sjokomelk83 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hei, jeg har nettopp satt i den nyoverhalte motoren som jeg har jobbet med i vinter. Det er nye stempel, kam, ventiler, oljepumpe, kjede, fordeler, alle lager, løftere og masse annet. Den starter fint og surrer og går, men den blir ekstremt fort varm og beveger seg mot rødt. Jeg har sjekket timing, termostat og justert forgasseren og det mest åpenbare som kjøleveske, viftereim, vannpumpe, radiatorlokk. Nå kan jeg kjøre korte turer etter å ha borret 6 hull i termostaten. Spørsmålene er egentlig om det er normalt at en motor blir varm etter en overhaling som denne? Kan motoren ta skade av å kjøre uten termostat? Da blir den ikke driftsvarm engang. Har jeg for tykk olje 20—50? Åpen for forslag og oppmuntring etter en lang vinter. John H Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Sikker på at den faktisk blir unormalt varm og at det ikke er giver/instrumentfeil? Sikker på at termostaten virker? Sikker på at du har rett termostat (åpningstemp)? Sikker på at termostaten står rett vei? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokomelk83 Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Har testet sensoren med multimeter og motstanden varierer mellom kald og varm så den skal fungere.74 graders termostat som er testet. Radiatoren har stått uten kjøleveske i vinter så mistenker at den kanskje er blokkert, skal gi den en flush og se om det er noen bedring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Jeg har vært borti gjenrusta kjølekanaler på 2,25. Men antar du ved overhaling ville lagt merke til dette. Dog må man kikke grundig etter. Jeg banket ut alle frostpluggene og steamet kanalene. Radiator med dårlig med ribber eller gjennomgang er også kjente feil. Går fint å kjøre uten termostat men høyt forbruk og soting er følgefeil. På overhalt/god motor ville jeg nok brukt 10-40 mineralsk olje. Men det skulle ikke gi problemet ditt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokomelk83 Skrevet 25. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2018 Takk for godt svar, men er det mulig at siden alt er nytt inni motoren at det genererer mer friksjon i innkjøringsfasen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Har opplevd samme symptom på dårlig radiator. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokomelk83 Skrevet 25. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2018 Setter noen penger på lafterolf, tror jeg må bestille ny radiator gitt. Da er det bare blokka igjen som ikke er byttet under panseret. Radiatoren begynner jo å nærme seg 50 årsdagen, så kanskje på tide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokomelk83 Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2018 Førstepremien går til Guttorm, den nye senderen gjør at måleren viser for mye. Viser seg at selv om jeg testet forskjellen i motstand mellom kald og varm så gir senderen feil motstand. Testet senderen med vannkoker og konas steketermometer. Nå må jeg bare få tak i en orginal sender, ikke en i blå pakning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Sjekk at du bestiller riktig giver, alltså korrekt delenummer. Er ikke alltid problemet kommer i blå pose.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Typisk blå pose Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Radiator er slitedel, er den 50 år ung, så er den moden for skroten. Snakker av erfaring, tempen sank betraktelig på bilen etter skifting.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokomelk83 Skrevet 28. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2018 2 timer siden, Klusenhusen skrev: Radiator er slitedel, er den 50 år ung, så er den moden for skroten. Snakker av erfaring, tempen sank betraktelig på bilen etter skifting.. Roger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.