Gå til innhold

2005 D3 Juletrebelysning og nødmodus. Trenger hjelp!!


Mathis

Anbefalte innlegg

Men svært lite hår igjen i bakhodet og søvnløse netter trenger jeg sårt hjelp med bilen min... 

Det hele startet med att bilen senket seg og nødblinken begynnte å blinke på kjøretur. I instrumentpanelet dukket det opp en haug med feilmeldinger. Bla 

Transmission fault limited gears available

suspension lowred 

transmission fault traction resuced

hdc fault system not available.

 Kjørte inn til siden og stoppet bilen, prøvde å starte igjen men null reaksjon (startsperre) nødblinken var på og de samme feilmeldingene dukket opp. Prøvde igjen 20min seinere og da funka det. Den neste uka skjedde det flere ganger men virket som det kun var midt på dagen når det var varmt i lufta! Så ble det varmere og nå får jeg ikke startet den i det heletatt. 

Har fått tips om dårlig lodding på kretskortet til instrumentpanelet og korrosjon i kontakta til styreenheten til gearkassa, har nå loddet over alle punktene på begge Philips chipsa på kretskortet og sjekket styreenheten men feilen har ikke forandret seg noe. Bilen har i tillegg stått med batterilader i en uke for å sikre meg att det ikke var lite strøm som var feilen. 

Legger ved bilder av feilkodene jeg får når jeg feilsøker med iid tool. 

Håper det er noen som har vært borti noe lignende eller klarer å tyde feilmeldingene :) 

 

 

 

3DDAC3CB-FE02-4C54-9B59-104D024C5107.png

C2B5F70C-AFDF-4161-B91F-78DB56EC6547.png

3FB8053B-EDA3-480C-B98B-56FF405FAFC9.png

C6C1D928-5C3A-421D-9DDF-2DD4EBFF9A10.png

49ECC849-5AD3-4984-97BD-C933A10D8B51.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, engebo skrev:

Så si alle feilmeldingene er fra november 2017. Slett og se hvilke som kommer tilbake. Normalt kan U-koder ses bort i fra. 

Dette er de som kommer tilbake etter jeg har sletta feilkodene, km stand er riktig men ser ut som det er noe rart med datoene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste aldri av feilkoder eller forsøkte og starte da jeg ganske raskt ble påminnet av bilen av hva jeg hadde glemt. Men nødblink kom på, alle vinduer gikk ned og instrumentpanelet lyste og blinket på mye rart og alt du nevner når jeg kom til skade for å slå på tenningen med kontakten til EPB modulen ute. Om EPB modul eller andre moduler av en eller annen grunn ikke får strøm kan jeg se for meg at dette kan skje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter kanskje et ledningsbrudd her. Tidsstemplinga sier at det er U0122 og B1B89 som kommer først. Tror jeg ville startet med å sjekke B1, om det er brudd eller jordingsfeil knytta til et av setene. Ikke veit jeg om det kan sette bilen ut av funksjon, men den er jo engelsk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved full nødblink og jeg får ut i fra at dør låsene klasket inn 2 ganger også.... ja da er det canbus trøbbel så det jomer etter.

I ditt tilfellet som jeg forstår det så er feilen der permanent nå eller?

i så fall er det veldig greit å feilsøke på, men man må vare vite hvordan man feilsøker.

Feilkodene du viser her fra bcu er ikke noe vits i å bruke tid på å "trace" glem det fåreløpig.

Konsentrer deg om HSCAN, Det er i dette nettverket som feilen ligger en plass.

Du trenger tilgang til wiring diagram på bilen. og se under Communication nettwork og Power and grounds. Har du dette for hånd og et multimeter så er du godt på vei.

En del av modulene på HSCAN er koblet i Token Ring eller i serie on du vil, brytes en av dem så detter alt ned og det er det jeg misstenker skjer i bilen din.

Det første jeg ville ha gjort er å bekrefte at bilen " ikke oppfører seg" og ta av batteri polene. bruk muiltimeteret på HSCAN pinnene i obd kontakta og sjekk hva motstand du har i kretsen.

Dette kan gi deg en god pekepinne på hvor / Hva feilen er.

Reiser på ferie på fredags morgen og er tilbake om en uke, Har du ikke fått ordnet bilen innen da, så kaller jeg på engebo og hører om vi 2 kan ta en tur.

 

Per H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og batteri/lading er selvsagt sjekket ut?

 

Jeg hadde begynt med å dytte inn et nytt batteri og se om det hjalp på problemet. Om ikke batteri og lading er på stell, så vil ikke feilmeldingene fra diagnosen hjelpe deg. Da er det så mye rart som ikke fungerer som det skal at alle mulige og umulige komponenter vil rapportere feil.

 

Synes umiddelbart dette lukter strømproblemer jeg... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et veldig lignende problem på vår -05 D3 (reg. mai 2005). Hjalp ingenting å sette booster på batteriet, men etter at det hadde stått til lading en natt og dag, startet bilen igjen. 

Jeg hadde tidligere fått varsel fra Strømmen bil om at jeg sannsynligvis hadde noen dårlige loddinger i instrumentpanelet, så etter å ha byttet batteri og fått loddet opp instrumentpanelet har alt fungert eksemplarisk igjen. Dårlig batteri/lading på disse bilene setter alt av feilkoder ut av spill fordi årsaken til at enkeltkomponenter feiler ikke ligger i komponentene selv, men at de får for dårlig/ujevn spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott med innputs fra dere folkens.. veldig bra, men jeg er redd dere alle er på villspor.

@trondshj Du er inne på noe der når det kommer til strøm og batteri,  Men akkurat nå har det ingen ting å si om bilen har strøm eller ei. Problemet som denna karen har er først og fremsi ikke strøm relatert.

Jeg var å diagnostiserte bilen i går.  Og jeg hadde rett i mitt første innlegg.. canbus feil. Målte igjennom highspeed can vel alle modulene som er koblet i serie. Fy pyton for en jobb.

Jeg fikk oppleve murphys låv om at det er det siste man skjekker som er feil og det inntraff oxo her.

Så i dag må jeg under bilen og undersøke EPB modulen. Viser seg at noen har vært der tidligere og fikkla med en del ledninger. Fikk ikke gjort dette når jeg holdt på. Fikk jekka opp bilen med medfølgende jekk og lagt en stubbe under bilen for sikkerhetens skyld, tok av hjulet og dermed velta bilen av jekken. 

Ny runde neste gang med orntli jekk og støtte bukker, så får vi se hva for "morro" man finner ved EPB modulen. Skal ikke se bort i fra et bilde eller 2 når jeg holder på.

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar folkens og en gigantisk takk til Mr.parrafin som fant feilen i dag! Det viser seg att alt er mulig å finne ut av med parrafin som feilsøker og engbo som tyder av wiring diagram. 

Vi fant til slutt ut av att conectoren som sitter oppå ramma bak hjulet på førersiden hadde blitt slakk i grepet. Dette gjorde att cambus ledningene hadde veldig ustabil motstand og bilen funket av og til! Har også hatt problemer med EPB’en en god stund som jeg ikke har funnet ut av, men etter att cambusen fikk skikkelig kontakt løste det seg også. 

Så i dag kjørte jeg på jobb som lykkelig D3 eier igjen! For en følelse etter mange uker i hiace:P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har noe med saken å gjøre  så vil jeg si at det er utrolig flott at du Mr. Parrafin stiller opp slik som du her gjør. 

Slik jeg forstår det så innehar du en kompetanse og forståelse for canbus problematikk som er vanskelig å finne, uansett verksted. 

 

Ved slike feil kan en bileier lett kaste bort store summer på verksted som ikke har kompetanse.  Og hele bilgleden ved vår fantastiske D3 kan lett gå i dass. 

3x3 hurra for Mr Parrafin og forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det går av meg, jeg blir liksom bare suggd mot slike ting.. som en magnet mot metall.

Vil si at denne opplevelsen var både spennende og lære rikt på flere måter.. Ikke stol på original jekken som følger med bilen, Den faller av når bilen ikke står rett og man tar av et hjul.

Fremgangs måten var i og for seg rett frem. Uten å ha tilgang til nettwork communication diagram og wiring diagram, ville dette ha vært veldig vanskelig.

Men etter å ha "berørt" litt på ledningene og konnektorene, saumfart diagrammene var det ikke så ille som jeg hadde trodd..

Mathis hadde jo skrudd ut instrument panelet og fått lodder over diverse. Når jeg kom til bilen var det bare print kortet av instrument panelet som sto der.. den var totalt ribba for "housing"

Det tok meg noen timer før jeg forsto meg på hvordan ecuene var koblet sammen og hvordan jeg skulle teste meg frem til feilen og hvor den var..

Mot slutten av diagnosen satt Mathis i bilen og fulgte med på multimeteret mens jeg lå under bilen og fikklet med konnektorene under der.

Fant til slutt ut at jeg var veldig nærme feilen, så begynte jeg å dytte og dra i en og en ledning. Fant ut at Can H ledning som var synderen. Fikk justert denne skikkelig.

Dagen etter kunne Mathis glad og fornøyd kjøre bilen sin til jobb igjen!

 

Så ja.. jeg synes dette er litt artig jeg da og jeg gjør det gjærne igjen, Min gleder er å gjøre andre glade..

Kanskje jeg skal slutte som Fiber montør og begynne som Doc.D3 electrical issue repair????

 

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...