Gå til innhold

Luft i kjølesystemet TD5


dagjen

Anbefalte innlegg

Det kan se ut som jeg ikke var så heldig med bruktmotorkjøpet som jeg trodde i fjor vår. Nå bygger det seg opp mye trykk i kjølesystemet og motoren går varm. Når jeg lufter på slangen foran (over servopumpe) kommer det ut enorme mengder luft/gass/eksos? og ekspansjonstanken er under trykk frem til jeg har luftet en god stund.

 

Sprukket topp, gåen toppakning, andre teorier? Hvordan kan jeg stille en sikker diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Lukter det varm frostvæske har du lekkasje. Fjern plastdeksel over radiatoren. Da har du bedre kontroll på den. Har du byttet vannpumpe? De er noen luringer og lekker i underkant gjennom drenshull om simringen er slitt. Speil må brukes for å se denne lekkasjen.

Bak turboen har du også en kort vannslange som kan lekke, og pga varme vil du ikke se overskuddsvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det bygge seg opp trykk om jeg har noen av lekkasjene du nevner?

 

To ganger har jeg sett små dammer av frostvæske under radiatoren når den har stått en stund uten å ha klart å finne kilden til lekkasjen. I ettertid har jeg tenkt at væska har blitt presset ut pga høyt trykk, men kanskje du er inne på noe.

 

Men det var det med trykket da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk skal det være. Det skal stor lekkasje til før trykket forsvinner. 

Kjølevæsken utvider seg når den blir varm, det gir trykk. En bitte liten sprekk gir jevn lekkasje. Når væsken avkjøles forsvinner trykket og luft slipper til. Derfor ingen lekkasje når bilen står.

Radiator er ikke alt for solid på td5. Jeg har byttet på alle våre biler med td5.

Fjern plasten rundt viften om du mistenker radiator. Ofte vil du kunne se vannstrålen rett etter kjøretur når deksler forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk ja. Men hva med at all væska blir presset opp i ekspansjonstanken? Hvordan kan en lekkasje føre til at så mye lufttrykk bygger seg opp?

 

Radiator ser ok ut. Har fjernet plasten og sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så minner dette om problemene jeg hadde på min - håper det ikke stemmer for din del

I mitt tilfelle viste det seg å være sprekk i toppen desverre.

 

Symptomene var overtrykk i kjølesystem, noe kjøleveske som kom ut av ekspansjonstank pga overtrykk, og luft i systemet som ALDRI slutta. man fikk aldri luftet bilen helt.

 

Endte opp med å lage lufterigg av en colaflaske og en senterborret M6 bolt, se video her:

Det bola , og det bobla, og det bobla... og det ga seg aldri..

 

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres likt ut Camarogeddon.  

 

Trykket er alt for høyt, Lafterolf. Ekspansjonstanken er proppfull og sprenger nesten.

 

Jeg må vel på verksted for å måle co2 i kjølevæsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær obs på at det å måle Co2 i kjølevesken ikke er 100% nøyaktig. på min fikk jeg to forskjellige verksteder til å måle, begge to testene kom tilbake negative.

 

Jeg tilbrakte mye tid på feilsøk før jeg prøvde det i videoen over, og konkluderte at det VAR noe som dytta luft inn i kjølesystemet.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...