Jump to content
LRforum
trondshj

Bakdiff FL2

Recommended Posts

Skulle gjerne vært flue på veggen når du driver på :) Ikke egentlig for å lære å gjøre noe sånt, men fordi jeg er nysgjerrig, og det du driver med her virkelig er "svart magi" for meg. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, velkommen til å overvære montering når alle delene har kommet i hus :D:D . Det ukjente vil vel alltid være "svart magi" uansett hvor lite komplisert det er. Denne jobben er plankekjøring for en industrimekanikker med grunnleggende erfaring innen lagermontering, bortsett fra 2 stk spesialverktøy og et utvalg hylser. Det er disse som er showstopperen for den erfarne DIY-er med denne jobben :)

Hvis du gidder å lese igjennom prosjekttråden min her, så ser du nok hele bildet: http://www.freel2.com/forum/topic29814.html 

Det er en youtube video på siste side som viser hele jobben, men personlig så synes jeg disse gutta er litt for mye ute med grovt verktøy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er vi i omegn såh ... :P Enn så lenge håper jeg det ikke blir nødvendig.

 

Tro meg, jeg har lest :D Om ikke annet er det greit for å ha en liten oversikt over prosessen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å reparare drivverk er ikke for hvem som helst. Jeg "bøyer meg i hatten."  :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutter siden, robl skrev:

Sweet.. skulle bare ønske jeg hadde en FL2 med failed diff nå :D

 

Veldig greit å slippe og. Alt slik ryker når det minst passer seg :D:D 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 29.1.2019 den 7.57, Mr Rover 75 skrev:

Hei,

 

Da er nr. 6 ferdig montert og smooth, klar for nye km når neste behov melder seg.

Veldig betryggende for oss som kjører Land Rover.

De fleste kjøretøy har sine svakheter. Viktig å bli kjent med de. Og eventuelt gjøre preventive tiltak.

Der har jeg lært mye vedrørende min P38.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe. Ser at jeg har konkurranse i denne "bransjen" på andre siden av "bjerget".. : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=138311043 

Lurer på hvilken standard vedkommende ligger på som kan forsvare en slik pris? Den gjenspeiler jo fabrikkoverhalt og ikke bare et lagerbytte. Jeg vet at XC60 har "lik" diff, men trodde den hadde noen ulikheter i innfesting som gjør at den ikke er kompatibel med FL2. Innmaten og problemene er derimot de samme. 

Jeg kunne ikke dy meg, så jeg har fyrt avgårde noen vitale spørsmål til vedkommende :)

Edited by Mr Rover 75

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 14.2.2019 den 9.56, Mr Rover 75 skrev:

, så jeg har fyrt avgårde noen vitale spørsmål til vedkommende :)

Ble nyskjerrig på svaret her :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, Oppdaterer tråden.

 

Da er nr.6 pakket og sendt avgårde til nytt liv i ny bil. Fingers crossed!

 

Siden sist fikk jeg en henvendelse fra "nr.4" hvor vedkommende hadde mistet bakhjulsdrifta med et smell. Etter feilsøking så viste det seg at spline på bakre, indre drivledd hadde røket tvers av da drivleddet mest sannsynlig ikke hadde kommet skikkelig i inngrep under montering og hang på kun 5mm med splines. På venstre siden kan det være vanskelig å se da drivleddet sitter i en fordypning i diff huset. Ny drivaksling og rengjøring av diffen var løsningen her og tilbakemeldingen er at alt er OK etter montering.

Med andre ord er det viktig å sjekke at drivleddene er skikkelig i inngrep etter montering. Før/etter bilder er bra å ha her.

 

P.S.

 

Oppdaget akkuratt at dette ikke er min tråd engang.... Sorry for å ha kapret tråden ;)

Edited by Mr Rover 75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synes det er helt fint å få det hit, jeg. Gjerne før nr 6 kommer i hus. (Siden det er hit den er på vei.) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Hei, Oppdaterer tråden.

 

Da er nr.6 pakket og sendt avgårde til nytt liv i ny bil. Fingers crossed!

 

Siden sist fikk jeg en henvendelse fra "nr.4" hvor vedkommende hadde mistet bakhjulsdrifta med et smell. Etter feilsøking så viste det seg at spline på bakre, indre drivledd hadde røket tvers av da drivleddet mest sannsynlig ikke hadde kommet skikkelig i inngrep under montering og hang på kun 5mm med splines. På venstre siden kan det være vanskelig å se da drivleddet sitter i en fordypning i diff huset. Ny drivaksling og rengjøring av diffen var løsningen her og tilbakemeldingen er at alt er OK etter montering.

Med andre ord er det viktig å sjekke at drivleddene er skikkelig i inngrep etter montering. Før/etter bilder er bra å ha her.

 

P.S.

 

Oppdaget akkuratt at dette ikke er min tråd engang.... Sorry for å ha kapret tråden ;)

 

Vi takker for alle tips og råd om det forestående diffbyttet vi. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Statusrapport på no 1;

Snart 40' siden skift, og fortsatt urovekkende stille i bilen. Litt rart å tenke på at jeg sikkert passerer bakdiffen "min på en eller annet tidspunkt.... Ser dere en rød FL2 med grå Ifor hestehenger så er det dif no 1 som er ute og råner.

Hadde akkurat "ambulansetur" til Oslo (fra Møre) med hest, så nye 1200 km lagt til kontoen med 2 tonn på kroken. 

Var forresten på tur og hentet høy for en stund siden på en fjellgard "der ingen skulle tru". synst det var litt vel lite respons i akselrasjonene, så svinga innom en vekt på turen. 2500 kg...

FL2 automat er en av de beste tauebilene jeg har opplevd, og det er merkelig med det prisnivået de nå etterhvert har fått at de ikke er mer populære til dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 11.7.2019 den 10.07, Bruningen skrev:

Statusrapport på no 1;

Snart 40' siden skift, og fortsatt urovekkende stille i bilen. Litt rart å tenke på at jeg sikkert passerer bakdiffen "min på en eller annet tidspunkt.... Ser dere en rød FL2 med grå Ifor hestehenger så er det dif no 1 som er ute og råner.

Hadde akkurat "ambulansetur" til Oslo (fra Møre) med hest, så nye 1200 km lagt til kontoen med 2 tonn på kroken. 

Var forresten på tur og hentet høy for en stund siden på en fjellgard "der ingen skulle tru". synst det var litt vel lite respons i akselrasjonene, så svinga innom en vekt på turen. 2500 kg...

FL2 automat er en av de beste tauebilene jeg har opplevd, og det er merkelig med det prisnivået de nå etterhvert har fått at de ikke er mer populære til dette.

Takk for statusoppdatering :D Helt topp å høre at ting fungerer knirkefritt! JEg må korrigere deg litt, du har nr.2 under bilen din. nr.1 sitter under min :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nesten like bra med nr 2, da! 

Anyhow - supert at noen tar ansvar for å få reparert slike "trivaliteter" - det er jo nesten umulig å få reparert  rimelig enkle ting (for de som kan det) her i landet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min har passert 135000 km. Jeg hører ikke noe fra bakakselen ennå. 

Har byttet olje et par ganger siste året. Siste gang med Omega 690.

Kan kjøring med campingvogn fremskynde havari i bakakselen ?

Der er vel bare: tut og kjør  -  så lenge det er i orden. Kan vel ikke gjøre annet enn hyppige oljeskift for å hindre havari ! ? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutter siden, Velocette skrev:

Min har passert 135000 km. Jeg hører ikke noe fra bakakselen ennå. 

Har byttet olje et par ganger siste året. Siste gang med Omega 690.

Kan kjøring med campingvogn fremskynde havari i bakakselen ?

Der er vel bare: tut og kjør  -  så lenge det er i orden. Kan vel ikke gjøre annet enn hyppige oljeskift for å hindre havari ! ? 

 

 

Vår har begynt å synge på siste verset (bokstavelig talt), men den holdt drøyt 200.000. I vår naive tro, så mener vi at hyppige oljeskift har sørget for at den holdt såpass lenge. Mener jeg skiftet olje på den på omlag 140.000, og fant ut at det egentlig var i seneste laget.

 

Nå ligger det en "ny" diff fra mrRover på delehylla og venter på å komme på plass. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...