måtte trykkteste min topp 4 ganger før de fant sprekken på topp #1 Etter å ha bytter topp 2 ganger, OM du må bytte, gå rett for en AMC topp (Turner)... Håper det bare er en injector som tuller, og ikke sprekk. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toten110 Skrevet 7. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2018 8 timer siden, Camarogeddon skrev: Har ikke hatt diesel i oljen, men derimot luft i kjølesystemet, og diesel i kjølesystemet på min TD5. Begge tilfeller var desverre sprekte topper. Obs, sprekker i toppen kan være veldig vanskelige å se / observere. Et sylinderverksted måtte trykkteste min topp 4 ganger før de fant sprekken på topp #1 Etter å ha bytter topp 2 ganger, OM du må bytte, gå rett for en AMC topp (Turner)... Håper det bare er en injector som tuller, og ikke sprekk. -Camarogeddon Takker for tips! Håper virkelig der er injector og ikke det siste (sprekk). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Mer info om tullete injektor ønsker jeg meg, Camarogeddon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yngveh Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Pass godt på oljenivået viss du bruker bilen (ikkje å anbefale), dersom olja kjem høgt nok så får du turboras. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Diesel gir så dårlig smøring at det fort kan bli merarbeid uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) På 7.6.2018 den 21.14, yngveh skrev: Pass godt på oljenivået viss du bruker bilen (ikkje å anbefale), dersom olja kjem høgt nok så får du turboras. Eller enda verre. Motor suger inn dieselolje og går løpsk. Anbefaler ikke å bruke bilen. Da jeg fikk sprekk i min td5 topp fant jeg tydelig sprekk mellom hullet til dysen og inn i toppen. Bakerste dyse. Kan være verdt å ta ut dysene og sjekke grundig rundt hver dysehull og innsiden på dysehullet. Det må være rent og ha godt lys. Det du skal se etter er det bilde av her: Mvh leif ove Endret 13. juni 2018 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toten110 Skrevet 13. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2018 Takker for tips. Heller nok mot et skifte av topp her desverre. Motor ikke tett etter 2 runder med nye pakninger på injectorer. Kjedelige greier ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Hvis du skal skifte topp, så sjekk at manifolden er plan inn mot toppen, den har en tendens til å vri seg. PSS bil på Hamar som skiftet toppen min, skar opp spor mellom rørene på manifolden for å forhindre at den vred seg senere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yngveh Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Kjøp AMC/Turner topp, så slepp du bekymre deg for samme problem seinare! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toten110 Skrevet 14. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2018 Bra innspill - takker. Et av de bedre verkstedene lokalt hadde tilfeldigvis en ny AMC P 15 topp liggende etter en reparasjon som ikke ble noe av for 1,5 år siden. Litt flaks oppi det hele. Håper på en fornuftig pakkepris på denne + bytting av topp. Har sjekket motorkoden med Motorpool og den har p 15 i initialene. Noen som vet med sikkerhet at p 15 var standard på TD5 i 2004 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 (endret) Ser de har forsøkt å selge den på Finn, jeg syntes kanskje til litt mange penger målt opp mot: https://www.turnerengineering.co.uk/ldf500170-td5-cylinder-head-late-c2x20634343 Men det er min personlige mening, og ja; P15 kom i 2002 (sammen med nytt dæsjbord). Edit, altså jeg tror jo bare at det er den samme toppen Endret 14. juni 2018 av kes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 En kar med en knallfin 110 pickup i Bodø, husker ikke navnet, som vanlig, bytter motor og drivlinje i sin bil. Husker jeg rett er det samme årsmodell og motor, så hborfor ikke kjøpe hele motoren og komme likt ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toten110 Skrevet 14. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2018 3 timer siden, kes skrev: Ser de har forsøkt å selge den på Finn, jeg syntes kanskje til litt mange penger målt opp mot: https://www.turnerengineering.co.uk/ldf500170-td5-cylinder-head-late-c2x20634343 Men det er min personlige mening, og ja; P15 kom i 2002 (sammen med nytt dæsjbord). Edit, altså jeg tror jo bare at det er den samme toppen Er nok den samme toppen. Må jobbes litt med den prisen før vi blir enige... Krysser fingra og håper på det beste ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toten110 Skrevet 14. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2018 3 timer siden, lafterolf skrev: En kar med en knallfin 110 pickup i Bodø, husker ikke navnet, som vanlig, bytter motor og drivlinje i sin bil. Husker jeg rett er det samme årsmodell og motor, så hborfor ikke kjøpe hele motoren og komme likt ut? Kan være av interesse, men trenger å vite noe mer om pris og tilstand... Sikkert en grunn til at den byttes ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Jeg tipset bare. Resten finner du ut av selv med å sende PM til rette vedkommende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Skippy- Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 Er det noen som har en følelse om hvorfor disse toppene driver å sprekker? Har det noe sammenheng med om det er tatt ut mer effekt av motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 20 timer siden, -Skippy- skrev: Er det noen som har en følelse om hvorfor disse toppene driver å sprekker? Har det noe sammenheng med om det er tatt ut mer effekt av motoren? Min var dønn original, og ikke tuklet med. Grunnen er visstnok at godset mot blokka der injektoren sitter er for tynt, derfor kan det sprekke. Min bil er siste årgang før Puma modellen kom, så å ha P15 motor av siste årgang er ingen garanti. Kanskje de fant noen overliggere av topper da bilen min ble bygd :-/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toten110 Skrevet 22. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2018 Da har bilen fått AMC topp og er friskmeldt ( forhåpentligvis for lang tid ). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.