Gå til innhold

Ødelagte gjenger? Vifteremstrammer


Erlend Våge

Anbefalte innlegg

Under litt hastverksarbeid og aleine så klarte jeg å skru inn bolten på viftereimstrammeren skeivt. Og da røk de ytterste gjengene. Har lirka (og småslipt litt for å få bolten noe mer konisk), men uten hell. Noen som har noen tjuvtriks - eller kanskje erfaringer med verktøy for å "reparere" gjengene igjen? Ser at Biltema har både "gjengerenoveringssett" og "gjengereperasjonssett".

 

Og så blir det kanskje litt tricky å komme til uten å måtte skru ut hele radiatoren...

IMG_9644.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte feil gjengetapp. Nå er den "løs". Tror ikke det er så lurt å kjøre med.

 

Noen som har erfaringer med å sette inn nye gjenger - ala http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Gjengereparasjonssett-mm-21-deler-med-110-innsatser-2000022481/?artId=191372 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helicoil som det også kalles fungerer det - men du må kunne komme til for å borre ut de gamle gjengene, og du må få kuttet de nye - RETT.

Det er også en fordel med litt godt gjengelim, for eksempel grønn locktite for å sørge for at ting blir inni der når erstatningsspiraler er på plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk tre ganger før du gjør noe nå.

Bommer du igjen blir det mye jobb og kroner.

Jeg har hatt noen kunder på besøk med dette problemet.

Ikke alle kunne få fikset opp festet igjen.

Ta ut radiatoren og sørg for god oversikt før du ordner med løsgjenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette gikk ikke så bra. Prosjekt "Helicoil" er lagt ned.

 

Må skifte "dekselet" som denne sitter i (sammen med dynamo osv.).

 

Noen som har noe slikt til salgs? Det var forferdelig dyrt med "nytt", så et brukt ett (med gjenger) hadde vært flotte saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei nestene en prosjekttråd dette.

 

Lykkes ikke å få av Jesusbolten, så registerreima får være for denne gang. "Pickup" hjalp med "deksel" der vannpumpe og reimstrammer og alt det der skal sitte (med ferdig helicoil). Så får jeg se om det dukker opp riktig verktøy i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, lafterolf skrev:

For å løsne storskruen på veiva legger du nøkkelen mot ramma og tar et knepp på starteren. Voila.

Ja, det kan nok funke. Da må det monteres litt igjen hehe

 

Men hva når jeg skal ha den på igjen? Da skal den til 450 nm. Min momentnøkkel går til 225 nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...