Gå til innhold

Kjøleboks slår seg av og på (Discovery 3, 2007)


FamilyGuy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med at kjøleboksen i midtkonsollen på min Discovery 3 2007 mod. ikke fungerer som den skal. Hvis jeg slår den på får jeg blått lys i 10 sekunder før den slår seg av. Etter noen sekunder begynner den å slå seg av og på igjen med 3-4 sekunders tid i mellom... Noen som har erfart lignende og har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke tatt i kjøleren som er i bruk på D3, men oppbygningen er tilsvarende en kjøleboks. et peltier ellement som blir kald på den ene siden, denne er da inne i kjøleboksen og den andre siden blir varm, denne er på uttsiden, som regel sitter det en vifte mottor med igjennomgående axel som det sitter en vifte på i hver ende. Det tenkes og høres ut som om det sitter noe elektronikk i dette her som ser på spenningen den får inn og stenger ned hvis den blir for lav. og da tenker jeg oxo at det sitter en temp sensor på den varme siden av peltier elementet eller rettere sakt, på kjøle ribba. Hvis vifta stopper så blir vel ribba fort varm og bli overhopphetet og temp sensoren stenger ned tilførselen. Skal ikke se bort i fra at de bruker en FET transistor til å slå av eller på  spenningen til kjøle ellementet og at temp sensoren styrer FET transistoren. 

Det er nå min tekniske tanke gang på hva som kan fåre gå.

Det beste er vel å få løftet ut kjøleren og se om vifta går / blåser, også ta diagnosen derfra.

 

Mr.P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører at den vifta starter og går, kjørte på med litt trykkluft, og det kom opp en del støv, og etter det har den gått fint (noen minutter... ikke testet så lenge...) så heller mot at det er noe med temperatur/kjøling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...