Gå til innhold

Tømrer-/snekkerspørsmål; hvordan tette hull etter varmepumpe?


WildRover

Anbefalte innlegg

Forrige huseier monterte varmepumpe for en del år siden. Jeg har fjernet den, og nå har jeg et hull Ø58 tvers gjennom veggen. Det skal ikke inn ny pumpe på samme sted, så hullet skal tettes permanent. Veggen er standard åtti-/nittitallshus, hullet går dermed gjennom tapet, sponplate, dampsperre, isolasjon, asfaltplate (?), vindsperrepapp og til slutt liggende bordkledning.

 

Hvordan tetter man best slike hull? Tenkte å sette på et lokk på innsiden, fram til jeg skal pusse opp. På utsiden er det ett bord på ca 2 meter som har hull, det kan jeg sikkert bytte om jeg finner riktig profil. Men alle lagene i mellom da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det brukt hullsag på hele hullet da det ble boret ut burdet det være ganske kurant å ordne. Bruk benkebormaskin hullsag uten senterbor, gå opp en mm eller to i diameter og sag ut plugger i en bit av asfaltflate, panelbord og sponplate. Asfaltplate lurer du inn fra yttersiden, limer med et passelig tubelim eller silikon. Bordkledningen plugger du på samme måte, men bruk vannfast lim eller tubelim som kan males over. Kan være litt plunder kanskje å få pluggen til å flukte med bordkledning, men bruker gå bra med litt finarbeid. Kan også lime to tynne pinner på baksiden av panelet først og la tørke for å hindre at pluggen du setter inn plutselig forsvinner igjennom. Kan også være greit å finne en bordbit som harmonerer sånn nogenlunde med strukturen på panelet som skal lappes. Innvendig kan du legge inn litt isolasjon for så å lappe plasten med en litt for stor plastbit som dyttes gjennom hullet i sponplate og plasseres mellom eksisterende dampsperre og sponplata. Dra på en streng med fugemassen/ silikon mellom plast og sponplate ved å stikke spissen på silikonsprøyta inn gjennom hullet først. Eller bruk byggtape av god kvalitet og passelige biter til å tette hullet i plasten  stykke for stykke. Lim to trepinner på innsiden av sponplaten på samme måte som du gjorde utvendig og lim biten av sponplate til slutt (ikke bruk silikon her , har du vært nøyaktig kan du bruke trelim eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...