Gå til innhold

Overhalt 2.25 koker


sjokomelk83

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp satt i den nyoverhalte motoren som jeg har jobbet med i vinter. Det er nye stempel, kam, ventiler, oljepumpe, kjede, fordeler, alle lager, løftere og masse annet. Den starter fint og surrer og går, men den blir ekstremt fort varm og beveger seg mot rødt. Jeg har sjekket timing, termostat og justert forgasseren og det mest åpenbare som kjøleveske, viftereim, vannpumpe, radiatorlokk. Nå kan jeg kjøre korte turer etter å ha borret 6 hull i termostaten. Spørsmålene er egentlig om det er normalt at en motor blir varm etter en overhaling som denne? Kan motoren ta skade av å kjøre uten termostat? Da blir den ikke driftsvarm engang. Har jeg for tykk olje 20—50?

 

Åpen for forslag og oppmuntring etter en lang vinter.

 

John H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at den faktisk blir unormalt varm og at det ikke er giver/instrumentfeil? 

Sikker på at termostaten virker?

Sikker på at du har rett termostat (åpningstemp)?

Sikker på at termostaten står rett vei? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet sensoren med multimeter og motstanden varierer mellom kald og varm så den skal fungere.74 graders termostat som er testet. Radiatoren har stått uten kjøleveske i vinter så mistenker at den kanskje er blokkert, skal gi den en flush og se om det er noen bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti gjenrusta kjølekanaler på 2,25.

Men antar du ved overhaling ville lagt merke til dette.

Dog må man kikke grundig etter.

Jeg banket ut alle frostpluggene og steamet kanalene.

 

Radiator med dårlig med ribber eller gjennomgang er også kjente feil.

 

Går fint å kjøre uten termostat men høyt forbruk og soting er følgefeil.

 

På overhalt/god motor ville jeg nok brukt 10-40 mineralsk olje.

Men det skulle ikke gi problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstepremien går til Guttorm, den nye senderen gjør at måleren viser for mye. Viser seg at selv om jeg testet forskjellen i motstand mellom kald og varm så gir senderen feil motstand. Testet senderen med vannkoker og konas steketermometer. Nå må jeg bare få tak i en orginal sender, ikke en i blå pakning.

IMG_20180527_112316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...