Gå til innhold

Dissikere Harddisk


JokerS30

Anbefalte innlegg

har en hdd jeg må hente ut en fil fra.

Fila er en loggfil, plassert langt neddi et sted, og systmet er satt opp med endel skjulte filer og kataloger.

Forsøker å endre dette, men da krasjer pcen hver gang.


Jeg trenger dermed et enkelt, trygt verktøy som enkelt kan lastes ned, installeres og brukes for å hente ut denne konkrete loggfila.
I gamle dager fantes Norton-commander og hva nå greiene het, men i moderne tid har jeg mistet totalt oversikten.
Noen som har et forslag til program og nedlastingssite ? 

Alternativet er vel å demontere hele pcen, montere harddiscen i et eksterntkabinett, men så for meg at det var litt unødvendig...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd det selv, men har hørt at du kan laste ned en iso fil av en Linux versjon, brenne den på DVD eller lage en oppstarts usb pinne, og så starte den opp i prøveutgaven( istedenfor å instalere den). Da skal den kunne lese ut alle filene. Har oplevd før å finne mapper på usb pinner når jeg har brukt Linux, som ikke Windows har sett i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubuntu er et eksempel på en grei Linux distribusjon du kan laste ned gratis og kjøre "live", det vil si at du kjører operativsystemet fra en DVD eller pinne. Når systemet er oppe og går kan du lese av/kopiere/manipulere filene på harddisken, du får tilgang til alle filer som er der. Jeg vet ikke hvilken farve du har på "PC beltet" ditt, men fremgangsmåten er kort sagt:

 

Gå til Ubuntus nettside, last ned operativsystemet, det er gratis. Det er "desktop" og sannsynligvis 64bit versjon du skal ha.Filen er ganske stor. Brenn denne på en plate, win10 har innebygget verktøy ellers finnes det mange andre du kan laste ned. Du må brenne den på en DVD, CD har ikke stor nok plass. Når DVD'en (eller USB'en) er klar starter du maskinen på nytt og trykker på den passende hemmelige tasten for ditt system for å få opp enten oppstartsmeny (på min maskin trykker jeg F12 straks maskinen starter og viser "bootsplash" (feks. "Thinkpad", "ASUS" eller "HP") eller en annen for å komme inn i BIOS og endre menyen for hva maskinen skal forsøke å starte opp fra (harddisken, optisk drev, USB drev osv.). Ubuntu er etter dette selvforklarende, velg "live" eller "prøv ubuntu" hvis du ikke vil installere systemet permanent (hvis man har plass kan det installeres ved siden av win på maskinen og man velger operativsystem ved oppstart, installasjonen er automatisert og enkel/trygg. mine klåfingra sønner i barneskolealder har begge deler installert og ikke greid å rote til noe enda.) Når ubuntu er oppe og kjører har du et helt vanlig operativsystem med filordner, nettleser osv. Win installasjonen på harddisken vil komme opp enten på skrivebordet eller i en meny til venstre på skrivebordet, så er det bare å klikke på den og klikke seg videre nedover i filsystemene til du finner det du skal ha. Det er selvsagt en søk-funksjon også.

 

Andre, mer spesielle distribusjoner som f.eks. "Parted Magic" er bedre til akkurat dette og kanskje lettere å bruke + at de er små og starter raskt opp og kjører fra minne, slik at de etter oppstart "spytter ut" dvd'en og kjører fra midlertidig installasjon i innebygget RAM. Her finne du win filsystemet i filordneren (file manager).

 

Ellers har jeg egentlig hatt hell med å søke i win etter filer jeg har navnet på, men om du får lov å kopiere den er jo en annen sak.

 

Tron

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må da være mulig finne et godt, gammeldags rotkatalogverktøy uten å måtte kjøre maskinea i ubuntu eller linux-modus ?

Da ble det brått veldig enkelt å bruke skrutrekker og eksternt kabinett likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på slikt har jeg i mange år brukt en USB til harddisk overgang - rett og slett en ferdig utgave av en "eksterndisk" som støtter både gammel IDE 3,5" / 2,5" og nyere sata.

 

Har fungert flott til å hente ut ting fra gamle eller døde maskiner som man trenger, skjult eller ikke..

 

Noe i retning av denne (jeg har en litt annen versjon, men samme prinsipp)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...