dagjen Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Det kan se ut som jeg ikke var så heldig med bruktmotorkjøpet som jeg trodde i fjor vår. Nå bygger det seg opp mye trykk i kjølesystemet og motoren går varm. Når jeg lufter på slangen foran (over servopumpe) kommer det ut enorme mengder luft/gass/eksos? og ekspansjonstanken er under trykk frem til jeg har luftet en god stund. Sprukket topp, gåen toppakning, andre teorier? Hvordan kan jeg stille en sikker diagnose? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Lukter det varm frostvæske har du lekkasje. Fjern plastdeksel over radiatoren. Da har du bedre kontroll på den. Har du byttet vannpumpe? De er noen luringer og lekker i underkant gjennom drenshull om simringen er slitt. Speil må brukes for å se denne lekkasjen. Bak turboen har du også en kort vannslange som kan lekke, og pga varme vil du ikke se overskuddsvæske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dagjen Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Men vil det bygge seg opp trykk om jeg har noen av lekkasjene du nevner? To ganger har jeg sett små dammer av frostvæske under radiatoren når den har stått en stund uten å ha klart å finne kilden til lekkasjen. I ettertid har jeg tenkt at væska har blitt presset ut pga høyt trykk, men kanskje du er inne på noe. Men det var det med trykket da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Trykk skal det være. Det skal stor lekkasje til før trykket forsvinner. Kjølevæsken utvider seg når den blir varm, det gir trykk. En bitte liten sprekk gir jevn lekkasje. Når væsken avkjøles forsvinner trykket og luft slipper til. Derfor ingen lekkasje når bilen står. Radiator er ikke alt for solid på td5. Jeg har byttet på alle våre biler med td5. Fjern plasten rundt viften om du mistenker radiator. Ofte vil du kunne se vannstrålen rett etter kjøretur når deksler forsvinner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dagjen Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Trykk ja. Men hva med at all væska blir presset opp i ekspansjonstanken? Hvordan kan en lekkasje føre til at så mye lufttrykk bygger seg opp? Radiator ser ok ut. Har fjernet plasten og sjekket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Mål co-nivået i kjølevæsken. Det skal være væske i ekspansjonstanken, og vannpumpa sirkulerer væsken, så du vil se bevegelse. Om du har for mye trykk kan ikke vi andre vurdere siden vi ikke har sett selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Desverre så minner dette om problemene jeg hadde på min - håper det ikke stemmer for din del I mitt tilfelle viste det seg å være sprekk i toppen desverre. Symptomene var overtrykk i kjølesystem, noe kjøleveske som kom ut av ekspansjonstank pga overtrykk, og luft i systemet som ALDRI slutta. man fikk aldri luftet bilen helt. Endte opp med å lage lufterigg av en colaflaske og en senterborret M6 bolt, se video her: Det bola , og det bobla, og det bobla... og det ga seg aldri.. : -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dagjen Skrevet 3. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2018 Ja, det høres likt ut Camarogeddon. Trykket er alt for høyt, Lafterolf. Ekspansjonstanken er proppfull og sprenger nesten. Jeg må vel på verksted for å måle co2 i kjølevæsken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 vær obs på at det å måle Co2 i kjølevesken ikke er 100% nøyaktig. på min fikk jeg to forskjellige verksteder til å måle, begge to testene kom tilbake negative. Jeg tilbrakte mye tid på feilsøk før jeg prøvde det i videoen over, og konkluderte at det VAR noe som dytta luft inn i kjølesystemet. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JHS65 Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Hei! Jeg har kjørt samme testen med lufterigg på min Disco II med samme resultat. Toppen demontert og lite og se på toppakning. Hvor i toppen hadde du sprekk? JHS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.