Gå til innhold

Bremsebånd, EPB skriker


jorgenht

Anbefalte innlegg

Har byttet bremsebånd, trommel og klosser på D3’en. Brake bible  sier jo at de skal kjøres en Inbedding på.

Startet prosedyren og etter 10 ganger med start og stopp med håndbrekk kom det en sinnsyk lyd fra EPB boksen. 

Skikkelig skriker, og det gjør den nå både når jeg setter på og tar av håndbrekk. 

Har den bare hoppet av sporet sitt og kan repareres, eller må hele byttes? Noen tips?

 

Finnes det mer å justere på? Eller er det bare det ‘tannhjulet’ ved fjæra? Føler trommelen blir noe varm. Kan selvfølgelig skyldes defekt EPB boks.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med diagnoseverktøy kan du kalibrere torque sensor som sitter i EPB modulen. MEN - jeg er ganske sikker på at denne lyden kommer av "momentsikkringen" i gearboxen til EPBmodulen. Denne består av et gear som står med forspenn fra en fjær - som holdes på plass av en e-ring. Denne e-ringen sitter festet i plastikk - og er veldig kjent for at løsner - som fører til at forspennet på nevnte fjær blir slakkere som igjen fører til at momentet som skal til blir mindre. Lyden du hører er nevnte gear som "slipper". Googler du finner du bilder som forklarer bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare problemer etter bedding inn prosedyren. 

 

Justerte opp igjen på " gamlemåten" og nå har det fungert i 3 år. 

Ser ikke noe grunn til å kjøre den bedding prosedyren, i mine øyne stresser den EPB`n unødvendig. Og eg merket ingen forskjell før/ etter. 

 

Juster begge sider likt, med det justerings hjulet , og bruk en moment nøkkel på senter mutter, så du får det likt. Eg satt den på 140Nm. 

Så knepper du hjulet tilbake ant stepp, som nevnt i bremse bibelen.... 

 

Så en youtube film, der denne metoden ble beskrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis forskjellige erfaringer med bedding inn prosedyen. Jeg brukte den etter å ha skiftet til nye skiver/tromler bak. Første bremsing i fart med parkeringbremsen var den nesten uten virkning, men for hver gang ble virkningen betydelig bedre. Jeg gav meg når parkeringsbremsen låste hjulene i fart. Jeg må legge til at jeg monterte skiver/tromler med korrosjonshindrende belegg, og jeg antar det var dette belegget som måtte slites av før parkeringsbremsen fikk full virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg bytta bremsebånd etc... og begynte med denne bedding prosedyra, var det bare skrik og hyl..... 

Og når den var ferdig, hang ikke bilen særlig på P- bremsen.  Innimellom når den ble aktivert var det også hyling. 

Når den ble aktivert i lett helling, spes med tilhenger, var det mye lyd, og den låste seg som regel.  Kun mulig å løse den ut manuelt. 

 

Etter ny justering, og ingen bedding....  har det som nevnt, nå fungert i flere år. brukes daglig når bilen er i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde mitt håndbrekk bare en gang før jeg reparerte det, i tillegg til en gang ved et uhell. Og det hørtes virkelig ille ut. 

 

Åpning og tilbakestilling av epb/håndbrekk modulen løste det, sammen med skifting av alle bremsedeler. (Var ikke utslitt, hadde sikkert holdt med en oppsmøring og justering)

 

Gjorde heller ingen "bedding in", bare justerte til det låste på 80nm på sentermutter og 8 klikk tilbake på justeringsskruen.

Har fungert siden.

 

Prosedyre for å tilbakestille  EPB modulen finner du på Disco3 forumet. 

Man kan visstnok tilbakestille den med IIDtool uten å måtte åpne boksen, men ikke vært borti det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fungerer EPB som nødbrems og ikke bare parkeringsbrems hvis man ikke "bedder in" eller er det ingen sammenheng mellom nødbrems på bryteren (holde bryteren oppe mens bilen er i fart) og EPB bremseskoene?

Endret av engebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EPB fungerer som park brems og nødbrems.

Ved å holde epb knappen nede, ser EPB modulen meldingene som kommer over highspeed canbus, om fart, motor turtall, hvilktet gear kassa er i og bremse pedalens tilstand.

Over en hvis hastighet 30Km/t mener jeg det var, vil EPB modulen avgjøre om det er en nødbrems eller om det er vanlig parkbrems som skal aktiveres. Har du litt trill på hjula og du drar opp knappen, vil du få opp en meldig i IPAC som at knappen er trykket inn og at bremsene vi aktiveres hvis man ikke slipper knappen.

Ved høyere hastigheter vil modulen velge nødbrems, Den sender da en meldig på can bussen til Abs modulen om å sette i gang nød brems "prosedyre".  Denne meldigen plukkes også opp av motor,gearkasse og airbag modulen i forbredelse på det værste. Hvis denne prosedyren blir "trigget" så skal jeg låve deg at du kjenner det i kroppen noen dager etterpå, og man ser blå merke etter hvor sete belte har sitti inntil kroppen. Øm blir du oxo..

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva justerer den siste umbrakoskruen på skoene? Leser i Brakebible at man kan justere der og på den vanlige ved fjæra. 

Mine sko og tromler føles veldig trange, enda den vanlige skruen er i bunn. Ett knepp ut gjør at skiva nesten er bom fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 3.6.2018 den 22.04, oggioffshore skrev:

Fikk bare problemer etter bedding inn prosedyren. 

 

Justerte opp igjen på " gamlemåten" og nå har det fungert i 3 år. 

Ser ikke noe grunn til å kjøre den bedding prosedyren, i mine øyne stresser den EPB`n unødvendig. Og eg merket ingen forskjell før/ etter. 

 

Juster begge sider likt, med det justerings hjulet , og bruk en moment nøkkel på senter mutter, så du får det likt. Eg satt den på 140Nm. 

Så knepper du hjulet tilbake ant stepp, som nevnt i bremse bibelen.... 

 

Så en youtube film, der denne metoden ble beskrevet. 

 

Hei. Når du sier "gamlemåten", mener du da at du strammer på justeringhjulet til navet står, dvs at navet ikke kan roteres når du oppnår 140Nm? Husker ikke hva bibelen sier, menn kan det være seks klikk tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hallvard Tror han mener stramme til det sitter, og justere tilbake til du kan snu navet med håndmakt. Gjorde det slik nå, da biltur stod for døren. Henger helt fint i nedoverbakker. Null tull. Men skal ikke si det er bedre enn bibelen, ligger litt i navnet- tross alt. 

Og mener det er en runde, 8klikk tilbake? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør vel legge inn det som var min løsning her og. Misliker når en tråd ikke har det. 

 

Bestilte nye bremsebånd. Slipte anleggsflatene helt flate og rene. Jeg hadde bare vært nøye over med stålbørste tidligere. Var ikke godt nok. Da smatt trommelen på lett som bare det. 

Den fæle lyden jeg hørte var nok EPB modulen som dro alt for langt og hardt, i og med at belegget var knust. 

 

Lekse lært, slip,fil og børst det helt rent og flatt. Smør anleggsflater pent med lube som er egnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2018 den 19.50, hallvard skrev:

 

Hei. Når du sier "gamlemåten", mener du da at du strammer på justeringhjulet til navet står, dvs at navet ikke kan roteres når du oppnår 140Nm? Husker ikke hva bibelen sier, menn kan det være seks klikk tilbake?

Ja .stemmer det .

Ligger en amerikansk YouTube video ute der gjør det slik på en d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...