Gå til innhold

Bakdiff FL2


trondshj

Anbefalte innlegg

Jaja... Diff nr ...6? er altså på veien og nå hører vi alle andre lyder en gammel bil kan ha. Størst forskjell driftsmessig har nok dog en full rens av haldex'en gjort. Den har blitt rett "kvikk". Nå, om bilen bare kunne ha feiret med noe annet enn en parkeringsbot på et sted jeg har stått uten bot i 9 mnd, såh ... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 10.53, yarnslayer skrev:

Jaja... Diff nr ...6? er altså på veien og nå hører vi alle andre lyder en gammel bil kan ha. Størst forskjell driftsmessig har nok dog en full rens av haldex'en gjort. Den har blitt rett "kvikk". Nå, om bilen bare kunne ha feiret med noe annet enn en parkeringsbot på et sted jeg har stått uten bot i 9 mnd, såh ... :huh:

 

For ikke å snakke om at det ser ut til at forbruket har sunket en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2019 at 11:23 AM, Mr Rover 75 said:

Den var nr.5 :)  

Nr.6 ligger på loftet og huolder murphy unna min bil. Returen din ble nr.7 som allerede er sendt avgårde til ny bil :D 

Jaja... skjønner jo at jeg skulle ha hatt en halv bil på hylla ... *sutre*

 

Nå var det (nesten) akutt behov for et bakhjulslager. Holder på å bli alvorlig lei av å ha Caspar i baksetet av bilen, jevnlig årelating av lønnskontoen og delenr i bakhodet.

Gi meg heller en meksikaner eller tre .... NOT! ... og egentlig ER 210 km på det første bakhjulslageret godt respektabelt, altså.

 

Det er bare at siden  jeg nekter å innse at jeg

- kjører bil med over 200K på telleren

- 12 år gammel

- Land Rover...? 

Så er det (faktisk!) alltid like overraskende at den har et illebefinnende. :rolleyes:

 

Jaggu godt den er så trofast når den er i slaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpre hjullager, kjøp kvalitet!! Jeg har nå skiftet 4 ganger bak på min grunnet dårlige valg...... og lovnad om OEM kvalitet fra leverandør... Kjøp FAG/SKF eller SNR. Alt annet utgår! Eurodel.no har FAG lageret til 618kr ca, levert på en halv uke. Her:  https://www.eurodel.no/hjullager-fag-713-6203-10 

Bearmach lageret jeg hadde på venstre siden holdt 60000km. Et udefinert ebay lager holdt 15000km på høyresiden. Nå er det FAG på venstresiden som ble montert for en måneds tid siden og et Britpart lager på høyre siden som har holdt 25000km så langt, men forventer ikke at dette varer evig....

Hjullager på FL2 holder generelt 200-250000km :D På min er alle fire rundt om skiftet. Fremhjulslagrene krever spesialverktøy.... Bak er monteringen mer konservativ og behov for verkstedspresse eller trekkstang med passende hylser +++

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i full gang med å bytte ut Disco nr.2 i en menneskebil til fruen, og da må eg fylle opp tunet med en ny LR. Siden min første LR var en FL1, og dette var den billigste bilen eg noen gang har driftet, har eg nå plukket meg ut en FL2 som eg kommer til å kjøpe om eg rekker det før den blir solgt. (må bare få alle formaliteter rundt hovedbyttet ferdig først)

Da eg anser dere i denne tråden som de mest kunnskapsrike på bilen, kupper eg like gjerne tråden med spørsmål.

Utenom det vanlige slitedeler, service og oljerelaterte ting; Er det mer en bakdiff mann må passe på? Leser at hjullager skal holde 200+ og bakdempere 150+. Er det noe kjente saker relatert til automatgir / converter? Hvordan er det med EGR-ventil og partikkelfilter? (Eg er ikke mer miljøbevist en at eg gjerne tar bort dette om det gir meg mindre trøbbel og mer krefter:P)

Har etter hvert bra kunnskap om FL1,D3 og D4, men FL2 kjenner eg ikke til bedre en det gode ryktet. Så alle varsler her på forumet tas i mot med takk, slik at det forhåpentlig ikke blir fremtidige varsellys istedenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hvilken årsmodell du sikter etter. Eldre FL2 har jo ikke partikkelfilter. Mr Free er en av disse. Vi blendet EGR på den, og opplevde vel at forbruket gikk litt ned, samtidig som vi følte at vi fikk mer krefter på lavere turtall.

 

Kan vel nevne baklukehåndtaket på pre-facelift. Det har en dårlig konstruksjon, så det gnager på lakken på bakluka, i tillegg til at det er sårbart for fukt, og dermed går bryteren heden. Vi hadde dette på mr Free, og satte på et facelift-håndtak. Ser litt freshere ut også. :P

 

Ellers er det fettlistene i hjulbuene som ofte løsner, og at forsetene gjerne sprekker like over knappene til setestyringen.

 

Mr Free er manuell, så hvordan automatutgavene er vet jeg ikke.

 

Da tror jeg at det meste har blitt dekket. Utover det så er det bare "de vanlige" slitasjetingene som på alle biler. Rust, hjuloppheng, glødeplugger osv. Ganske mye av FL2 er Ford/Volvodeler, så om man er litt våken kan man finne deler både på Biltema og andre standard bilsjapper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 hours ago, Mr Rover 75 said:

Hjullager på FL2 holder generelt 200-250000km :D På min er alle fire rundt om skiftet. Fremhjulslagrene krever spesialverktøy.... Bak er monteringen mer konservativ og behov for verkstedspresse eller trekkstang med passende hylser +++

De foran holdt vel 170-190? Har ikke tallene foran meg nå, men bak er dette først, og det er på 210. 

 

Ble gjort på verksted i all hast, så får bare håpe at kvaliteten er grei. 

Det partikkelfiltret ¤tror jeg¤ kom med 2010-modellendringen... 

 

Sjekk også rundt høytsittende bremselys bak for lekkasje. Den pakningen blir fort klemt sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt, så er det få feil på FL2 utenom vanlige slitedeler. Bilen er særdeles enkelt oppbygget sammenlignet med sine storebrødre og gjerne en av grunnene til at den statistisk sett har færre feil. Det at bilen deler mye til felles med ford S-max og Volvo XC60 samt at den ikke er bygget i Sollihul, kan være elementer som bidrar til dette... :D De få tingene som bør sjekkes ut utenom alt annet normalt for en slik bil i en slik alder:

 

- Bakdiff

- Clutch kan være et svakt punkt.

- Kobling mellom kamaksling og dieselpumpe kan ryke. Oppgradert kamaksling er tilgjengelig og fabrikkmontert fra 2008.

- "swirl flaps" i insugsmanifold kan løsne over tid og bli dratt inn i motoren med dertil ventilhavari. Vet om flere som har fjernet disse, men har ikke hørt noen tilfeller om havari pga disse i Norge.

- Oppladbart batteri i nøkkelpads kan være døde. Batteri kan kjøpes separat på ebay e.l., men må loddes inn. 

- Service historikk, har det noen gang vært skiftet olje på haldex, differ og girkasse?

 

Det var det jeg kom på i farten...

 

Her kan du se min prosjekttråd som reflekterer mitt første år med FLII: 

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2019 at 10:17 AM, Mr Rover 75 said:

- Oppladbart batteri i nøkkelpads kan være døde. Batteri kan kjøpes separat på ebay e.l., men må loddes inn. 

Men det er faktisk så enkelt at jeg - som aldri hadde loddet før det - kunne gjøre det selv med hjelp av youtube, loddeapparat, samt et gammelt kretskort å tørrtrene på ...  

 

Tar meg den frihet å henvise til tråd om det. 
http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/83387-bytte-batteri-i-fob-fl2/

 

Den oppgaven bør ikke skremme noen iallfall. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...