Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Steinar

Noen som kan chimse/justere diff? Hjelp ønskes

Recommended Posts

Har gjort et forsøk på å bytte ring og pinion på diffene mine. Kjøpte HD utgaver fra Ashcroft og gjort et forsøk på å bytte dette selv. Fulgte instruksjoner fra Ashcroft da jeg gjorde dette, men noe er tydeligvis ikke helt etter boka; det uler en god del - mye mer enn forventet i alle fall. Dette er spesielt merkbart i høyere hastighet, ikke spesielt merkbart i hastigheter opp til 50 kmh.

 

Er det noen, primært i østfold/østlandsområdet, som har en høyere beltegrad i diffmekking og som det har gått an å få litt assistanse av? Har ikke tatt diffene av bilen igjen, men tenker å gjøre dette snarlig. Om det er noen som har tid/anledning til å se på diffene for meg hadde jeg blitt takknemlig. Orker ikke noe prøving og feiling her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket du tannavtrykket med merkefarge?

Ikke ekspert men har ikke måttet demontere igjen , heller .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv bare satt opp aksling en gang, men husker at jeg sleit med å skaffe merkefarge. Endte opp med å finne ut at malerimaling fra clas fungerte helt fint for å sjekke kontaktmønster.

 

-Camarogeddon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joa, men lykke til med å finne noen som selder det internasjonalt for en vettdug pris. Mulig det går nå, men jeg ga til slutt opp selv forrige gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Camarogeddon skrev:

Jeg har selv bare satt opp aksling en gang, men husker at jeg sleit med å skaffe merkefarge. Endte opp med å finne ut at malerimaling fra clas fungerte helt fint for å sjekke kontaktmønster.

 

-Camarogeddon

 Noe maa brukes og jeg har sett andre raporter om att oljemalerimaling funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, 101 skrev:

 Noe maa brukes og jeg har sett andre raporter om att oljemalerimaling funker.

Det blir bare søl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god tusj kan også brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.5.2018 den 18.09, clausen skrev:

https://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=GMC1

 

Syns det er mye syting........

 

44 kr. kan vel de flest klare å bet. Ikke er det vrient å få tak i heller 

Det blir mye oppgulp og galle her inn også, som på alle forum. 

Hva er det som er så jævla vanskelig med å kunne skrive saklig og anstendig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det "etter boka" og benyttet merkefarge. Denne var mørkeblå og veldig vanskelig å se på mørkegrå bakgrunn. Gjorde et søk på nettet etter den gule typen, men fant ikke noe slikt i Norge. Tok derfor sjansen på at den mørkeblå ville fungere. I ettertid og etterpåklokskapens lys, ser jeg at dette ikke var lurt...

 

Mener at det ikke skulle være helt på jordet, men mye mulig jeg har gjor noe feil. Mulig jeg har tolket noe feil. Justeringene er ikke helt etter boka i og med at delene fra Ashcroft ikke er helt identiske med de originale.

 

Jeg vet at heavy duty ring og pinion visstnok bråker mer enn originalt, men mine uler litt vel mye i hastigheter over 70-80.

 

Har kjøpt ny orange merkefarge, men ikke kommet så langt at jeg har tatt av diffene igjen for å se på det en gang til. Enkelt å finne når man søker på riktige søkeord, kjøpte hos Sarpsborg motorverksted, som allerede er nevnt i tidligere innlegg.

 

Det skal jo i utgangspunktet være rimelig greit å få til og merkefargen skal jo gi svar på om justering er riktig, så det er vel da bare å krype i et surt eple og gjøre et nytt forsøk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men en Roverdiff skal da normalt være enkelt å sette opp. 

I utgangspunktet er det jo bare to ting og ta hensyn til. 

Sideveis justering, og hvor stramt du setter den. 

Jeg bruker og sette den opp som ett hjullager, og har foreløpig kommet unna med det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må gjøre det samme med pinjongen og så skal det treffe riktig på kronhjulet i tillegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal demontere den bakre først, så får vi se...

Sjekker denne med merkefarge først, så vil det forhåpentligvis gi en indikasjon på om det er riktig eller ikke.

Om jeg har byttet foran/bak? Tror ikke det, men det er en mulighet - verdt å dobbelsjekke i alle fall. Diffene fra Aschcroft er forskjellig foran/bak, så det vil i så fall kunne gi vesentlig mer støy enn vanlig :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×